Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2643 ggr
Tarotstollan
0

Återkommande urinvägsproblem

För 3 månader sedan var jag iväg med min honkatt för misstänkt UVI (urinvägsinflammation). Han kände över henne ordentligt och konstaterade att det inte fanns någon urin i blåsan. Han skrev ut Metacam och Noroclav, efter att hon fått det och ätit det i 10 respektive 12 dagar så var hon vad jag tyckte helt frisk och kissade som vanligt.
Innan hade hon sprungit och kissat var 5-10 min och till slut satte hon sig t o m på golvet och gjorde sina behov.

Nu har jag märkt att hon återigen har börjat att springa på lådan ofta och kissa jätte lite. Misstänker alltså att det har kommit tillbaka!

Hon äter Mjau våtfoder och Purinas ONE för kastrerade katter, ibland Royals hårdisar för kastrerade katter. Hon är väldigt känslig i magen och de andra foder jag testat har hon fått diarré av. Dessutom är hon väldigt kräsen och delar hemmet med 2 kattpojkar. Vatten dricker hon 2-4 ggr om dagen och då helst direkt från kranen.

Jag har svårt att ta mig till någon djuraffär som kanske har annat foder att testa, dit jag kan ta mig är vanliga Ica affärer, My One och i värsta fall Arken och Djur Magasinet!

Veterinären jag var hos rekommenderar att alla katter bara skall äta hårdisar, vilket jag inte håller med om!
Naturligtvis vill han också då att jag skall köpa den maten som finns hos dem, vilket jag inte har råd med då jag skulle vara tvungen att köpa 3 olika sorter för att det skall passa till de 3 olika katter jag har här hemma!
Jag kan heller inte isolera henne ensam i ett rum under utfodring för då får hon panik och vill bara ut, hon måste ha sina killar omkring sig för att må så bra som hon bara kan.
Hon är en katt som kom från en kattmamma med 5 bebisar som plockades in när ungarna var ca 3 veckor. Alltså ingen bra start från början! Tyvärr, är ju både mamman och ungarna nu utspridda över halva Sverige så jag har ingen möjlighet att få reda på om någon av de andra honorna har samma problem.

Så mina frågor är: Är det någon av er som har haft samma problem med några av era katter, då i så fall med honkatt/er?
Hur löste ni problemen? Återkommande veterinärbesök som är dyrt och dyra mediciner / andra alternativ? (jag vet inte vad)!
Några andra förslag på vad man kanske kan ge katten i maten eller vattnet som håller problemen under kontroll?
Några andra förslag?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Mustangcab]
0

Din katt har ingen UVi =urinvägsinfektion utan denne har idopatisk cystit. Har du taigt något kissprov på henne för odling ifall hon har en en UVI?

Min fick en idopatisk cystit efter en UVI och hon har numemera blod i urinen men mår i örvrigt bra. Hon ska kollas om drygt en vecka igen med ett urinprov. Du kan ta ett hemma själv om du vill men måste hålla katten isolerad och skaffa en pipett och glasrör för att lämna in provet samt något att kissa i som inte suger upp urinen. Det finns hos veterinäer bl.a.

Metacam dämpar syptomen och smärtan vid urinering samt inflammationen. Om du ger mycket blötmat så behöver katten kissa oftare.

Det finns produkter på makrnaden att köpa men jag vet inte riktig hur bra dtte är. Jag skulle ta och göra  ett ultraljud på kattens njurar, urinblåsa och lever ifall jag var du samt ta lever - oc hnjurvärden. Det har jag låtit göra med min.

De produkter jag känner till heter Cystease samt Cystophan. Dessa innehåller glukosamin. Men jag skulle inte ge detta innan utredning. Sen kan också veterinären skriva ut något ångestdämpande til katten ifall det skulle behövas.

Vad jag kan rekommendera är att du sätter in Feliway i ett par väggutttag.

jollycox
0

Håller med #1 att det låter som FIC(feline idiopatisk cystit). Min äldsta katt har det och sist han hade ett skov(typ 2008?) så åkte vi in och han fick en vätskebula under huden, då sa veterinären att han skulle äta bara blötmat med tillsatt vatten så det blev som en gröt/soppa. Sedan dess har han inte haft mer problem.
Så om din katt kan äta bara blötmat så skulle jag ge det med extra vatten i.
Min katt åt också cystease, som #1 nämner, i någon månad.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tarotstollan
0

Tack för era svar. Har ni någon ungefärlig prisuppgift på dessa tester?

[Mustangcab]
0

Ja när jag lämnade in ett urinprov som jag tagit själv kostade det 500 kr. Det var tester för olika saker i urinen kristaller och stenar smamt blod och en odling.

Ultraljudet kostade 3.000 men då var det med sedering och sterilt urinprov samt lever och njurvärden från blodet och man ultraljudade hela buken både urinvägar och lever samt urinodling. Detta skedde på ett djursjukhus.

Men börja med att ta ett urinprov för odling och analys.

Tarotstollan
0

Gick detta på försäkringen? Detta låter som om jag får diskutera med veterinären om hur jag skall göra.

IceJossan
0

Ideopatisk cystit är väl en slags urinvägsinflammation? Alltså inte infektion, utan inflammation som TS skrev. Två skilda saker?

[Mustangcab]
0

# 5 Ja det går på försäkringen.

# 6 T.S förkortade till UVI vilket betyder urinvägsinfektion. Inflammation förkortas FIC feline idiopatiskt cystit.