Tagit över katt
Jag har tagit över en katt med huset vi flytta in i! Han har bott här sen han var liten, men är inte van vid hundar! Vi har försökt vänja honom med hund doft genom en filt, har delat av så hundarna inte behöver vara nära hans matskål osv… Men han går bara utanför och skriker! Öppnade altan dörren till sovrummet där hundarna knappt satt en tass, men han sprang ut direkt efter han nosat lite på en filt… Hur ska jag få honom att våga gå in? Vi har provat att ge honom mat osv!
Oj, vad jobbigt för den lilla katten. Jag skulle gissa på att den inte kommer att våga gå in. Kanske ni kan försöka att fånga den i bur (eller ni kanske kan få tag på den om ni lockar). Sedan kan ni ta in den i huset och ha den i ett enda rum med t ex ett kompostgaller eller liknade för dörröppningen. Då får katten konfronteras med hundarna men ändock känna sig trygg. Så småningom kan ni ta bort kompostgallret.
Så har vi gjort tre gånger för att få katter och jakthundar att acceptera varandra.
Det kanske finns bättre sätt. Om det fnns något katthem i närheten så kanske de kan ge råd.
Lycka till. 🐱
Vi har kompost galler så han har 20kvm och kattlucka.. Han kom in igår men vågar inte hälsa inne, men går man ut så följer han efter en och stryker sig!
Feliway doftavgivare för vägguttag i misses utrymme skulle förmodligen kunna vara bra för en tid - signalerar att det här är ett tryggt o bra ställe att vara på.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Han hoppade på rutan till mitt sovrum som även var förre ägarens sovrum. Så släppte in han och höll hundarna i en annan del! Han drog sig mot möbler, rulla sig i täcket och spann! Verkar vara en mycket kavat katt! #3 hade faktiskt planerat att köpa en sådan, hjälper den för att vänja honom vid hundarna? Han har hittills bara accepterat mig och kommer när jag ropar, men så fort min mamma kommer springer han, kan hon använda den sprayen då? Vet att de funka på katthemmet jag jobba på!
Min erfarenhet är att detta med hund och katt är en övergångsperiod. När de inser att hunden är en gammal tråkig trasa som man inte alls behöver vara rädd för brukar de husera fritt som vanligt.
Den nya hunden vi skaffade i början av året var van med katt från förra hemmet, men våra tyckte nog att han var lite stor och dryg. Och när de sprang tyckte hunden det var roligt att jaga dem, men det gav med sig till slut (och efter ett och annat "fy" också).
Feliway ska signalera trygghet rent allmänt. Doftavgivaren för vägguttag är bättre än sprayen tycker jag, för den finns i rummet hela tiden och avges kontinuerligt i lagom dos. Tidigare fanns det ett spray som hette Felifriend som man kunde ha på händerna etc för att framstå som "snäll och bussig", men jag tror inte det finns kvar längre? Jag testade det på mina båda katt-tjejer när de var små och otrygga men märkte aldrig att det var till någon nytta. Feliway-spray däremot brukar jag använda i t ex transportburarna när vi ska till veterinären och liknande. När man använder den sprayen är det viktigt att inte ha katten i samma rum förrän tidigast efter 15 minuter, annars kan katten istället bli orolig av sprayen. Måste f ö vara jättekonstigt för missen att några andra har flyttat in i HANS hus!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 ja, värst är nog hundarna! Men nu har han börjat utanför min dörr för att få komma in och gosa lite! Men jag är hittills den enda accepterade haha