Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 858 ggr
shrimala
0

Köpa Kattunge

Hej, jag och min sambo ska snart köpa en liten kattunge. Vi har läst på bland annat djurskyddet och kattungar bor ej vara själv asså att man borde skaffa två, är det sant eller är det OK att bara köpa en :)?

Sarah-S
2

Visst är det ok att bara köpa en katt men man ska vara medveten om att katter behöver sällskap, aktivering och stimulans för att må bra
Så om man jobbar hemifrån eller av andra anledningar är borta mycket är det bra att skaffa två katter som har sällskap av varandra

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Cazzos
1

Jag hade en ensamkatt förut, han levde ensam i 18 år och det gick jättebra. Han bodde dock bara hos mig sina sista 3 år.

På den tiden så gick jag hemifrån vid 8 och kom hem vid 3-4, ibland 5. Min mamma var hemifrån 6-17.
Han var min systers katt från början och hon levde ensam med honom ett tag men när hon fick 2 barn så började han dra sig undan och gillade inte sällskapet av människor.

Men sen när han flyttade hit så blev han väldigt social och framåt på bara en vecka och fick mycket uppmärksamhet när vi var hemma och när han ville, så det gick jättebra med bara en katt!

Idag så har min syster en ny katt som funkar bra med barnen och han är ensam sen 12 veckors ålder. Däremot så har grannarna 2 katter som han brukar få vara med men det är inga problem i mina ögon att ha en ensam katt, men när den är liten så ska man självklart inte lämna den ensam för länge. 🙂

Clariiz
0

Jag tror alltid djur mår bäst av att ha en artfrände (om de inte är solitära såklart.) För hur mycket vi människor än anstränger oss kommer vi aldrig kunna ersätta det en artfrände som talar samma språk och känslor kan göra. 

Däremot så tycker jag det är bäst att skaffa 1 katt åt gången. Då kommer katten ty sig åt er först och ni kommer få ett starkt band innan den nya kissen anländer. Skaffar man tex två kattungar direkt kan det bli samma effekt som det ofta blir hos hundvalpar, att de tyr sig mest åt varandra och kan ta lite längre tid innan de litar på sin nya människofamilj till 100.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[trh]
2

För min del beror det på hur mycket tid man spenderar hemma samt hur mycket tid man är villig att lägga på kel och bus. Vi är hemma väldigt mycket då vi pluggar. Vi aktiverar honom varje dag med bus och lite mental stimulering. Plus att vi har aktiveringsleksaker som han sysselsätter sig själv med. Sen blir det såklart massa mys. Om ca ett år när vi pluggat klart kommer vi se oss om efter en katt till eftersom att vi inte kommer spendera lika mycket tid hemma.