Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3026 ggr
[ElisabethYL]
0

Applaws Kitten

Är det någon som har erfarenhet av det här fodret?

Bra och dåligt..

[feminette]
0

Hakar på denna frågan, har sökt här inne på Applaws men hittar bara lite äldre trådar, vissa säger att det funkar jättebra på deras katter och andra säger att deras katter kräks av det.

Skulle vara bra om någon hade "färskare" erfarenheter. Jag har nämligen köpt en säck men blev lite rädd när en del säger att katterna kräks, men det gäller ju att övergå försiktigt, som med alla foderbyten. Någon sa att bitarna är väldigt små och att vissa katter då sväljer dem hela och sedan kräks ut dem, kan det hjälpa att blötlägga då?

annzoo
0

Jag har haft applaws kitten jämte mitt andra foder och kan bara säga bra om de. De var de enda kittenfodret som min dåvarande dräktiga kräsna  katt ville äta och hennes lika kräsna ungar :P

I början kräktes en katt lite av fodret men de var endast då hon hetsåt inte annars. Applaws kitten mättar bättre än mitt andra foder och tom min tjockis är nu normalviktig trots fri tillgång. Fin päls, bra avföring har mina katter av de.

[Lilyz]
4

Jag ger visserligen Applaws kyckling, inte kitten, men är verkligen supernöjd med fodret :) Katterna älskar det och är jättefina i pälsen och allt fungerar klockrent! Plus för att det är spannmålsfritt och fiskfritt eftersom jag har en fiskallergiker :) Sen är det egentligen inte nödvändigt att ge speciellt kattungefoder, brukar bara vara storleken på bitarna som skiljer :)

Fridaaaa
1

Jag har som #3, applaws kyckling och är jättenöjd med det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[feminette]
1

#3 De erfarenheter jag fått av att läsa här inne och prata med div uppfödare så ska man visst ge kattungar foder anpassat särskilt för dem och går du in och läser på beskrivningarna av Applaws kitten i jämförelse med vuxenfodret så skiljer sig innehållet. Kattungar har ju andra behov än vuxna katter eftersom de inte är färdigutvecklade.

De behöver extra av vissa ämnen och mindre av andra precis som bebisar i människovärlden, inte så att du slänger fram en köttbit och ett gäng potatisar till en bebis. Jag tror på att anpassa maten efter ålder så att mina kattungar kan växa i rätt takt och utveckla starkt skelett och friska organ.

[Lilyz]
2

#5 Och jag har läst precis tvärtom :)

jbe
4

#5 Nä, du slänger inte fram en köttbit och ett gäng potatisar till en bebis, du ser till att mosa maten innan du ger. dock är det fortfarande likadan mat som den vuxne äter 😎 

När jag gav Applaws kitten då mina var små så spydde de upp hela bitar. Bitarna var helt enkelt för små för att katterna skulle lyckas tugga. Efter byte till Applaws chicken blev det "bättre", färre spyor och halvsmält foder *uäck!* 

Bäst/godast av torrfodren jag testade är Taste of the wild och RC kitten. Inga spyor alls av dessa. 

Torrfoder äts dock här hemma endast som "nödmat", utfodrar vanligtvis med blötmat och råfoder. Kycklingvinge är mums! 😛

[feminette]
2

#7 OJ,OJ jag hoppas du inte har barn och inte planerar att skaffa ännu!! För om du ger en nyfödd bebis kött (även om du mosat det) får du nog besked inom kort att den mår dåligt! 😉med magknip och diarré i bästa fall, än värre kan det bli ett besök på sjukhuset! 

Jag kan tala om för dig att det dröjer innan du introducerar vuxenmaten till små bebisar. Man börjar med puréer av div slag för att succesivt ändra och ge annat lättsmält tills deras små magar vant sig!

Vad anbelangar det man läser här inne så är det ju mest amatörer och "vanliga Svenssons" som ger sina "expert-tips" själv föredrar jag att lita på vad  erfarna uppfödare och forskning visar! Men det är jag det!!  😃 

Jag kommer använda för kattunge anpassat foder, vuxenmaten får vänta tills kattens mage kan klara det. Ni vet inte vad vuxenfodret gör med era katter, det kanske går jättebra NU…skadan kanske ni inte märker förrän om några år och då är det för sent. Kanske hade er katt levt ett par år till om de fått rätt start i livet, det vet ni inte! Det är ungefär som alla som köper Friskies och annan billig mat och säger att deras katter mår jättebra! NU JA!! Men de vet inte vad det gör med kattens kropp och hur organen mår om 5 år!

