Kastrera katt innan 6 månader!
Jag har läst att endel veterinärer har börjat kastrera katter redan vid 12 veckors ålder. Kastrerar man både hanar och honor så tidigt?
Hur tänker ni kring det här? Vad finns det för för-och nackdelar?
Mvh Linn
Det bästa är väll alltid att kastrera så tidigt som möjligt. Du undviker att katten börjar reviskissa (gäller både hanar och honor), samt dräktighet hos din katt (om du har en hona) och dräktighet hos andra, exempelvis hemlösa katter (om du har en hane). Är katten ute är risken också mindre att den går längre och/eller bråkar med andra katter. Du slipper också honans löp (vilket är väääääldigt jobbigt ;)
Vet dock inte riskerna med att kastrera vid 12 veckor jämfört med 6 månader. Många härinne säger att det bara är en riktlinje som veterinärer skapat som saknar vetenskaplig grund. Men vad jag förstått har det också att göra med vilket medel katten blir sövd med, har för mig att 12 veckors katter ska ha ngn form av gas och inte narkos som de vuxna annars får. Sen pratar vissa om att det är stressande för katten med ett sådant ingrepp precis vid flytt.
Har för mig att det är hanar du kastrerar så tidigt men inte honor, detta eftersom hanens ingrepp är så mycket enklare.
Men jag själv är inte så insatt, men här är vad jag förstått det handlar om, någon annan får gärna utveckla eller rätta mig om jag har fel :)
Jag är positiv till tidig kastrering och har hittills inte hittat några vetenskapliga studier som stödjer att det skulle vara skadligt
Däremot finns det massor av studier som visar på positiva effekter
Narkosen ska anpassa till individen och det krävs inte gasnarkos, däremot är kattungar känsligare för svält och nedkylning vilket gör att man måste ta särskild hänsyn till det hos veterinären
http://www.cfainc.org/CatCare/SpayNeuter/EarlySpayNeuter.aspx
http://www.yolospca.org/index.php?option=com_content&view=article&id=51:faqs-about-early-age
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#1 och #2 Tack för era svar! :)
Om fler har samma åsikter eller andra åsikter vill jag gärna höra dessa också! Alla får säga vad de tycker :)
Mvh Linn
Jag har väl lite delade känslor till det här med tidig kastrering.
En hane skulle jag inte ha något problem med att kastrera vid 12 veckor. Ingreppet tar ca 20 minuter och narkosen är mycket lätt.
Hos en hona är däremot ingreppet mycket större, hon måste vara sövd mycket längre vilket gör operationen mer riskfylld.
Själv skulle jag inte kastrera min honkatt även om det fanns någon häromkring som gjorde det. Om jag väntar några månader minskar risken rejält.
Min kille blev kasterad vid 12 veckor och flyttade till mig när han var 14 veckor. Ser bara positiv på det. En hona däremot bör man kanske vänta lite längre med men ändå tills 6 månader behövs inte tycker jag.
Jag har tillämpat tidig kastrering i min uppfödning sedan 2005 och jag har ingenting annat än goda erfarenheter. Jag gjorde ordentlig research innan jag bestämde mig för att börja kastrera tidigt. Min samlade bild av forskningen jag har läst (vilket nu antagligen är den mesta som finns publicerad på engelska iaf) är att det inte finns något som talar emot att kastrera före 6 månaders ålder. Risken för både komplikationer och dödsfall minskar med tidig kastrering och det är bra för katternas hälsa även på lång sikt.
Min åsikt är att synnerligen honkatter tjänar på tidig kastrering. Ingreppet tar kortare tid när det sker på en kattunge eftersom kattungar har mindre underhudsfett vilket leder till att veterinären snabbare hittar reproduktionsorganen. Reproduktionsorganen är mindre vilket kräver ett mindre operationssår, kattungarna blöder mindre och kattungar läker ihop snabbare än vuxna.
Kastrering av ca 7 veckor gammal honkattunge (inget blod):
https://www.youtube.com/watch?v=rMeh3yCXb7A
Kastrering av en vuxen honkatt (ganska blodigt):
https://www.youtube.com/watch?v=RvV7G-kLNk0
Nu använder just denna veterinär en särskild metod som är snabb och billig oavsett hur gammal katten är, men man ser tydligt skillnad i ingreppen.
Oj, 7 veckor, det var värst. Vad bra att det funkar.
I Nordamerika (kanske inte på alla universitet) kastrerar veterinärstudenter kattungar från 6 veckors ålder under sin utbildning. I samarbete med olika katthem/kattföreningar. Det vore något för Sveriges veterinärutbildning att ta efter, även om man inte nödvändigtvis måste kastrera kattungarna riktigt så tidigt.
Min personliga erfarenhet är att kattungarna återhämtar sig otroligt snabbt. En halvtimme efter att de vaknat är de helt opåverkade, leker och äter som om inget hänt
Mina vuxna katter har behövt upp till ett dygn innan de varit sig själva igen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Puttar upp en intressant diskussion!
Jag har visserligen inte läst så mycket om detta (min mamma samt veterinärerna här är 100% emot tidig kastrering), men det jag har läst tycker jag låter positivt. Så med en bra veterinär, skulle jag lätt kunna tänka mig att kastrera kattungar (både honor och hanar) från 12 veckors ålder. (Bäst är väl om uppfödaren kastrerar, och sedan behåller ungen nån vecka extra, så att det inte blir så nära flytten)
//Jessie