Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 830 ggr
Kashmir89
2

Kastrerade katter!

Hej som rubriken lyder så har jag kastrerat mina två katter idag dåå vi inte vill ha fler kattungar..

Hanen går det super med och han äter och dricker som vanligt igen. även varit på toaletten!

Honan har blivit tvungen att ha tratt på sig då hon slickade sig extremt mycket i såret då vi inte fick med en tratt hem på en gång. Min fråga är hur länge måste honan ha sin tratt på sig för att såret ska kunna läka ifred? Hon är fortfarande extremt seg och varken äter eller dricker. de kastrerades kl 11 idag.

Honan har även börjat skaka ganska mycket så jag har burrat in henne i tre filtar så att hon ej ska frysa så skakandet har blivit bättre. tror ni det har att göra med att hon fryser eller kan det vara något annat?

Detta är mina första katter därav så många frågor men vill verkligen inte att något ska hända dem :/

Sarah-S
1

Försök se till att din hona blir varm, om hon är nerkyld klarar hon inte av att värma upp sig och då spelar filtarna ingen roll. Ge henne en vetekudde, värmedyna eller liknande. Eller bädda in henne under din tröja

Försök även få henne att äta nåt, hon har säkert lågt blodsocker efter att ha svält inför operationen och inte kommit igång och äta
Kanske har du någon burkmat du kan pilla in i hennes mun så att hon iaf slickar i sig lite sås/gele eller de bitar du stoppar in

Krage bör hon ha 7-10 dagar, ta gärna av den när du erbjuder henne mat då en del katter inte vill äta med den på

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Kashmir89
3

Tack snälla <3

Hon är inte så kelen av sig i vanliga fall och ännu mindre nu men kan värma lite handdukar/filtar i tumlaren så blir hon varm och god :)

[Mustangcab]
0

Har du inget badrum med värme på golvet där du kan sätta henne?

Kashmir89
0

Tyvärr inte har inte sånt lyx i en studentbostad :(

IceJossan
7

PET-flaskor med varmvatten i och handduk runtom är smidigt!

IceJossan
0

PET-flaskor med varmvatten i och handduk runtom är smidigt!

Kashmir89
0

Tack snäla för alla husmorsknep :) om någon fortfarande läser tråden kan jag bara fråga en sa till. Vad sa jag göra med hanen som vägrar sluta slicka på honans sår :/ måste ju vara lika ila att hanen gör det som om honan själv gör det :/

[Mustangcab]
1

# 7 Ja det är lika illa. Försök att hålla dem åtskillda under något dygn eller när ni inte kan ha dem under uppsikt.

Kashmir89
0

Jag bor bara i en liten studentlägnhet som sagt så jag får sätta fast hanen om nätterna så att han inte gör något dumt mot honan :)

annieolin
2

Du kan prova att klippa av ett ben från ett par strumpbyxor och trä på honan som en pyjamas! Då kan ingen av dem slicka! Så gjorde jag med min tjejja då hon avskydde tratten.

Silvestris
0

Sätt en tratt på hankatten också så kan han inte slicka på honans sår.

Om du istället gör en body som #10 föreslår se till att det är ett luftigt och genomsläppligt material så att det inte blir för instängt över såret.

Kashmir89
0

ÅÅåå vilken ide #10 :D de måste jag testa :)

Tack igen :)