Men tur är ju, att vi alla är fria att göra som vi vill!😎

[Lilyz]
3

#8 Men en kattunge kan väl inte jämföras med en nyfödd bebis? Kattungar precis som bebisar ammas/dias ju till en början. Sen får väl bebisar smakportioner som består i stort sätt av vanlig mat, eller vad innehåller puréerna menar du? Nej jag har inga barn och har inte tänkt att skaffa heller.

Hur gör de vilda kattdjuren då, skaffar de speciell bebismat till sina ungar? Funderar

Ja självklart får man göra som man vill 🙂

vinteralvan
3

#8 Hm, nu blev det nog lite fel. Varken bebisen man ger mosad "vuxenmat" eller kattungen som lämnat mamman behöver längre mjölk, då är det "vanlig" mat som gäller. Tror du att det finns speciella möss el fåglar till kattungar som mamman fångar? Skämtar

Mullemu
3

Uppfödare är inte per automatik foderexperter och kunskapnivån bland dessa varierar mycket. Ska man lita på forskning så är torrfoder överhuvudtaget inte bra föda eftersom den visar på att katter som enbart äter torrfoder är mer eller mindre drabbade av uttorkning. Det är helt enkelt för lite vätska i fodret. Katter har generellt dålig törstreflex och bör få merparten av vätskan via födan såsom det fungerar när de fångar sin egen mat. Av den anledningen är blötmat eller råfoder är alltid att föredra. Torrfoder är oftast bekvämast för människan.

Den väsentliga skillnaden mellan ungar och vuxna katter är att ungarnas energibehov är mycket större pga att de växer så de bör ha fri tillgång tills de har växt klart. Absolut inga problem att ge samma mat. Fodertillverkare påstår en massa saker för att få sälja sina produkter men i verkligheten så är en mus alltid en mus oavsett vilken storlek det är på katten som äter den. 😉

/Mullemu, utbildad kostrådgivare för människor men med ett stort intresse även för djurens kost.

[feminette]
0

#9 På sätt och vis kan man väl jämföra alla nyfödda varelser i vår värld, de är nya individer som legat skyddade i mammans mage och helt ovana av vad världen kommer att erbjuda. Första tiden får de mammans mjölk eller ersättning. Men när man introducerar fast föda till bebisar börjar men inte med en mosad köttbit som ni verkar tro, man börjar med en pure av grönsaker och bara en tesked åt gången. 

Vad gäller katter får man får ju anpassa och göra det bästa av situationen. Så ni tar er kattunge direkt från mamman och slänger i den vuxenmat? Inte konstigt att era katter har diarré och spyr!

Kan jämföra det med ett fall ur verkligheten, en bekant köpte en häst som hade fått fel foder när den var liten. Hovarna växte fel (alldeles för fort) på hästen då den hade fått för mycket och för kraftig mat vilket ledde till att man fick avliva hästen till slut!

Så ja, oavsett vad ni tror är det viktigt att ge både kattungar, hundvalpar, föl osv.. mat som deras ej färdigutvecklade kroppar kan hantera!

Kan inte jämföra det med djur i det vilda, de lever helt annorlunda, ni vet inte hur de mår eller hur länge de lever. Våra tama djur har vi anpassat på ett annat sätt och då har vi också ansvar att ge dem ett bra liv. 🤓

[feminette]
2

#11 Självklart är inte alla uppfödare experter och vad gäller frågan från början av TS och även mig själv, var inte OM man skulle ge torrfoder eller blötfoder. (Min katter får både och.)

Frågan var ju om folk hade bra eller dåliga erfarenheter av just Applaws kitten? Sedan börjar folk raljera om att man ska ge vuxenfoder, vilket inte var relevant. Inte för min del i alla fall, kan inte svara för TS.

Sedan skulle jag personligen inte köpa en katt för 9000 kr av en uppfödare som fött upp katten på vuxenfoder, eller om det stod en påse Friskies och burkar med Pussi på bänken! Väldigt oseriöst! 😉

vinteralvan
0

#12 Jag har själv 2 barn och jag vet exakt hur det går till att ge smakportioner men det går ändå inte att jämföra med en kattunge som dessutom börjar lära sig äta fast föda långt innan den flyttar vid 12 v.

