Foder som förebygger tandsten?
Hej,
Jag undrar om det finns något bra foder som förebygger tandsten, min ena katt har börjat få tandsten. Tänkte så att man kan få bort den så att man slipper åka till veterinären för att skrapa/ta bort den.
Har läst att råa kycklingvingar skulle vara bra. Men min katt är väldigt kräsen när det gäller man och äter knappt något som inte är torrfoder.
Ska även köpa en tandborste + kattandkräm i morgon, fungerar det bra för er? minskar tandstenen med det? Han är väldigt lugnt när man kollar honom i munnen så jag tror inte tandborstningen skulle bli något större problem.
Och sedan, ni som borstar tänderna på era katter, hur ofta brukar ni göra det? en gång per dag/vecka ?
Även läst lite om något som hette Bucat - pasta ,som man gned på tänderna, är det någon som testat det? Fungerar det bra?
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius
Det enda som finns är Hill's t/d som finns att köpa hos veterinär
Bästa förebyggande mot tandsten som finns är tandbortsning
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
okej tack :)
Följ oss på
Kycklingvinge är det bästa. Torrfoder är bara som knäckebröd för oss! Och tandborstning som tidigare skriver.
Med kycklingen, ska man skära den i bitar eller ge en hel vinge så att de får gnaga av köttet?
Vet ni någon bra tandkräm till katten och kan man köpa dem på apoteket?
Följ oss på
Det där med tandkräm undrar jag också, så jag tassar in här… 🐱
Hel kycklingvinge, det är benet som gör jobbet. Knyt fast den i något annars har du kyckling i hela lägenheten. Det är inte alltid katter vill äta. Så till en början kanske man får preparera den med malt torrfoder, använda som panering typ eller vad din katt nu tycker om. Bra är att även klippa lite i köttet så de finns något att gnaga av. Men man vill att dem ska äta benet. Kycklingen ska vara rå ej kokt, stekt eller grilllad.
Tandkräm finns att köpa hos veterinärer eller djuraffärer. Finns även en illustration någonstans på hur man kan lära en katt att vara okej med att få tänderna borstade.
okej, tack, då ska jag handla lite kyckling i morgon och hoppas att han vill äta. Har bara filé frysen såg jag nu.
Följ oss på
Lycka till 🙂
han bara nosade på den och slickade lite innan han gick därifrån xD haha.. inte jätte lyckat.
Följ oss på
#9 Man vet ju inte innan man provat… 🤪
precis xD men ja. får testa igen i morgon xD
Följ oss på
Du får nog preparera den som jag skrev innan. Men det var bra att han slickade på den. Inte alla som ens gör det. 🙂
Jo juste ja. Får testa det :P
Följ oss på