Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 3085 ggr
Jessicahagstrom94
0

Kattallergi - medicin?

Har ni några tips som hjälper mot kattallergi/lindrar besvären vid allergi?

Symptomen är mest snuva men även att det kliar(?) i ögonen.

Problemet är att han är pälsdjursallergiker och jag kommer nog inte stå ut med ett helt liv utan katt om vi blir sambos, speciellt inte nu när jag har min lilla Oskar som SKA flytta med mig när jag flyttar hemifrån.

Niiinah92
0

Jag använde Clarityn, det hjälpte mig samt tvättade händerna efter att jag kelat med katterna och bytte tröja.

Jessicahagstrom94
1

#1 Tack för tips :)

Han har börjat äta Cetirizin Apofri sedan i lördags, den ska man väl äta i två veckor om jag inte minns helt fel nu? Så vi får se om den ger något resultat, det gav väldigt bra resultat för min granne som har tre utekatter, som hon knappt kunde ha kvar förut för när de var inne blev hon dålig snabbt. Det blir hon inte nu, så vi kan ju hoppas att det ger samma resultat för min pojkvän.

Men med min/våran vanliga tur så gör det väl inte det, och skulle den hjälpa lär han ju be om läkarutlåtande (eller vad det heter?) för att få fortsätta använda den.

[Emma--]
0

Finns ju vaccin. Men tror det är behandling i flera år som gäller då och ingen garanti heller.

Jessicahagstrom94
0

#3 Okej😕 flera år låter lite mycket tyvärr när det inte är någon garanti..

[Emma--]
0

#4 handlar i alla fall om att sakta utsätta sig för det. Många blir bättre, vissa känner inte av sin allergi heller.

Jessicahagstrom94
1

#4 Okej.. förhoppningsvis finns det ju något som funkar snabbare som då även funkar för honom.

litettrassel
1

Man reagerar ju lite olika på olika mediciner också, vissa fungerar bättre för andra än en själv. Funkar det inte finns det mycket att testa igenom! Mot mina allergier fungerar kestine och aerius för då blir jag inte mossig i huvudet. Håller tummarna för att han svarar bra på medicinen han fått nu!

[Mustangcab]
1

Hyposensibilsering heter det då man  får sprutor mot det man är allergisk mot. Ex bistick som kan vara dödande för en del.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_immunterapi

Sarah-S
2

Jag personligen reagerar starkast på katter den första månaden, sen vänjer sig mitt immunförsvar med dem

Däremot så använder jag Kestine när jag är på kattutställning eller när jag hälsar på hemma hos vänner med katt

Hemma så har jag kattfritt i sovrummet, och våttorkar mina katter regelbundet så att jag får bort mycket av deras saliv och stöv i pälsen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Plingen85
3

Tyvärr så är detta med kattvaccin något som är svårt idag att få =/ Det kostar pengar och de drar in på saker och ting. Det va svaret jag fick förut när jag sökte hjälp mot min allergi.

Jag tog till alternativ behandling faktiskt. 5 besök hos en kinesisk akupunktör och fick hjälp bla med min allergi men också mot min magkatarr och dåliga blodföde.

Nu kan jag leva med katt igen, har gosat med våra kattungar och inte reagerat något och sovit över hos svärföräldrarna som har 3 katter och som jag hade ett helvete att sova hos (efter en timma hos dom va luftrören täppta och fick ta flera doser medicin).

Däremot så kommer vi ha det kattfritt i allas sovrum, har införskaffat en luftrenare och kommer borsta och våttorka katterna.

Clifftan
1

Min sambo är allergisk, vi testade med en luftrenare och nu känner hon bara av katten om hon är förkyld eller om katten varit lite väl busig och luftrenaren inte hunnit med. Sen får katten inte vara i sovrummet och i soffan har hon lärt sig att hon bara får ligga i sin kattbädd. Utöver det så kammar jag igenom pälsen ofta, får för mig att hon kanske släpper ifrån sig mindre allergener i resten av lägenheten då.. Och sen dammsuger vi ofta, skakar ur kuddar och plädar osv. Mot snuvan tar hon rhinocort som är till för allergiska besvär. Sen var vi även och testade med sibiriska katter och dom kände hon inte av alls, så det skulle ju kanske kunna vara ett alternativ annars? Hoppas det löser sig för er:)

denstore
1

Vanlig Hypersensibilisering fungerar väldigt dåligt på kattallergi. Däremot finns det en variant där man injekterar direkt i lymfkörtlarna, men det gör man inte på folk som äger katt. Tyvärr är det gott om idioti inom vården… Själv kör jag med Kestine. Det hjälper sådär, men katterna är värt allt för mig. #10 var fick du tag i akupunktören? Jag skulle vilja testa.

Plingen85
1

Jag fick tips om henne när jag efterlyste via facebook.

Hon håller på med kinesisk akupunktur, så första mötet med henne va gratis då hon gick igenom mig och sen berättade vad hon skulle vilja behandla. Hon ville behandla mina lungor, njurar och hjärta.

Hon finns i södertälje

jnielsen
1

Regelbunden städning!

Erfarenheten av min sambos allergi är att Kestine är bättre än cetirizin, men det är nog individuellt.

Flutikasol var en jättebra nässpray.

Jessicahagstrom94
0

Tack så hemskt mycket för många bra tips och idéer!🌺

Det verkar som att Kestine fungerar för många här? 

Städa ofta vet jag att vi kommer få göra, det känns ju lite sådär eftersom man är stans största latmask😃 det är sånt man får ta.

