HJÄLP! Lögn? Foder utan spannmål och fisk
Nu blir jag knäpp. Min katt äter Bozita mjukmat och får lite torrfoder som tillägg. Hon blir lös i magen annars. Men det är något i torrfodret som hon är känslig emot. Hon äter nu Eukanuba Chicken and liver.
Pratade nyss med personalen på en av våra zoobutiker. Han påstod att det bara är lögn att mjukmaten inte innehåller spannmål?
Han sa även att det enda torrfodret som är 100% spannmålsfritt är Orijen. Allt annat var lögn. Och att det enda fodret som är bättre än Eukanuba är just Orijen.
Dom hade varken Applaws, Ziwipeak, eller Brit care som jag tänkt prova.
Vad säger ni? Jag blir verkligen knäpp på det här.
Skulle få prova Orijen till ett jättebra pris sa han. Reagerar hon fortfarande så är det förmodligen fiskprotein hon ragerar på.
Eukanuba innehåller lite spannmål och även fisk, om jag inte har fel.
Applaws är däremot spannmåls- och fiskfritt, och ang. Ziwipeak har jag ingen aning.
Från innehållsförteckningen:
"kikärtor, röda linser, gröna linser, gröna ärtor, ärtfibrer, rapsolja, soltorkad alfalfa, jams, pumpa, butternut, squash, grön spenat, morötter, Red Delicius äpplen, Barlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, bockhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmint blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin."
Låter ju inte som nått en katt normalt skulle knapra i sig :P
#3 Tror dock att min häst skulle gilla det. 😃
#3 HAHA, ja det låter ju smarrigt om man skulle vara vegetarian ;)
Han sa även såhär: Eukanuba är ju ett kraftfoder som är jätte bra om dom ska bygga muskler, men pga av den höga kvalitén kan dom få matt mjällig päls, utslag och klåda(?) Lät ju inte riktigt riktigt tycker jag.
Jag läser om foder i princip varje dag, men jag blir aldrig klok på det här känner jag!
Jag blir också knäpp på torrfoder -.- bytte nyss från royal canin till eukanuba för att eukanuba var bäst enligt test, men kan ingen bara tillverka ett torrfoder helt fritt från skit som katter inte ska få i sig? :/
Det verkar som han inte riktigt har koll på vad han pratar om. All mat, både för människor och djur innehåller det som det står på innehållsförteckningen. Om spannmål inte står med så innehåller det inte spannmål.
#2 Det där skulle jag inte ge min katt. Herregud vad mycket onödigt.
#6 Näe, han sa mycket tok som går emot allt jag läst mig till. Men ville gärna inte börja rätta honom i telefonen när jag ringde själv och bad om hjälp.
Nu har jag iaf pratat med en kille på ett annat zoo i närheten och det lät verkligen som att han visste vad han pratade om. Ska gå dit nu och kika. I deras butik har dom valt bort alla foder med spannmål och skit! Så nu är jag lite hoppfull.
#2 Men va? Vilket foder var det där egentligen? >.<
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Nästan allt torrfoder innehåller spannmål då det behövs för att att hålla samman fodret. När det gäller blötmat så innehåller det vad som står på förpackningen precis som torrfoder.
Det är väl bara att läsa på innehållersförteckningen. Bozitas blötmat kan vad jag vet innehåller beta-glukander (fibrer) som framställts ur havre så visst… med god vilja kan man påstå att det innehåller spannmål, men det är ju inga mängder det handlar om.
#8 Det var ur Orijens innehåll! Men det är inte hela innehållsförteckningen, bara en del av den.
Hört en veterinär säga att det är mycket som är bluff och lögn, och att typ Whiskas och sånna "billigare" foder inte alls är såå dåligt som alla säger.
