finns det?
hej! är ny här men har läst runt lite men inte skrivit nåt. men kollade på blocket och det stod mancon/norskskogkatt. undrar om det verkligen finns en ras som heter "mancon" eller om hon menar main coon? sen står det också att en av katterna ser ut som en igelkotte🤪måste blivit galet.
(visste inte om det hamnade under rätt flik. ni får gjärna flytta det.)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Det är säkert en byb som luras Dom menar main coon men det är en huskatt
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
det heter till och med Maine Coon. Och vad vet Busk-avlare om raser kan man undra i sitt stilla sinne. Minsta lilla långhår så är det skogisar och angoror inblandade. Att inte kattköpare tycker att det är märkligt att så många *raskatter * springer runt i buskarna och parar sig?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
VARFÖR har man en fertil hona och en fertil hane av olila raser när man inte är uppfödare? Jag fattar inte! Det är en sak om em fertil hona smitit ut och parat sig och man själv är uppfödare… men ibland undrar man hur många som "smitit"….
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#2 ja jag velade om det hette maine coon eller main coon. brukar också veta det då vi har en snart två stycken själv😊
men då stämde mina funderingar ändå.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag tror det är ett stavfel… kan säkert vara rätt ras… Vi ser på shetlandsponny att vissa skriver schetlandspony, eller sketlandsponny och de har stam ändå. Finns några som skriver dräcktig med C så fort ordet används… Fel fel fel, behöver inte betyda att rasen är fel. Folk ska sluta döma så fort tycker jag, har dom nu en sådan korsning så låt det vara. De hackar väl inte på er för att ni har renrasigt?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 Problemet är att det inte är renrasigt. För att en katt ska räknas som raskatt så måste den ha stamtavla, vilket dom som låter sina katter para sig hej vilt inte har. Att säga att det är en raskatt är bara ett säljknep, och det är ett fult sådant.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

#5, sen när det gäller hästar så är raserna långt mycket mer olika än vad de är hos katter då de äldsta kattraserna faktiskt inte är äldre än från 1800-talet och de flesta betydligt yngre än så.
Och visst uppkom olika kattyper naturligt på olika platser på jorden, en svensk bondkatt skiljer sig från de thailändska katter siamesen härstammar från liksom, men levnadsvillkoren var ändå ganska lika om man bortser från klimatet, så därför blev de inte hur olika som helst ändå.
Hästar avlas ju ofta för specifika syften och då kan det vara motiverat att blanda raser, tittar man på det svenska halvblodet är ju till och med få hästar som inte har importerade hingstar av andra halvblodsraser överallt i stamtavlan, ofta kryddat med ett och annat fullblod. Men katter är ju sällskapsdjur, även om utställningar också förekommer, så det ska mycket till för att man inte ska hitta en ras som passar just en själv bland de befintliga.
Sen på hästsidan sker inte aveln på ett sämre sätt bara för att det råkar röra sig om korsningar. På kattsidan har folk kommit på att det går att tjäna ganska grova pengar på blandrasavel, och man tar nästan lika mycket betalt som för en renrasig katt, men utan att göra några hälsotester på föräldrarna, och utan att vaccinera och ID-märka, och ofta stannar man inte hemma från jobbet heller när förlossningen närmar sig och fram tills den är över, med stora risker för honan som följd.
Plus att det inte finns över 100 :000 hemlösa hästar som behöver hem, och det är inte heller så att tiotusentals föl avlivas (ofta med olagliga och grymma metoder) eller överges inte varje år för att man inte kan hitta hem åt dem, och man slår absolut inte ihjäl fölungar strax efter födseln för att man inte hade vett nog att inte hålla sto och hingst i olika hagar.
Det är heller inte blandraskatterna i sig folk ogillar, utan de som gör att de överhuvudtaget existerar, och som sagt på sättet aveln oftast bedrivs på. Plus att katterna värderas efter "fina gener" istället för det arbete som ligger bakom. För det är det som gör att en raskatt kostar ganska mycket, inte att de är "finare" än andra katter, utan för att folk lagt ner mycket tid och pengar på att föda upp dem.
#6 javisst men det är inget man kan göra något åt. Ska man irritera sig på sådant har man att göra 😉
#7 hästar som är korsningar avlas sällan för specifika syften skulle jag vilja säga… det är oftast det "billigaste" alternativet och det far runt en massa korsningar som ingen vill ha tyvärr.. Du kan köpa en korsningsponny billigare än en katt!