Kamma katten/våttorka ska inte vara några problem.
Hur våttorkar ni katten?

Inte ha katten i sovrummet… DET om något lär bli jobbigt, jag som inte ens kan ta ner honom från matbordet när jag äter frukost😊 och han som är van vid att få sova i sovrummet..

Sedan skrev någon om sibiriska katter, min katt som ska flytta med är ingen sån tyvärr, han är huskatt. :/ 

När min pojkvän kommer och hälsar på över dagarna så bor det dock två andra långhåriga katter här också, han verkar inte reagera lika mycket på katterna som bor här hos mamma, som han reagerar på katterna som är korthåriga hos min pappa, men så städas det inte lika ofta där heller i och för sig… men en dag brukar aldrig vara såna stora problem, men när han sover över med mig hos min pappa med de två korthåriga katterna blir det jobbigare, han blir snuvig.. han sover inte över här hos min mamma så ofta, men det blir inte samma stora reaktion har jag för mig.

Men katten jag är ägare till är korthårig, det är ju vad han reagerar mest på enligt vår erfarenhet så det var ju lite tokigt..

jnielsen
0

Ang att stänga in i sovrummet; skaffa istället ett tjockt och rejält överkast som skyddar kuddar och täcken från katthår.

Jessicahagstrom94
0

#16 Ja det skyddar kanske under dagen, men han är van vid att få sova i sängen på nätterna :( 

Vem vet - han kanske inte ens får plats i våran säng på nätterna, han kommer troligtvis bli ganska stor, eftersom han redan är ganska stor för att bara vara 5 och en halv månad gammal. 
Så en kattbädd i sovrummet kanske duger åt lille Oskar, och förhoppningsvis - i framtiden - klarar min pojkvän av detta.

litettrassel
2

#15 som ni har märkt så reagerar man olika beroende på kattras/hårlag/ålder på katt samt om den är kastrerad eller könsmogen. Allt beror på kattens allergen som finns i päls och saliv. Sen kan en person reagera olika beroende på vart man är i livet. Jobbar man nätter och oregelbundna tider, inte hinner ta hand om sig, äta bra, stressa av och sova ordentligt så kan kroppen reagera mer mot allergier än vad som är "vanligt". Anledningen till att jag nämner det är för att det kan vara bra att veta till framtiden.

Jessicahagstrom94
0

#18 Ja det vet jag, han är just nu fem och en halv månad och inte kastrerad ännu, men ska kastreras.

Okej… just nu är han på nåt som heter "rapatac" varje vardag, men det är "vanliga" tider på dagarna, han slutar halv 4-4.

Men vi bor ju inte ihop än och han är inte hos mig mer än 2-3 gånger i veckan nu för tiden.

[Mustangcab]
0

Att bada katten är ett tips jag fick av min allregiläkare någon gång var 3:e månad. Att ha filtar som katten ligger på som är tvättbara och att dammsuga så att det inte ligger några katthår.

Jessicahagstrom94
1

#20 Oskar kommer troligtvis bete sig som om världen går under om han ska behöva bada. ;) 

Tack för tipset med filtar :) dammsuga vet jag att vi måste göra ofta..

[Mustangcab]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gjorde mina också när vi skulle bada dem men det var bara 3:e månad så det gick bra med hjälp av grannfrun. Vi badade alla 5 här i våras och det var en massa mjaouuuuu. Men ingen av dem försöker rivas, de klagar bara.

Här är en badad britt

Sarah-S
0

Jag våttorkar mina med en genomblöt frottéhandduk. Enklare att hantera och stör inte katternas hudbarriär med shampoo eller liknande.

[Mustangcab]
0

# 13 Men det gör du oftare än var tredje månad. Jag kan erkänna att numera så badas  de en gång per år😂Katter som ställs ut badas ofta inför utställningar och sphynxar får badas relativt ofta.

Sarah-S
0

Ja, och mina katter duschas EFTER utställning vilket kanske ändå blir 1gång/mån. Men använder inte shampoo om de inte är smutsiga

[Mustangcab]
0

# 25 Det var intressant😃Annars brukar man preparera pälsen inför utställning.

Sarah-S
0

#26 Mina burmor är i showcondition 24/7, det behövs endast sämskskinn på utställning och en klapp med glansspray
Sen duschar jag av dem när vi kommer hem eftersom det är mycket som virvlar runt på en utställning och många händer som klappar på dem

[Mustangcab]
0

# 27 De vistas med andra ord inte utomhus😃Jag avser inte att de går fritt ute men de kan knappast hållas i rastgård heller med tanke på vad mina drar in med sig i pälsen😃

Sarah-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 med tanke på deras enda pälslager så nej de drar inte med sig saker in i pälsen, de fäller knappt

Jessicahagstrom94
0

#22 Haha okej! Ja det är ju värt det om vi kan bo ihop.

#23 Tack för tips! :)

#24 Det förstod jag att man gör också, vi får se om det räcker att bada katten var tredje månad ungefär :) 

#29 Vilken snygging!🐱

[Mustangcab]
0

Åh en katt som knappt fäller finns det??😃Själv har jag 3 britter med massvis med underull.

Glömde tillägga att det var en vacker katt.

Sarah-S
0

#30 och #31 Tack

Ja jag har en bekant som föder upp britter, skulle aldrig stå ut med den pälsfällningen
Burma har ingen underull, bara ett lager med täckhår 😎

Jessicahagstrom94
0

Synd att min katt fäller…😕