Men jag vet inte vad man ska tro riktigt om nåt egentligen. Det är väl som all mat som finns för oss människor, lchf ska ju vara så bra kost enligt vissa medans andra pekar på att du måste ha kolhydrater osv.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
#12 Ja, många åsikter får man ju höra när man diskuterar foder. Och alla är så säkra på sin sak! Utom jag känns det som ;) Alltid så rädd att jag gör fel när alla säger olika.
Jag kan ju hålla med dom tre jag pratade med att jag aldrig kommer att bli klok på kattfoder.
Gjorde för övrigt som #5 först. Sökte på bäst i test. Men jag har iaf, tack vare det här forumet lärt mig att inte vara så naiv och läsaläsaläsa, googla, fråga här, prata med många innan jag bestämmer mig.
Står det kolhydrater som första ingediens så kan du utgå från att det inte är något omptimlat foder. Sen är det så at vilket blötfoder som helst ute är bättre än alla torrfoder.
#14 Jo, så pass är jag med. Jag skulle t.ex aldrig köpa ett torrfoder från en livsmedelsaffär. Men jag har varit så pass naiv att jag har trott att alla dyrare foder på zoo är bra.
Hon äter ju iaf Bozita mjukmat som bas och bara lite torrfoder för att inte bli lös i magen. Men alla tre jag pratade med tyckte att jag var helt galen som gav blötmat varje dag.
Då är jag också galen för här får de det 2 gånger per dag.😂

#16 Då är jag väl helgalen som inte ger torrfoder alls.😉
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Helt från vettet allihopa ;) Dock så lät det mest som att dom tyckte att det var galet att betala sååå mycket för foder som innehåller mest vatten. För då måste dom ju dessutom äta myyyycket mer. Men på den punkten att blötmat är bra kan nog ingen ändra min åsikt. Och jag skulle aldrig rata ett foder som jag tror är det bästa pga av att det kostade mer.
#17 Oj oj, är du lika crazy som jag? ;)
Mina kan inte äta enbart blötmat då två av dem blir knasiga i magen så jag får hållaigen på det för dem.
Om man nu betalar så mycket för vattnet istället för säden som finns i torrfoder.😂
#18 Då tycker dom det nog är tokigt med alla människor som köper hem tomat, gurka, sallad, frukt och köttfiléer som är nästan bara en massa vatten man betalar för. 😉 Och man äter nog mycket mer utav färska grönsaker och kött än torkat. Knäckebröd med torkade tomater, torkad sallad, torkad gurka och torkad skinka på, vad gott det låter! 😃 (Det vore ju intressant om folk faktiskt åt sin mat såhär).
#21 HAH, tror jag ska kopiera ditt inlägg rakt av och ha med nästa gång jag ska till zooaffären!
# 21 Den var bra😃
I min närmaste zooaffär så säger ägaren att katter som äter blötmat får i sig 80% smutsigt vatten, att Bozita och Mjau Inte alls innehåller det det som står på förpackningen(jag vet inte vad de innehåller) och Applaws och andra köttrika torrfoder inte heller är bra. Vi är m a o lurade😃 enligt denna person. Hon för själv inte någon av dessa produkter. Hon har sagt så mycket dumt så jag kommer aldrig mer att gå dit.
En del säger vad som helst bara för att få sälja sina egna produkter.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
# 24 Det är svensk tillverkning av dessa produkter ring till Doggy och tala om vad butikspersonalen sagt.
Utgå från vad katten äter i det vilda. Då är det inte svårt att välja vad man ska ge sina katter. 😎
#24 Stackars mina katter då
För jag har nämligen tänkt att försöka få de att äta just Bozita blötmat och Applaws torrfoder. Tror ärligt talat att det är bra mycket bättre mat än det man köper på ICA och Lidl.. (Fast Applaws-maten hämtar jag ju ut på ICA 🤔)
#25 Precis vad jag tänkte göra.
#27 Ja det är synd om mina också som får smutsigt vatten och bara 20% kött då 😉.
