Bra foder?
Finns säkert tusen trådar om detta men jag ställer ändå frågan!
Jag är i behov av att byta foder då katterna blivit överviktiga av det nuvarande och minskar jag givan skriker det hysteriskt, antar att de inte känner sig mätta helt enkelt. Vad finns det för bra torrfoder för katt? Gärna något som är mer avsett för kraftiga katter (mina är innekatter och kastrerade honor).

Kika efter foder men minst 80% kött, varav minst 20% fett. Inget dietfoder, specialmat för kastrerade katter, fettreducerat osv. Bra mat är blötmat, t.ex. Mjau och Bozita som bara innehåller kött och mineraler.
#1 Är Bozita bra som torrfoder med? Har nämligen möjlighet att köpa in Bozita för bra pris både som torrfoder och blötfoder men mina kissemissar blir risiga i magen av för mycket blötfoder…
Om du vill ha billigare finns det även på ICA Maxi och då står det på förpackningarna om det är för att dom behöver gå ner i vikt. Kommer inte ihåg vilket märke men vet att det finns. Jag har dock tvärtom problem, min ena honkatt behöver gå upp i vikt efter sin kull som hon fick i Maj. 🙂
/ Michelle
Har ingen bra erfarenhet av foder i allmänhet från livsmedelsaffärer…
Mina katter fick mat från djurmagazinet men har inte alltid råd att köpa mat för 700 kronor så då testade jag mjau och det fungerade bra det med.
/ Michelle

Nej Bozitas torrfoder är skit. Mer än hälften spannmål :O Man bör inte köpa mat som det står är för kastrerade katter, för viktnedgång osv för dessa innehåller MER spannmål som bidrar till fetman och MINDRE fett trots att katter behöver mycket fett. Tänk LCHF vid köp av kattmat :)
BRIT blötmat i Chicken eller kitten chicken ÄLSKADE mina katter. Finns på djurmagazinet
/ Michelle
Jag ger mina fri tillgång på Applaws torrfoder och blötmat en gång om dagen. Fungerar väldigt bra för mig och mina katter :)
Man bör inte köpa torrfoder från vanlig mataffär men blötmat är i regel väldigt bra jämfört med torrfoder oavsett märke så där behöver man inte vara lika noga :)
Kör samma som #8 och är riktigt nöjd med det!
vet att torrfoder från affärer som ica inte är det bästa, ibland skäms man lite över att ha köpt mjau torrfoder eftersom det är spannmål i det men det får väl duga för nu, annars har jag alltid köpt BRIT Chicken eller BRIT salmon från djurmagazinet och det tycker jag är riktigt bra.
/ Michelle
För mig är inte priset problemet.
Finns det några märken du vet #6 som har bra värden? Du verkar ha lite koll på foder :) Jag har bara koll på kaninfoder, haha
När det kommer till torrfoder så är Orijen det ända torrfodret som jag kan tänka mig att ge, om inte katten är fiskallergiker förstås. Annars är det Bozitas blötmat som gäller här :)

#11: Orijen, Acana, Applaws, Carnia Lynx, ZiwiPeak och Taste of the Wild är exempel på bra torrfodersorter. Mjau och Bozita är bra blötfodersorter, men i regel är alla blötmatssorter bättre än alla torrfoder (innehållsmässigt, förutsatt att individen faktiskt tål det).
#13 Tack, ska kolla upp :) Men det är bäst att köpa "vanligt" foder alltså och inget special för innekatt eller liknande?

#14 Som jag skrivit tidigare: Nej, inget sånt, det innehåller mindre fett och mer spannmål, vilket är alldeles bakvänt. Om du tittar på de billigare fodrena och de "stora" märkena så finns det määäängder av olika sorter för kastrerade, innekatter, kastrerade kattungar, tjocka katter, utekatter, osv. Kollar du de mer vettiga märkena som faktiskt innehåller kring 80% kött och 20% fett så finns inte detta. Det finns sällan ens speciell mat för kattungar, utan alla äter samma eftersom alla behöver samma = alla behöver det bästa. Det finns inte möss speciellt anpassade för kattungar, innekatter eller en viss ras. Därför behöver man heller inte anpassa fodret efter detta. Det "enda" man bör göra när ens katts ämnesomsättning förändras efter könsmognad, kastrering, åldring osv är att aktivera den mer eller ge mer eller mindre av fodret, samt vissa tillskott så som extra fett om katten är mager osv.
#15 Har hittat applaws inom rimligt avstånd så ska pröva det och hoppas de äter det (de är väldigt kräsna). :)