Hur skulle ni kategorisera katter?
Haft en diskussion om katter är lättskötta eller ej.
Hur skulle ni kategorisera katter?
Lättskötta
Medel
Svårskötta
Bara av ren nyfikenhet, kul och intressant hur andra tänker.
Motivera gärna varför också.
Jag placerar nog katter på medel. Har man innekatt kräver de ju en hel del ändå med aktivering och annat.
Även utekatter behöver ju sin del, om man har dem som husdjur och inte för t.ex bara jaga möss mm som vissa har.
Hur tänker ni?
(enbart trevliga toner i tråden tack!)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hmm, jag skulle nog också säga medel. Beror nog på vilken katt en har. Min bengal klassas nog nästan som "svår", iaf av andra människor. Hon behöver mycket aktivering och tycker inte om att vara själv. Min huskatt däremot klassas nog som lätt/medel, han är en riktig latmask och trivs bäst med att bara vara :)
Sen är det ju inte alltid så lättskött som en tror, du är ju begränsad när det gäller resor och dylikt.. Men medel skulle jag nog säga :)
#1 Ja jag tänkte lite likadant 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det beror också hur många katter man har. Jag har 5 st och de har en rastgård och de har toalätt där men använder helst de här inne. Så det tar lite tid att dagligen gräva ur dessa och att byta sand så att den är fräsch.
Sen är frågan om vad som är svårt? Att ha 3 katter i sängen när man sover? Att borsta dem så inte huset är fullt med katthår? Att torka upp spyor? Att se till så att de blir vaccinerde varje år och få en hälsocheck samt kolla deras tänder. En katt inga problem men 5 katter varav 3 har FORL, det kräver en del.
Mat, om alla inte kan äta samma mat så krävs en hel del.
Så i mitt fall skulle jag säga svårt men jag har också haft 1 och 2 katter och det var mellan.
I normala fall skulle jag säga medel.
Men det beror ju på vad det är för katt och vad man själv anser är svårt. 🙂
Mina katter har vari lätta sömn tutor :) Men det finns ju skillnad på pälsbollarna
I snitt hamnar dom väl på medel(som många andra djur). Men det är ju så oerhört olika för dom är ju olika individer. Min äldsta är en soffpotatis så han är lätt. En skygg katt eller en väldigt energisk katt kräver ju mer av ägaren. Så det beror helt på vad det är för inivid/er. Och vad man klassar som lätt och svårt.
Detsamma gäller ju även hundar, kaniner, hästar.. endel är lättskötta och endel kräver mer jobb. Men i snitt är dom medel. Men jämför man katt med häst(nu vet inte jag exakt hur mycket jobb det är med häst men som jag uppfattat det så är det rätt mycket, såklart individuellt där med) så är ju katt lättskött. Fast jämför man den mest lättskötta häst med den mest svårskötta katt så blir det kanske lika.
Oj vad jag virrar mig bort :P
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
medel i vanliga fall sålänge katten håller sig frisk
Jag säger också medel.
Många jag känner verka tycka att det är svårt. Kanske inte så mycket med skötseln. Men jag vet många som skulle vägra rensa en kattlåda eller bli vansinniga om dom blev väckt på natten. Själv tycker jag att det är supermysigt när dom väcker mig och vill gosa :)
# 8 Kan säga att det uppskattar jag då inte alls, att bli väckt mitt natten alltså och inte på morgonen heller.😡
Ingen av katterna jag sköter om (fem i familjen och gefle katthem), är annat än lättskötta :)
Katthemmet är man ju alltid flera personer på som hjälps åt, så det blir inte heller svårt.
tre av fem familjekatter är latmaskar som väljer själv när de vill gosa, bara man har mat och vatten och en ren låda och är tillgänglig att gosa med är de nöjd i stort sett.
Den fjärde behöver koppelpromenader flera ggr i veckan helst för att må som bäst, i övrigt såklart mat, gosa när han vill, vatten, ren låda.
Den femte är en galen kattunge som leker större delen av dagarna - då blir det svårare/jobbigare. Han ska uppfostras, han ska lekas med, uppfostras lite till, leka, leka, leka, gosa, äta, dricka, leka, gå på lådan, leka, sova, leka, gosa, äta, dricka, leka, gå på lådan, sova. Samma visa nästa dag😂
ju fler katter desto svårare säger jag, men en katt kan väl inte vara speciellt svårt enligt mig.

För att vara innekatt är Tarzan väldigt lättskött, men som TS är inne på så krävs det ju ändå en del av en som ägare av innekatt, och särskilt när den är ensam katt i hushållet, så han får nog landa på medel i så fall.
Med en kattkompis är jag rätt säker på att han skulle hamna som "lätt", oavsett kategorier. Det var i alla fall det han var senast han var innekatt i ett flerkatthushåll🙂
Min utekatt verkar vara otroligt lättskött! Han kommer in på kväll och morgon är ute resten! Han vill ha mat, vatten och gos.. Lådan går han bara på om det är riktigt kallt enligt förra ägaren! Jobbade på katthem i somras och de var ju bra mycket mer skötsel än min lilla katt!
Beror katt och miljö skulle jag tro, har en katt som är otroligt lättskött både som inne och utekatt medan min andra klassar jag som svårskött när han är innekatt och medel som utekatt pga att han kräver väldigt mycket aktivering och stimulans samtidigt som han är väldigt svår att aktivera.
Jag tycker att det är olika. 🙂 Tror jag tycker Medel eftersom det är rätt mycket man ska tänka på, veterinärbesök, avmaska, mat, Kattsand och så vidare. Annars är mina katter lätta. Dom är INTE kräsna alls, äter allt utan att överäta, sociala och vill hälsa på alla gäster jag får och självklart hade jag problem i början med min ena hona som att hon kissade utanför lådan och hade skabb!! (köpte henne från en bondgård där ägarna inte verkade ha koll, dom hade hur många katter som helst, alltså vi snackar om typ 20-30 katter som sprang överallt!)
/ Michelle