#8 Jo, man kan anmäla annonsen, då dom faktiskt luras och håller på med nåt väldigt dåligt för såna som faktiskt avlar seriöst…
#10 oom dom nu gör det, luras… dom kanske trpr på det själva och om ingen rättar dem vet de kanske inte heller… finns flera sådana inom hästvärlden, som inte vet riktigt utan bara kör på liksom
#11 Då kanske det är bra att man berättar för dom.
# 8 Jo om det är i en annons på blocket så kan man anmäla denna till blocket då det enligt blockets regler ska följa med en stamtavla om man säljer en raskatt. Jag har fått bort mängder av oserisös annonser på det sättet.
#12 Absolut! Men på ett snällt sätt kanske… många är nog ganska rakt på och blir arga och det hjälper nog sällan
#13 Spelar det någon roll? Den som "mår sämst" av annonserna är nog bara du själv. Varför irritera sig på småsaker?
#13 Åh, vad bra gjort! Både för att köparen inte ska bli lurad av alla olika raser som sägs finnas i katterna och för att dessa BYB ska få sig en knäpp på näsan. Jag funderade själv på att anmäla en annons härom dagen, katterna hade tydligen bengal i sig och marknadsfördes som raskatter. Två av kattungarna var röda huskatter som enligt annonsören var "bengaltecknade". Det påstods också att de hade norsk skogkatt inblandat (mamman var långhårig kunde man se på en bild..). När du har anmält, vilken kategori har du valt? Bedrägeri?
# 14 **Om det spelar någon roll att någon försöker sälja en huskatt som raskatt? Är det var du menar?
**
#14 Den som mår sämst av annonserna är inte Mustangcab som anmälde, utan i slutändan katterna som utnyttjas som kattungeproducenter utan att få den omsorg de är värda. Och detta tycker alltså du är "småsaker" att katter blir illa behandlade?
Om du tycker att klimatet är fientligt här så kan jag lova att du inte kommer att bli hyllad någonstans med dina beklagligt låga värderingar om katten som djur. Kanske på Flashback möjligen där man inte heller tycker att kattomsorg är så viktigt. Men för katternas skull hoppas jag att du stannar kvar här och lär dig lite mer istället.
#14 Jag ser det som falsk marknadsföring när folk försöker sälja huskatter som raskatter.
Inte skulle väl du vilja tro att du köper något, men sedan visar sig att det är något helt annat än det du var ute efter?
De huskatter som säljs som raskatter är enbart snabba pengar för de som fick kullen. Och dom lär lära sig att det var enkla och snabba pengar och lär fortsätta. På så sätt kommer katternas status aldrig att bil bättre.
Så det är därför som det ska spela roll och att man bör göra vad man kan för att informera andra om att det finns de som säljer falska raskatter.
Så här står det
"Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav."
Från blockets regler
Här är hela dokumentet men det som är ovan sänder jag alltid med till blocket ifall jag anmäler.
Tryggt kattköp, både för dig och katten!
Att köpa djur är ett stort ansvar och skall inte vara en ogenomtänkt impulshandling. Därför har Blocket regler för lägsta pris på katter (500 kr).
Katter lever länge och kräver din uppmärksamhet och omsorg. Därför är det viktigt att du tar reda på vad som krävs av dig som ägare och vårdare innan du gör slag i saken och skaffar dig en katt. Bra vägledning och råd hittar du hos vår samarbetspartner Djurskyddet Sverige. Där hittar du råd som är anpassade till alla djurkategorier du hittar på Blocket.
Tänk på:
· Kattungar skall vara minst 12 veckor då de lämnar mamman.
· Katter måste kosta minst 500 kr.
När du köper katt
Börja med att ta dig en ordentlig funderare - har du tid och råd att ta hand om en katt under många år framöver? Att en frisk katt blir femton år är inte ovanligt.
· Köp aldrig en kattunge som är yngre än tolv veckor, det är av största vikt att kattungen får tillbringa sina första månader i livet med sin mamma och eventuella syskon. Det är dessutom förbjudet enligt lag att skilja kattungen från mamman före tolv veckors ålder.
· Id-märk och registrera alltid din katt. Id-märker gör du hos veterinär och registrera kan du göra i och Kattförbundet Sveraks ID-register och Svenska Kennelklubbens ägarregister, DjurID. Är katten registrerad är chansen större att du får tillbaka den om den springer bort.
· Kastrera din katt om du inte ska använda den i avel. Då försvinner risken att få oplanerade kattungar och katten och katten håller sig generellt mer i omgivningen av hemmet.
Be att katten du köper ska vara veterinärbesiktigad och vaccinerad när du köper den. Då medföljer ett veterinärintyg som inte ska vara äldre än en vecka.
