Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1195 ggr
antidote
0

Väga Katt

Hej jag har en Sphynx dam på 6 år, vill av ren nyfikenhet väga henne men till problemet… Min madam är en apa som vägrar att sitta stilla och att bära upp henne ska vi inte tala om, då försöker hon genast ta till flykten. Att väga sig själv sedan hålla katten funkar inte, hon hoppar runt så i famnen att jag inte hinner få ett vettigt resultat. Försökt vira in henne i en filt när hon ska vägas.. inte heller så poppis. Har ni några smarta tips?

Hiro
4

Sätt henne i en bur och väg henne och buren, sedan väger ni bara buren och drar av burens vikt :)

LinaLj
1

Använd transportburen. Väg katten i buren och sedan bara buren.

antidote
2

vad smart :O Nu blir jag lite sur att jag inte tänkte på det själv xD haha jahapp då var det löst tack så mycket!

Hiro
0

Haha xD

Cazzos
0

Eller så kan du lägga en liten skål med något smaskigt på vågen, nollställa den om vikten på skålen registreras och sen väga katten på det sättet. Då associerar du vågen med mat som är positivt.

En transportbur är ett enklare alternativ men är på sätt och vis negativt då du måste trycka in katten (tvingar in den med andra ord, sedan blir den instängd och kan inte komma ut = stress) eventuellt lyfta in den och det gillade ju inte katten.

Om nu inte din katt absolut älskar transportburen, då är det ju inga problem!

LinaLj
0

#5 En transportbur behöver inte vara något negativt. Mina katter har alltid gillat att vara i sina transportburar och det har varit mindre stressigt för dem än att bli burna.

Cazzos
0

#6 Det var ju exakt det jag skrev.

Thaeri
2

#5, vägning kan vara ett sätt att avdramatisera transportburen, för kissen lär sig rätt fort att man inte ska till veterinären eller något annat hemskt bara för att matte eller husse vill ha in en i buren, utan det värsta som händer är att man blir instängd i en minut eller så.

Men man får ju naturligtvis inte trycka in katten i den då, utan locka med godis eller liknande.

Cazzos
0

#8 Ja, absolut, det har du rätt i! Veterinären bör dock inte associeras med något negativt, det är ofta som ägarna sitter som nervvrak i väntrummet och djuren blir påverkade av det. Man skulle väl kunna ha transportburen framme hela tiden så att katten känner igen doften och om den sovit mycket i transportburen så känner den sig trygg? Min katt sov mycket i hans transportbur när han levde så när vi åkte till vet för avlivning så var han lugn.