Köpa katt
Jag hade tänkt att skaffa katt. Min dotter vill så gärna att katten ska vara vit, men har hört att dom brukar vara döva? Vilka raser finns att välja mellan om man vill ha en vit? Jag är inte ute efter en dyr raskatt utan en vanlig Bondkatt eller liknande för sällskap. Vågar man köpa från blocket, eller ska man köpa från uppfödare? Hur funkar det att försäkra en katt, måste den gå igenom någon slags kontroll innan?

Du säger ju lite empt dig själv."Jag är inte ute efter en dyr raskatt utan en vanlig Bondkatt eller liknande för sällskap."
De flesta raskatterna säljs som sällskapskatter.
Jag har just nu en vit La perm och har fått ett par stycken vita avkommer efter henne-Alla hörande. Vi som sysslar med registerad avel får ju inte avla på döva katter.
Jag har sett lite siffron angående dövhet inom olika raser.
En studie av George Strain publicerad 2006 visade:
18 % dövhet hos vita norska skogkatter
17 % dövhet hos vita maine coon
11 % dövhet hos turkisk angora
Nordiska Rexringens undersökning för ett par år sedan visade på runt 5% dövhet hos de vita cornish och devon rexarna.
Hos vita huskatter finns det siffror som visar på en frekvens av 40-60 % .
Helvita katter är inte sällan döva. Detta beror på en tidig tillbakabildning av hörselsnäckan i innerörat. Det är betydligt vanligare med dövhet hos blåögda vita katter än hos gulögda, men det finns även gulögda vita katter som är döva och blåögda vita med normal hörsel. Katterna kan också vara döva bara på ena örat. Odd-eyed vita katter är ofta döva på örat som sitter på samma sida som det blå ögat.
Det finns ju en hel del raser som är godkända i vitt. Är det en långhårig katt eller en korthårig katt ni letar efter?
S*Blå Katten Arcona är min första egenuppfödda vita La Perm.
Stolt ägare till tre La permer
Du frågar efter ras men ska inte köpa ras.
Bondkatt är huskatt som är samma sak om man blandar två olika raser. Inom kattavel så pysslar INGA SERIÖSA med blandrasavel. Står det blandraser % i annonserna så är det ett stort varningstecken.
Det är värt de extra pengarna för att stödja seriös avel och få livslång support från en seriös uppfödare än att vara dumsnål och stödja BYB (Back Yard Breeders) som inte bryr sig det minsta om katterna liv.
Helvita katter dövtestas av seriösa raskattsuppfödare, och katten kommer då med hälsointyg. Alla raskatter genomgår detta som kommer från seriösa uppfödare. Dock är hörseltestet ett extra fokus för just vita katter.
Be om referenser till andra kattungeköpare och ring och fråga dom om hur uppfödaren är. Klarar dom inte av det så är det bara gå vidare finns väldigt många katter till salu och man ska inte ha för bråttom.
Därför är det värt att spara ihop de få 1000 lappar extra som skiljer seriös och oseriös avel. Tänk på att du föregår med gott exempel för dina barn, och då en katt lever länge så hinner barnet mogna och förstå om du tog genvägar eller gjorde allt rätt.
Så Gör allt rätt är mitt tips! Stöd inte oseriös avel.
/Fridaybrew
Vill du undvika dövhet bör du satsa på raskatt. Jag tvivlar på att någon huskattuppfödare hörseltestar sina vita avelskatter.
Inom raskattaveln har vi under flera decennier selekterat för hörande vita katter. Döva katter har inte använts i avel och på så sätt har vi minskat risken för dövhet. Detta arbete sker inte bland huskatter.
När du köper en vit raskattunge får du med dig ett intyg om att kattungen hör. Huskattungar veterinärbesiktigas öht sällan. Att de skulle skrammeltestas eller än mindre BAER-testas sätter jag för högst osannolikt.
Vet inte vart i landet du bor men ett katthem i Blekinge har nyligen fått in en vit mamma med kattungar där ena kattpojken är vit, kanske skulle vara nått om du söker en huskatt? Kan inte svara angående hörseln på dessa dock då jag inte är inblandad men det är ju bara att höra med katthemmet.
Om du vet vilken ras ni vill ha och inte har intresse av avel/utställning så kanske ni hittar en kattunge som inte är rastypisk och brukar ha något lägre pris, alt. att ta en vuxen omplaceringskatt från någon uppfödare?
Bara för att ta ett exempel, så köpte jag min perser för 4000 kr (sällskapspris, om jag ville avla på honom fick jag "köpa loss" den rättigheten). Han var då vaccinerad, försäkrad, id-märkt, veterinärbesiktad och fått en god början på sitt liv med bra mat osv.
Tittar du på blocket kommer du hitta en massa katter med div %-blandningar av ditten och datten, för 3-3500 kr och då är inget av ovanstående gjort med katten, möjligtvis avmaskning.
Så jag tycker helt klart att det kan vara värt att se sig om efter en raskatt om du känner att ni har ekonomin till det.
Sedan så är ju huskatterna också helt underbara, men lägg inga sådana pengar om inte uppfödaren har gjort det jag räknat upp. Köp heller ingen rasren "raskatt" utan stamtavla, de brukar skylla på att stamtavlan är så dyr eller liknande just för att kunna mygla bort vanliga huskatter som fina raskatter de kan tjäna sig en hacka på.