Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1388 ggr
Whirlie
0

"Vanlig" mat vs kattmat?

Pga min katts magproblem har jag under någon vecka gett skonkost, och då framförallt bestående av kokt kycking och kokt köttfärs. Kissen, som är väldigt kräsen, tycker att det är mums.

Som kattmat har jag under en peroid nu gett Applaws med kyckling och ris respektive tonfisk och ris. Jag tycker om den maten då den faktiskt ser ut som riktig mat och inte som fabrikstillverkad gegga.

Nu funderar jag på om jag kan fortsätta ge henne kokt kyckling, kokt köttfärs och tonfisk på burk (i vatten eller olja??) som basföda istället för kattmaten. Varför/varför inte?

Ska väl tillägga att BARF inte är ngt för oss. Jag har försökt ge kisse rå kyckling och rå köttfärs. Då rynkar hon på näsan och tittar på mig som om hon vill säga "Ursäkta, men du har faktiskt glömt att tillaga min mat!". Jag vill bara veta hur tillagad, okrydat, protein står sig mot kattmaten.

Sturken
5

Jag skulle inte rekommendera att endast ge kokt kyckling och kokt nötfärs fortsättningsvis.

Även om du kokar det behöver du tänka barf. För att katten ska få i sig allt den behöver måste den även få i sig tillräckligt med taurin. Det får katten i sig av bla hjärtan. En allsidig kost för en katt innehåller muskelkött, hjärta och andra inälvor samt ben. 

Ben kan du komplimentera med genom att tillsätta benmjöl. Hjärta och inälvor kan du lägga till och även där koka. Men tyvärr vet jag inte hur mycket av proteinet som går till spillo vid kokning. Det vet de nog bäst på barf.ifokus.se

Jag antar att det är Applaws mjukmat du har gett som innehåller kyckling och ris. Det är/var inte ett fullfoder för katt så en katt kan inte endast äta det för att få i sig allt den behöver. Utan detta foder är endast ett komplement/nyttigt godis till katten.

Tonfisk på burk skulle jag inte heller rekommendera. Dels på grund av de höga halter av tungmetaller tonfisk innehåller men också för det inte heller är ett fullfoder för en katt. Visst kan det ges då och då som lite extra gott till en katt (om katten inte visat allergi mot fisk) men det är inget fullfoder. 

Om din katt klarar av annan blötmat utan problem skulle jag rekommendera att du ger det i första hand och sen ger kokt kyckling etc vid sidan av, dock inte ner än 10% av totala födan.

Whirlie
0

Tack för bra input.

Du säger att Applaws mjukmat inte är ett fullfoder. Vad är då ett fullfoder? Tidigare har jag gett Royal canin Instinctive bötmat och Royal canine atiety support. Är detta bättre som fullfoder?

Innehåller "vanlig" kattmat tillräckligt med taurin?

BARF är som sagt inte aktuellt, utan det är mer som frågan lyder, kattmat vs hemlagat.

jollycox
0

Skulle du vilja barfa om katten gillade rått kött?
Du kanske kan lära katten att gilla rått kött. Katten gillar nu kokat kött, genomkokt? Börja lämna mitten av köttbitarna rått, äter katten det kan du lämna mer och mer av köttbitarna råa, tillslut behöver du bara skålla bitarna och sen inte ens det.

Jag vet inte hur det kan funka att ge tillagad mat, mycket näringsämnen försvinner ju vid tillagning, hur mycket vet jag inte. Kanske att man måste tillsätta något, tex standardt har ett kosttillskott som heter laga mat som funkar till katt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sturken
0

#2 Det jag menar med att du ska tänka barf är att även om du tillagar maten behöver du ha med alla komponenter som vid barf, dvs muskelkött, inälvor samt ben (förutom att du inte får ge tillagade ben till katt). Det jag menade med att fråga på barf.ifokus.se var att de borde ha kunskap om hur mycket av näringsämnena som försvinner vid tillagning.

Ett fullfoder till katt innehåller alla dessa element medan jag tror att applaws blötmat innehåller endast muskelkött och inga inälvor eller ben. Vanlig kattmat innehåller tillräckligt med taurin annars får det inte kallas för fullfoder. 

De flesta andra blötmatsorterna är fullfoder. Det är bara att läsa på förpackningarna. Det står om det är fullfoder.

Bra blötmat är annars Mjau och Bozita.