Hjälp mig lära min kattunge
Hej! Nu kommer det här bli långt ;)
Det är såhär att vi skaffade en kattunge för en månad sedan. Ingen utav oss har haft katt förrut. Vi fick träffa en helt underbar kull kattungar och vi blev förälskad i en pojke. Vi bestämde då oss för att ta honom. Jag väntade vårt andra barn som skulle komma när som helst så vi funderade många gånger på om det var rätt tid. Men vi var ju kär, han är ju vår katt liksom.
En vecka innan vår bebis kom fick vi hem katten. Det började bra, han sov mest. Sen när bebisen kom och alla bebissaker så som vagn, vagga, babysitter kom fram så är det där han vill vara. Han får dock inte det så varje gång han är i nån av de sakerna tar vi bort honom. Han tycks dock inte förstå att han inte får vara där. Nu vet vi att han bara är en kattunge. Men vi vet inte vilka/vilken metod vi ska använda för att lära honom när han gör nåt han inte får. En annan sak vi också har problem med som vi gärna vill lära honom att han inte får göra är att bitas. Han bits och använder klorna när han är busig och det gör ont. Vi leker massor med honom så tycker inte att han borde vara understimulerad.
Vill också nämna att vi inte kan skaffa en kompis till honom, vet att många tycker att man ska ha det.
Så är det någon som har tips på hur man kan göra? Vill ju göra rätt ifrån början och inte förstöra relationen med katten pga att vi gör fel.
Kattungar bitts och rivs när de är små… Min ena katt hängde i handen ibland. Det ni kan prova är och ta o spruta med katten med en sprutflaska, men det är igentligen inget man ska göra om det inte är absolut nödvändigt. Kan han "Nej"? Det brukar underlätta när de leker? Prova klicker träna honom? Min ena katt älskar det och hoppar på mig när jag tar fram klickern! ^^ Lycka till med katten och bebisen! :)
Mvh/ Filippa
Medarbetare på Vinthund
Skulle bara säga att vara konsekvent och lyft ner honom. Men sen får ni räkna med att han kommer vara där ändå. 😛Katter kan vara ögontjänare. Tycker det är lika effektivt och snällare än att spraya vatten.
Våran kattunge gör också sådär och jag brukar bara göra ett psss-ljud så brukar hon börja tvätta istället. När hon sen gett sig brukar jag ta fram nån rolig leksak åt henne istället så hon ska lära sig att inte leka med händerna.
Klipp klorna så de ej är sylvassa. Gör mindre ont på en då.
Och när han biter för hårt, säga åt han.. hm "nej" bestämt, och sluta leka med honom en stund. Så förstår han nog så småningom att han ej får bita så hårt, eller alls i handen.
Vagn och vagga kan man täcka över, t.ex. spänna över kattnät.
Lek aldrig någonsin med händerna är råd nummer ett.

Okej tack för alla tips :)
När jag fick hem min andra katt så brukade jag fräsa åt henne om hon bet mig eller så. Hon fattade direkt! :)

Hur gammal var han när ni fick hem honom?
Ett vanligt problem bland kattungar som tas för tidigt från mamma och syskon är just det där, att de inte riktigt vet var gränserna går. I så fall är det en bra idé att skaffa en äldre kattkompis, och då en som kan dessa grejer redan.
Lite taskigt planerat, skaffa katt innan barn om katten inte får vara kring grejerna som sprids ut.
Ju längre katten få vara med sina syskon desto bättre disciplinerade är dom dvs rivs mindre har större hänsyn.
Överväg att lämna tillbaka katten till uppfödaren, då prioriteten naturligtvis är på barnet vilket är förståeligt.
/Fridaybrew