Hemsida
Silverekenskaniner.weebly.com
uppfödning av kaniner och katter !
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Ser att du har ett visst mål med kaninerna, vit blåögda dvärgvädurar?
Vad är målet med kattaveln?
Blev bara nyfiken eftersom jag ser att dina katter endast kostar 100 kr st. Antar att dom inte vaccineras, idmärks och besiktas innan leverans?
Som sagt , är bara nyfiken 🙂
Egentligen va de en planerad full då min katt smet ut och sen fanns de ungar katten tänkte jag något liknande som kaninerna fast mer grå aktig istället för vitt
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Det var alltså inte planerat om jag fattade rätt.? Så temperament egentligen? Är planen att fortsätta med kattavel och hur kommer du i såna fall göra inför framtida kullar? Ser att du tar lite mer betalt för kaniner, är inte ett högre pris på katterna också något att fundera över? :) Hälsotester, vaccin, idmärkning, besiktning? Eftersom du är uppfödare av kaniner kanske du hunnit fundera över det :) du är ju inte helt ovan avel och avelsmål då :)
Skrämmande! Läs på om avel innan du börjar för kunskap inom katt är inte tillräckligt hög hos dig!
Asså jag kan ju inte rå för att de katten smet ut och sen blev med bebbar? Ska ja jaga katten menar du då? Ut o leta i en hel dag eller vadå?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#6 Inte alls! Dock är det lite skillnad mellan katt och kaninavel. Det som alla här inne är överens om är att vi måste höja kattens status. Något de flesta av oss menar att man kan göra med att vaccinera och chippa kattungarna. Det kostar ju lite men då kan man ta lite mer för dem i pris. Nästa steg är ju att man vill ha friska katter och att hälsotesta hona och hane innan parning så att det inte förekommer dolda fel som HCM och PKD samt att ta ett blodprov för att veta om honan är A eller B-blod och då matcha hanen med hennes blodgrupp. Annars kan ungarna dö inom de första dygnen. Vill man inte tänka på allt sånt här så kan man kastrera honan så kommer det inte att kunna hända igen. Hoppas allt går bra!
#5 alla katter som inte ska ingå i avel bör kastreras. Risken är ju rätt stor att dom annars blir med ungar om dom smiter ut, och ökar även risken att dom smiter ut just för att dom söker efter en partner :) Och händer olyckan så kan det vara bra att spana på vad som är bra att göra för kattungarna som tex vaccin. Har du kvar ungarna skulle jag rekommendera att du funderar över det så dom har ett sånt bra skydd som möjligt :)
det är ju precis det du kan rå för, genom att kastrera katten.
Jo du kan visst rå för det. Hade du kastrerat honan hade det aldrig blivit ungar sen som de andra säger hälsotester blodgrupperingen vaccinationer id märkning osv är något man ska göra. Nu eftersom din hona smet ut så kunde inte hälsotesterna göras men vaccination idmärkning och eventuell tidig kastrering hade du kunnat göra då det är ditt ansvar som kattägare.
#5: Men… Om ens katt smiter ut, varför skulle man inte leta efter den, om så en hel dag? Herregud, jag hade dött av oro om min grabb smitit ut, att leta efter en förrymd katt trodde jag var en ren självklarhet 😮
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vi skulle kastrera katten men hann inte innan hon fick ungar….
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Varför kastrerade ni inte när hon kem hem från rymningen?
Stolt ägare till tre La permer
Skadan är redan skedd, och det är ingen idé att tracka TS för något som redan har hänt. Det är bättre att hjälpa hen inför framtida avelsplaner!
Jag tycker att det är fint att du försöker hitta hem till dina kattungar, och tar kullen på allvar även om den var oplanerad. Däremot tycker jag nog att du ska vänta med kattavel framöver tills du är mer påläst. Din kaninavel kan du styra lättare eftersom att kaninerna antagligen sitter i bur, du kan välja partner. I det här fallet har du ingen aning om hanen, och sådant avel behöver inte alls sluta bra.
Båda föräldrarna måste vara hälsotestade, ungarna måste vaccineras, ID-märkas och besiktigas innan de säljs. Många som skaffar en billig huskatt låter de gå okastrerade utomhus, vilket resulterar i fler okontrollerade kullar och försvunna icke-märkta katter. Dessutom måste en katt vaccineras på ett annat sätt än kaniner, oavsett var i Sverige man bor. Vill du fortsätta med kattavel längre fram så läs på lite, var inte rädd för att ställa frågor på forumet men främst var medveten om att kattavel skiljer sig från kaninavel. Lycka till!
Tänkte inte köra igång med aveln nu utan senare om något år eller mer
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#14: Hur ska du orka med att föda upp med allt vad det innebär om du inte ens orkar gå ut och leta när din katt har rymt?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#5 Ja? Är det jobbigt att leta efter en katt "en hel dag"? Leta efter den? Kastrera den? Vilka dåliga ursäkter.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja har fått tag i katten och de är mitt val Ska ni va negativa så ta de i pm eller skit i att skriva och förstör tråden
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