[Lilyz]
3

#12 Fast en leveransklar kattunge på 12 veckor är inte nyfödd. Jag är ingen uppfödare och har aldrig haft en kull kattungar från start. Däremot tror jag att de som föder upp har någon slags infasning från di till kattmat. Antagligen med blötfoder? Som sagt vet jag inte. Men en kattunge på 12 veckor klarar av "vuxenfoder" och behöver ingen infasning då de antagligen klarat sig rätt länge utan modersmjölk.

Mina katter har inte och har aldrig haft diarré och spyr inte heller, så vad har du fått det ifrån?

Min ena katt är född ute så jag har ingen aning om vad han fick i sig då utom di, antagligen möss som mammakatten fångade åt honom. Den andra var vuxen då hon kom till mig så jag kan inte påverka vad de fick som "nyfödda".

Jag tror inte kattungefoder innehåller något som gör maten mer lättsmält för en unge, annat än mindre bitar om nu det har någon betydelse. Sen har det säkert lite annat innehåll men antagligen inte så det gör någon större skillnad.

Hästar kan jag ingenting om, det är katter jag är intresserad av.

[Lilyz]
3

BTW, jag tror absolut inte det är dåligt att ge kattungefoder. Jag tror bara att det inte spelar någon större roll så man gör som man vill om man börjar med kitten och sen övergår till något annat eller om man ger det foder man tänkt ge katten som vuxen från start 🙂

Så TS får såklart välja själv 😉

[feminette]
0

Det är väl ingen som påstått att en kattunge på 12 veckor är nyfödd?!  Men den är inte vuxen heller, den växer fortfarande. Sen väljer ju alla vad de vill ge till sin katt, alla vet ju bäst enligt dem själva!😂

Sen tror jag inte att fodertillverkarna tar fram kattungefoder för att tjäna pengar på det, det argumentet hade jag köpt om den maten var dyrare än vuxenfodret, men de sorter jag tittat på har kostat exakt lika mycket för samma mängd.

Synd att man inte kunde få lite mer svar på vad frågan här handlade om från början. De flesta här verkar bara gå på om att katter kan äta vad som helst (nästan) för vilda katter äter ju möss och fåglar. Dags att sätta ut råttfällor istället kanske?😉

pebb
0

Jag har Applaws kyckling, till mina kullar har jag haft kitten, min erfarenhet är att fodret funkar väldigt bra när dom är små eftersom bitarna är små, men så fort dom börjar bli lite större så har mina valt bozita kitten eller applaws kyckling istället för a kitten, dom verkar ha svårt att äta det pga storleken och tappade ofta ut bitarna eftersom dom fick upp flera stycken när dom tog en tugga.

[feminette]
0

#18 Tack för ditt svar, fick den beställda säcken idag, blandade i lite i det gamla fodret och det verkar som de gillar det för de hade sorterat ut bitarna.🙂 Ska bli intressant att se resultatet när de vant sig vid det. Fungerar det är det ju jättebra, då jag tyckte det verkade vara ett bra foder. Tittade på Taste of the wild också, men då Applaws kommer från England föll valet på detta.

[ElisabethYL]
2

För min del står valet mellan Taste of the wild och Applaws. Helt klart är att de inte kommer fortsätta gå på sån mat som säljs i butikerna här… 😉

Men nu tar vi och delar med oss av erfrenheterna istället 🤫

[feminette]
0

#20 Jag håller med dig!

För något år sedan fick Taste of the wild lite dåligt rykte då de fick dra tillbaka foder som var tillverkade mellan vissa datum pga. salmonellasmitta. Verkar som de köper kyckling från osäkra källor, därför gick det fodret bort för mig.

Ha det gott och lycka till med utfodringen.

[ElisabethYL]
0

Ok - låter inte bra…

Någon som vet ungefär vilken mängd man ska ge av Applaws - så man vet var man ska börja…

De kommer även få blötfoder, köttslamsor (brukar bli en del vid styckning) och annat smått och gott beroende på vad jag hittar för något gott…

Kommer ihåg att lilla Irene inte gick en meter ifrån mig och mamma när vi höll på att stycka upp lamm, gris, nöt o.s.v.

jbe
5

Men snälla nån! *tar mig för pannan* Nyfödda barn får bröstmjölk, inte diverse puréer, visste inte du det?! Men diskussionen om människoföda hör inte hit, ifall du inte visste det och råkade blanda ihop forumen 😎

Vad tror du katter åt i det vilda innan de blivit domesticerade? Kattungefoder? 

