Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 828 ggr
Eywa
0

Mjäll

Min kastrerade hankatt har Mjäll och har haft det sedan jag adopterade honom. Mest är det vid ryggslutet och svansroten. 

Jag har läst att det kan ha med fodret att göra men jag märker ingen skillnad om jag byter. Han åt friskies hos förra ägaren. Hos mig har han fått mjau torrfoder, orijen, carnia lynx och nu äter han applaws. Har inte märkt någon större skillnad var gäller någonting egentligen när det kommer till foderbytena, förutom att han kräktes som en tok av carnia lynx.

Jag har läst att äggula och rapsolja kan vara bra, men han vägrar äta blötmat, han vill inte ha något annat att äta än torrfoder och då vet jag inte hur jag ska lura i honom det.

Mjällschampo är ju ett alternativ, men han gillar verkligen inte att duscha så jag vill helst undvika det då jag antar att man måste duscha katten rätt ofta.

Mjällkvalster är det inte, har haft honom i två år och ingen av mina djur har Mjäll eller kliar sig, han kliar sig inte heller.

Någon som har några tips?

[Kavring]
0

Det där skulle jag vilja veta mer om också! Min katt Bobby har det problemet till och från, men har inte haft så på några månader.

Just nu äter han en mix av Mjau:s torrfoder och Taste of the Wild, och till blötmat Purinas Gourmet Perle. 🤔