Katter på lägenhetstak!
Okej, nu är jag förbannad så det står lågor över huvudet på mig.
Jag tar en kort snabb info bara: jag bor i en etta (30 m2) på 3:dje våningen utan balkong, tillsammans med 3 katter. Men jag har gjort en smart lösning, jag har nätat in ett av mina fönster så katterna kan sitta där och titta och njuta av den härliga doften från utsidan.
På bilden kan ni nu se en av mina katter, Dooleys, ni kan kanske se ett rött sår? Det fick han idag från att ligga på fönsterblecket och sova, tills han fräser till och spottar och flyger över mig. Jag vänder mig Om och på utsidan, hängandes i nätet, är det en svart långhårig katt med klorna ute och stirrar in på mig.
Jag schasade iväg honom och nu ligger jag här i sängen, skit förbannad, på dessa oansvariga kattägare som släpper ut sina katter på taket.
I morgon ska jag ringa länsstyrelsen och se Om de kan göra något åt detta.
Detta hände igår kväll runt 21.30 så jag undrar nu, bör jag ringa länsstyrelsen ang detta?
Men herregud, vem släpper ut sina katter på ett tak? Du ska absolut ringa.
#1 Jag vet inte!! Dock har jag signalement på vad katterna är för färg. Och denna gången såg jag bara två, ibland kan jag upptäcka upp mot 4-5 katter som går på taket här uppe hos mig :(
Såg nu att Länsstyrelsen bara hade telefontider från 09-12 så jag får ringa i morgon! :/
Man kan maila till dem också
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tyvärr är det inte ovanligt att folk gör det. Har sett katter som får gå på tak där det är 10 våningar = säker död.
Vet inte om LS kan göra något men tycker det är jättebra om du anmäler, så får de ju kolla upp det. Eller iaf ringa och fråga om de tänker bry sig.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Men herregud, hur oansvarig kan man bli.. ring eller maila, hoppas något blir gjort för en katt ska inte vandra omkring på ett tak precis…!
Här var det någon som hade sin katt på 3:e våningen ute på fönsterbläcket, OCH FÖNSTRET HADE BLÅST IGEN, så katten kom inte in förrän människan märkte detta! Oavsett så är det lag på att ha nätat eller skyddat om man ska ha katten ute så högt upp…
Jag har sett en katt sitta på ett fönsterbläcke av plåt. Det fanns lappar på portdörren om det. Jag gick in på vaktmästeriet och sa till. 4 våningen med asfalt under på marken. Octäckt o se
Börja med hyresvärden/BRF. #4 att släppa ut sina katter på tak må vara en sanitär olägenhet för övriga boende o katterna själva men knappast lika med en dödsdom.
Dylika ogrundade påståenden leder mer till ökade fördomar än förbättring för lägenhetskatter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tror jag får svara alla här ist för en och en!
Först, polisen har jag prata med (detta har hänt flera ggr förut med men ingen har attackerat mina katter så som de gjort nu) och polisen säger att de kan inget göra!
Min hyresvärd och jag är just nu på krigsstigen mot varandra på grund av orubbliga räkningar så där hör jag inte av mig till först jag och min goda fader fått igenom det vi håller på med nu.
Jag har prata med länsstyrelsen men de hade för fullt upp nu för att komma för en koll så jag skulle ringa dem i morgon igen så skulle de se vad de kunde göra.
#7 Jo det är en dödsdom om man gör det från ett 10 våningars höghus och katten ramlar ned. Trodde inte jag behövde förklara i detalj att jag menade om den ramlar ned.
Har ingen aning om hur det skulle spä på någon sorts fördom om katt i lägenhet, men förklara gärna :) Jag har själv tre katter med innätad balkong och ser inget fel i det, det är ju dessutom olagligt med annat på den höjden.
#8 Om du kan komma på vilken granne det är, så skulle du kunna ringa på eller lägga en lapp i brevlådan om vad du sett. Sen berättar du att din katt fick brännsår av fönsterblecket och att du blev orolig och ville höra så att deras katter inte får det.
Många blir ju förbannade om man säger någon om deras djurhållning, kanske man därför kan närma sig på det sättet (dvs. "jag bryr mig om även dina katter"). Jag är väl kanske lite pessimistisk nu (har hört/sett för mycket), men tror inte du kommer få något gensvar om du bara ångar på och är arg. Även om man är fly förbannad 😮
#8 Jag har prata med länsstyrelsen men de hade för fullt upp nu för att komma för en koll så jag skulle ringa dem i morgon igen så skulle de se vad de kunde göra.
Bra! Som Tyrisen säger, eftersom det är lag på innätad balkong över 5 m höjd så är det naturligtvis olagligt att ha frigående katter på taket till ett trevåningshus.
#11 Kunde ej ringa idag, skedde saker som gjorde att allt vart uppskjutet igen och sen på måndag jobbar jag så kommer inte ha en chans att ringa dem först på Onsdag eller Torsdag! :/
Heja onsdag el torsdag då :) Missarna på taket verkar ju skickliga så ingen absolut överhängande fara kanske men tänker även på din - och det hela är helt klart galet. Bra att du agerar! Och är man så förbannad att det slår lågor ur huvudet - med all "rätt" - är det alldeles nödvändigt. 🌺
Har nu gjort en ordentligt anmälan till Länsstyrelsen ang katterna som går fritt här på TakNocken.
Jag har tagit reda på två namn, två dörrar där jag tror katterna kommer ifrån så därifrån kan jag inte göra mer. Jag hoppas verkligen att länsstyrelsen gör någonting <3
Iaf för dessa katters säkerhet!
#14 Bra gjort. För katternas säkerhet! Uppdatera oss gärna.
#15 Skulle just göra det!
Har kommit fram mer exakt nu vem det är som släpper ut dem för tydligen har den svarta långhåriga katten rymt och försvunnit från hans lägenhet! Så hur den kommit bort vet jag inte men ägaren ber snällt om att den som tagit katten ska lämna igen den!