Mer troligt att kattungar fick di från kattmamman och sen åt det färskfoder som kattmamman släpade med hem. Tror knappast att var industritillverkat kattungefoder 😂 

Jag tror på artanpassad föda. Både till människor och djur. Föda som behövde passera fabrik för att tillverkas behöver med all sannolikhet passera fabrik för att spjälkas. 🤓

Denna kommentar har tagits bort.
Mullemu
0

#24 Det finns en sak vi människor har gemensamt med katter och det är att vi knappt ändrats något alls genetiskt sedan vi skapades så våra kroppar är fortfarande gjorda för att äta samma typ av föda som för flera tusen år sedan. De kostvanor vi har idag med processad mat både till djur och människor är ingenting som vi mår bra av i längden. Många sjukdomar kan helt undvikas alt hållas i schack med hjälp av bra kost.

All kattmat har inte passerat en fabrik om man inte räknar ett helt vanligt slakteri som fabrik förstås. 😉

[feminette]
2

#25 Ja så är det ju, men alla har ju inte tid/möjlighet att laga mat själva till sina katter, eller få tag på de frysta "färskfoder" som jag antar att du syftar på när du pratar om slakterier.

Vad jag tyckte verkade bra med Applaws foder var att det just inte innehöll massa sådant som katter inte äter i vanliga fall (t.ex. spannmål) och då kan jag erbjuda mina kelgrisar det som är mest likt det de är anpassade att äta. Man får ta det som är bästa alternativet för ens katt och för en själv.😉

Mullemu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Nej, jag menar vanligt rått kött som inte tillagas på något sätt och som köps i vanliga matvarubutiken, direkt från slakteri eller från jägare. Tidsmässigt krävs det inte mer arbete än vad det tar att dela upp köttet i lagom stora bitar. Det kräver dock lite kunskap men kunskap är inte tungt att bära som det så fint heter.

Så här kan en måltid se ut till min katt. Kycklingkött, lammhjärta och benmjöl. 🙂

[ElisabethYL]
0

Duger det med olagad lammkotlett? Lammhjärta finns ju bara ett på lammet, men kotletter får jag massor… (Nyfiken)

Mullemu
0

#28 Ja då, visst kan du ge det. Prova lite småbitar och se vad katten tycker. Om den gillar det så kan du ge det som godis lite då och då vid sidan om ditt vanliga foder. 🙂

Vill du veta mer om att fodra med rå mat så kan du kolla in barf.ifokus. Där finns massor med bra info.

[ElisabethYL]
0

Ja, vet att min bror gör eget hundgodis till sina hundar, vet däremot inte vad han gör det av så jag tänkte att varför inte kolla…

Det ena förtar ju inte det andra 😉

Mullemu
1

Nej, det gör ju inte det. 🙂

Det går utmärkt att göra hundgodis av lever, kött osv som man låter torka långsamt i ugn på låg temperatur eller i svamptork. Kanske så han gör?

[feminette]1
1

#27 Jaha, ja det ser ju fint ut, själv har jag ingen erfarenhet av att laga egen mat till katter, har alltid köpt färdig blötmat och torrfoder (dock alltid med god kvalitet, ingen "mataffärs-skit"🙂) Jag är väl helt enkelt rädd att de inte ska få i sig allt de behöver. Kanske får läsa på lite om detta, för givetvis vore det bra! Tack för tipset!

För övrigt tycker jag som är ganska ny på forumet, att det är tråkigt att många håller ihop och fryser ut nya! Att ta bort mitt inlägg för att jag försvarade mig mot påhopp.

#23 skrev: "Nyfödda barn får bröstmjölk, inte diverse puréer, visste inte du det?! Men diskussionen om människoföda hör inte hit, ifall du inte visste det och råkade blanda ihop forumen"

Detta hejas på och gillas!!😕får mig att undra över hur seriösa en del här är.

Jag har barn och jag har ammat, jag har aldrig påstått något annat, det enda som har pratats om är övergången till fast föda. Jämförelser har man väl rätt att göra utan att bli hänvisad till ett annat forum!

Feltolkningar går alltid att göra, det beror på hur öppen och förstående man är.

Försök att hålla er till det som frågats om.

En känd författare svarade en gång en person som kritiserade honom:

-ja, det är din åsikt, men det betyder ju inte automatisk att du har rätt!

Ha det bra alla!😎

[Lilyz]
5

#32 Jag har varit medlem här sen i maj och har aldirg känt mig utfryst eller liknande, tvärtom tycker jag alla är väldigt hjälpsamma som delar med sig av sina erfarenheter. Man måste förstå att ingen är ofelbar, jag har gjort misstag och lärt mig av det. Jag visste exempel inte att fisk är högallergent för katter, det fick jag lära mig här. Desvärre var det redan för sent för min katt hade redan fått utvecklad fiskallergi eftersom jag gett henne blötmat med fisk då det var hennes favorit… Men tack vare detta forum mår hon idag jättebra och får foder utan fisk som jag också blev tipsad om här, alltså Applaws :) Och såklart blötmat utan fisk.