Hur kan man få det till att det är smutsigt vatten i blötfodret?? menar människan att man har tagit vatten från en förorenad vattenpöl eller nåt? Nåja det är bara så dumt så det är egentligen inte ens värt att prata om det men jag kunde inte låta bli. 🤐
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#2 #3 #8 Mina katter är ju detta foder, och tanken bakom är bla att många växter i vår natur innehåller mycket antioxidanter, dessutom kan säkert en del av innehållet återfinnas i en mus- eller fågelmage
Kolhydatkällor är också långsamma kolhydrater
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vad händer egentligen om katterna äter whiskas torrfoder i några år? Min pappa tycker jag är helt galen som vill köpa mat från djurbutiker för att det är dyrt och han säger varenda gång att när han var liten så hade hans morföräldrar bondkatter som åt hundmat och billigt katt torrfoder och var aldrig sjuka alls. Var det för att dom säkert jagade råttor också eller hade katterna bara tur?
/ Michelle
Skulle gissa att de fick lagom med mat för att hålla sig jaktsugna och därför fångade fåglar, råttor och möss…
Men jag är ingen foderexpert, utan det är en ren gissning från min sida…
Har man utekatter äter dem ju vad dem är ämnade att äta ute. Och då är sorten inte av lika stor vikt. Men whiskas, mjau, friskies torrfoder är ju sämre då det innehåller mycket spannmål vilket en katt inte kan tillgodogöra sig. Torrfoder över lag är inte en hit, men kan man inte bara ge blötfoder är det bättre att försöka ge spannmålsfritt.
Läs detta så kanske det blir mer klart varför torrfoder inte är det bästa att ge. http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf
#30 Jag upplever att många kastrerade hankatter som kommer in till oss pga urinstopp äter de billigare torrfodren som Whiskas, Friskies och KiteKat
# 31 Jakt är en instinkt hos katter vare sig de är mätta eller hungriga.

#2 det där är innehållet som normalt finns i deras bytesdjurs mage och behövs för mineraler och sådant. Orijen är typ det enda fodret jag sett utan innehåll man inte ens kan uttala ordentligt.
Jag är inte lika insatt och välbevandrad i foder här som många andra, men vet att JamesWellbeloved marknadsförs som foder utan spannmål, med enbart en proteinkälla osv. Deras hundfidee var det enda vår allergiske hund kunde äta utan att få utslag, dessutom finns det i nästan alla djuraffärer. Men hur det är för katter vet jag inte riktigt.
#36 Är säkert bra för allergiska hundar, men innehåller alldeles för mycket kolhydrater för att vara ett bra foder för katt
#37 Tack för den infon!👍
#37 JW har nu foder som är spannmålsfritt. Hur bra de tär vet jag inte. Har inte läst innehållsförteckningen än. Men det är väldigt dyrt.
De har bara bytt ut spannmålen mot potatis och ärtor så det är inte direkt bättre… annat än om man har en spannmålsallergisk katt.
Precis som #40 skriver så är det fortfarande väldigt högt innehåll av kolhydrater
Jag kommer inte helt osökt att tänka på ett citat ur boken Processen: "Han var lika tvärsäker som dum".
Näe, men det där verkar vara vanligt. De uttalar sig om saker de inte vet något om, med bensäker övertygelse. Ett annat vanligt knep verkar vara att försöka skuldbelägga kunden (hur kan du göra så mot ditt husdjur? Bryr du dig inte om djurets hälsa? etc) och i princip säga att man misshandlar sitt husdjur om man inte gör som de säger.
http://kolsyra.devote.se/
Jag har verkligen lärt mig att varken personalen på zoo eller veterinärerna har någon koll alls vad gäller foder till katter. Hua, säger jag bara!
Och det känns verkligen som att dom ska knipa igen om dom inte vet när man kommer in och frågar om foder till en allergisk katt.
#40 Tack, ja då var det ju inte mycket bättre.