· Om du köper en raskatt följer alltid att en stamtavla (registrerad i SVERAK eller annat kattförbund) med katten. Saknas stamtavla räknas katten som en huskatt, hur rasren uppfödaren än säger att den är. Att kattungen är registrerad med en stamtavla innebär att uppfödaren har förbundit sig att följa vissa regler och krav.
· Skriv alltid ett köpekontrakt när du köper katt.
· Saker du bör ha införskaffat innan du tar hem din katt: transportbur, kattlåda, Kattsand, matskål, vattenskål, kattmat, klösbräda, kattgräs, kattleksaker, klotång, kam, borste och ett kattapotek (till exempel fästingplockare, termometer, bandagematerial).
· Ta del av de lagar och råd som omfattar dig och din katt på Jordbruksverkets hemsida.
Hej #20,
Jag förstår att du tagit detta från någon, vad verkar, seriös och vettig hemsida. Du borde lägga till större klösträd i näst sista punkten. Alla katter vill inte vara högt upp, men de flesta, tror jag. Nu utgår jag ifrån att raskatter blir inomhuskatter, vilket kanske är en fördom.
Men om den som köper inte har en aning om vad en raskatt är och ni påstår att denne blir lurad så vet ju denne köparen inte heller bättre? Det borde ju vara svårt för dem att sälja dessa som raskatter till de som vet vad de ska köpa? Och som det står i reglerna ska man ju få stamtavla med också och får man inte det kanske man bör fundera eller?
#18 Jag tror bara det är ren okunnighet från de som säljer, inte falsk marknadsföring. Många får nog fel info och så tror dom på det själva helt enkelt, tyvärr
# 21 Hej, hur vore det med att läsa innantill det står att det är från blocket 🤔
Jag tror också att det är mycket okunnighet som ligger i grunden. Man köper en katt från någon som säger att det är norsk skogkatt i katten, och köparen tror blint på detta och sprider denna utsaga. Sedan vill personen avla på sin katt och naturligtvis sprider han/hon vidare samma utsaga i sin annons, att mamman är norsk skogkatt. Utan att någonsin ha kollat upp vare sig dna eller bett att få se en stamtavla. Och köparna till kattungarna tror också blint på samma utsaga och så förs det vidare, kattgeneration efter kattgeneration.
Sen är det säkert också vanligt att folk tror att det funkar som med hundar. Att katten antingen är en raskatt eller har raser i sig, dvs att huskatter inte existerar. Och då letar man förstås vilka sorts raser som finns i katten. Dvs är katten svart är den bombay, är den gråaktig är den russian blue, är den långhårig är den Maine Coon eller norsk skogkatt osv. Man plockar de raser man hört talas om helt enkelt.
Det händer ju av och till att det kommer folk hit och frågar vilka raser som finns i deras katt utifrån en bild. Men okunnighetstrenden måste stoppas någon gång. Därför är det bra att folk anmäler annonserna. För falsk marknadsföring blir det ju iallafall, även om det beror på okunskap och inte medvetet lurendrejeri. Men sanningen gör ofta ont, märker jag. Ibland har jag mailat annonsörer, men får alltid arga svar när jag förklarar att katten inte är någon raskatt när den inte har stamtavla.
# 22 Du har inte haft att göra med några BYB inte som du fått hot ifrån när du påtalat att det är falsk marknadsföring och du anmält det till blocket.
Om du visste att flera klubbar har hört av sig till blocket och att man numera skriver xxxxx med stamtavla redan i rubriken för att så många använder just deras raskatt för att få dem sålda till ett bättre pris än vad de kan få för sina huskatter.
En del tjuv och rackare tar nog chansen på blocket, inte bara vad gäller katter. Många kriminella tycker nog att blocket är en tvjuhelvetes bra marknad med en massa lättlurade köpare.
# 26 Javisst och det gäller även katköpare!
#25 Nä det har jag inte, men så har jag inte sålt nåtgra sådana djur på blocket heller =) Tycker bara att folk lägger för mkt energi på onödiga saker. Jag håller hel med #24.
#26 Ush. Men de som vet vad de ska ha luras nog inte så lätt
# 28 Jag har heller inte sålt några djur på blocket, jag läser annonserna. Hur är det med din läsförståelse, förstår du vad man skriver eller bryr du dig inte om att läsa?
Nu sluta jag kommentera denna tråden.
Jag brukar alltid höra folk som säger: Min katt har lång päls så den är säkert lite norsk skogskatt
haha!
/ Michelle