Hund med kattproblem
Hej! Min kompis hund har kommit i en jobbig situation, och söker nu ett nytt hem. Jag har svårt att bara sitta och titta på (hela situationen är otroligt orättvis för hunden), och har därför börjat undra om jag ska pröva att ta över honom. Han är en "problemhund" (hög stressnivå, hanhundproblem), men inget jag inte tror jag kan hantera. Han är en riktigt smart kille med en fantastisk arbetsmotor som bara inte fått möjlighet att använda all sin kapacitet. Hur som helst, är detta inte problemet. Det som får mig att tveka är hur han är med katter. Vi har en katt (och en hund) hemma, och den här omplaceringshunden reagerar väldigt kraftigt på katter utomhus. Han har mött vår katt, och om katten är lugn (katten är väldigt hundvan) så har han till och med gått fram och nosat på kattens mage. Men så fort katten rör sig lite snabbt så stressar ju hunden upp sig och då börjar skällandet och försök till att jaga. (Han reagerar mycket starkt). Det jag letar efter är alltså folk som haft liknande situationer med hund-och kattmöte, och undrar om det löst sig för er? Jag vill ju inte att situationen ska gå ut över min katt, han var ju här först och ska ju känna sig hemma, så det är viktigt att jag känner att det finns möjlighet för en välfungerande framtid för oss alla. (Det är alltså inte träningstips jag letar efter just nu) Hoppas någon där ute känner igen katt och hundsituationen! (Jag funderar även på att bara ta honom tills ett nytt hem hittas, eftersom han just nu bor hos helt främmande människor, eftersom ägaren inte orkar hantera situationen. Det hela gör mig smått galen)
Har inget bra svar på din fråga men prova att posta på http://hundar.ifokus.se/ också :)
Det har jag gjort, ment ack för tipset :)