Veterinärfoder... Suck
Var hos veterinären som tyckte min katt behöver lite hull. Borde vetet bättre, men jag tyckte att jag var duktig när jag sa att jag ger lite extra gott för viktuppgången förutom blöttmat. Blev totalt sågad! Blöttmat är vatten, hon behöver ingen extra fet, bla bla bla. Hon ska ha protein o så visade de mig torrfoder som är "närmast mus man kan komma i beståndsdelar". Eftersom jag är inte så stark på att säga ifrån så tänkte jag : å, nej. Nu blir jag tvungen att köpa dyr mat som jag egentligen inte vill. Jag får ta minsta förpackningen. Som tur är så fick jag provförpackning. När jag väl är hemma o läser innehållsförteckningen så står det inte ens något om kött. Är inte en mus kött? Sedan när är musen spannmål?
Spannmål, nja, men en växtdel. Hasselmusen t.ex. växer väl på hasselbusken.. Höhö
(ja, jag skrattar åt mina egna skämt, så nån gör det iaf)
Förstår dig. Jag kom hem med bantarmat efter ett besök där. Försökte säga att jag inte vill ha med spannmål, det ska vara kött, men veterinären sa ungefär att det är proteiner i växter också. Och ja, det kan jag inte gärna säga emot. Kände att jag ej hade tillräckligt med kunskap för att argumentera emot detta foder.
Jag känner iofs fortfarande det. Har vant dem vid Mjau blötmat, och så får de ett "relativt" bra torrfoder vid sidan om. Det känns naturligare att de får blötmat än torrfoder. Kött istället för spannmål. Men jag är ej så insatt i skillnaderna mellan olika proteiner och exakt vad som händer när kroppen smälter maten. Dvs jag är ej helt övertygad om att det är dåligt med tillsatt växtprotein. Det är en sak om katten ej kan tillgodogöra sig proteinet om den äter den naturliga växten, men det kan den förhoppningsvis i ett torrfoder, där man har tillsatt utvunnit proteinet. Öh, ja. Fast det känns betydligt tryggare att ge kött, karnivorer som de är. :D eller :( synd om möss och fåglar, fast sådant är livets kretslopp.
Är det nån som har haft en argumentation med veterinär gällande spannmål, blötmat osv och lyckats övertyga veterinären?
Nästa gång kan du ju kontra med att en mus ju faktiskt huvudsakligen består av vatten.😉

Synd att du inte sa emot, men jag förstår dig. Det tog mig rätt länge innan jag vågade stå upp emot mitt katthems veterinär i foderfrågor - nu utbyter vi en snabbt "nu blir det en het diskussion!"-blick när frågan kommer upp i en grupp där båda är med, innan vi drar igång argumentationerna :P
Ursäkta kapning av tråd ;) Min mamma hade sin katt till vet där de konstaterade njurproblem (antagligen då katten fått skit foder under hela livet enligt mig) och veterinären skrev ut Hills K/D som är för katter med njurproblem. Min fråga är då: Är det inte bättre att ge Mjau blötmat och ett bättre torrfoder vid sidan om? Torrfoder har katten alltid ätit och vill oftast hellre ha än blötmat, men en kombination kanske vore det bästa och sedan bara ge blötmat?
//Belinda aka Zandrama

#4 Njurar sliter hårt med proteiner och har en katt njursvikt bör inte njurarna behöva slita lika mycket med proteiner. Mjau blötmat innehåller väldigt mycket protein vilket alltså är tungre för njurarna att hantera.
Fundering: Tekniskt sett så borde alltså skitfoder, typ Friskies, Icas och sånt, vara bättre för katter med njursvikt? Hur är njurmaten uppbyggd - mycket kött men lite protein (går det?) eller lite kött och mer spannmål för att dra ner på proteinerna? En fråga jag ska ta reda på mer i när jag orkar :P
En katt som redan har skadade njurar behöver en lägre proteinhalt i maten eftersom njurarna inte kan hantera nedbrytningsprodukterna (tex. urea) ordentligt. De kan inte heller utsöndra överflödigt fosfor normalt så är njurarna redan sabbade måste man ta hänsyn till både proteinhalt och proteinkvalité.
Med en hög proteinkvalité kan man dock fortfarande ge foder som innehåller 30-35% protein.
Jag vet att jag vill inte köpa foder hosveterinär, men jag kan inte argumentera heller. Jag "köpte" era argument för blötmat som ni har här inne, för att jag känner någonstans att det låter rimligt. Men jag har inte egna kunskaper så att jag kan argumentera emot veterinärer. Sedan så känner jag att "någon" ska alltid vara otrevlig hos veterinären, så hur man än gör så känner man som att man gör fel. Så frågan är, skulle det vara mer rätt att inte alls komma till veterinären? Det här känns som allmänt problem med veterinärers attityd, tyvärr! Jag har inte hört en enda säga att de är så trevliga.

#7 Mina veterinärer är jättetrevliga, verkligen. Jag tycker jättebra om dem. Men när det gäller foder så skulle jag säga att jag skulle hem och eftersöka fakta själv i någon dag innan jag återkom för att köpa (och sen inte återkomma om det inte verkligen vore nödvändigt).