Det är tråkigt att du känner dig illa bemött, men man måste kunna acceptera andras erfarenheter. Du dumförklarar dom som anser det vara onödigt med kattungefoder istället för att börja fundera på om det kanske kan finnas sanning i det. Du måste inte ändra uppfattning men ha förståelse för att alla tycker olika.

Du skriver i #8 "Vad anbelangar det man läser här inne så är det ju mest amatörer och "vanliga Svenssons" som ger sina "expert-tips" själv föredrar jag att lita på vad erfarna uppfödare och forskning visar! Men det är jag det!!"

Vad vet du om det? Det finns dessutom flera uppfödare på detta forum, varför skulle de du pratat med ha mer erfarenhet än de som är medlem här? Du gör bara antaganden och svarar i väldigt överlägsen ton. Då får du räkna med att någon ger svar på tal 😉

jollycox
1

Jag förstår inte riktigt vad ni tjatar om.. Applaws är ett mycket bra torrfoder. (Kittenfodret är tillomed bättre, innehåller mer råfett och råprotein, om än bara 1 procent men) då det skiljer så lite mellan vuxen och kattunge så spelar det väl ingen roll vad man ger!?
Det finns bättre saker att lägga energin på. 🙂
Hade TS frågat om kastratfoder så förstår jag att ni hade sagt emot.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Lilyz]
0

#34 Jag har inte sagt emot, bara att det inte spelar någon roll :)

[feminette]1
0

#33 Om du har uppfattat min ton som överlägsen är ju det jättetråkigt och jag har absolut inte dumförklarat någon. 

Däremot tycker jag nog att de som genast börjar tala om för en att kattungefoder är fel är lite överlägsna, vad är det som säger att ni har rätt? 

Man får bara se hur ens katter mår och gå efter det.

Vad får dig att tro att jag bara antar saker och hur vet du att jag inte funderat på kattungefodrets vara eller icke vara?

Frågar man om olika kattungefoder har man väl förmodligen redan bestämt sig för det, annars skulle man väl fråga OM andra tycker att man ska ge det eller inte.

Vad var det jag sa från början, som du tyckte att andra skulle ge svar på tal om?  Det var väl inte förrän folk började skriva att man inte ska ge kattungefoder som jag försökte få fram att det var inte de svaren som var önskvärda.

Vore intressant om uppfödarna du pratar kunde ge sig till känna och berätta vad de ger. 

Sen vet ju inte du vilka jag fått tips från, kan ju lika gärna vara medlemmar här också. Det vet ju varken du eller jag eftersom folk är anonyma.

Jag tar till mig det jag har hört/läst och sedan väljer jag vad som är bäst för mig. Så får du göra likadant.

Åsikter ska man ha, givetvis. Men då får man vara lite lyhörd till om det är relevant.

Så slipper man en massa missförstånd. 😉

Niiinah92
2

#36 för att vara ärlig så var det ingen som skrev att man INTE ska ge kattungefoder, bara att det inte är nödvändigt, vilket är sant. 

Till TS, jag har i och för sig torrfoder endast som aktiveringsgodis eller nödfallsmat men då använder jag mig av Applaws och har bara positivt att säga om det, det är mycket omtyckt, både kitten och den andra.

[Lilyz]
3

#36 Detta är vad som står i inlägg #3 om du har glömt det:

"Jag ger visserligen Applaws kyckling, inte kitten, men är verkligen supernöjd med fodret :) Katterna älskar det och är jättefina i pälsen och allt fungerar klockrent! Plus för att det är spannmålsfritt och fiskfritt eftersom jag har en fiskallergiker :) Sen är det egentligen inte nödvändigt att ge speciellt kattungefoder, brukar bara vara storleken på bitarna som skiljer :)"

Det var det inlägget du först reagerade på. Jag ser inte att jag skrivit att man inte ska ge kattungefoder bara att det inte brukar vara så stor skillnad så det egentligen itne spelar någon roll. Då började du genast jämföra det med att man inte slänger fram en köttbit till en bebis.

Men aja du får tolka det jag skriver som du vill.

Men jag får skriva en gång till då att jag säger inte att det är fel att ge kattungefoder. Något som jag skrev tydligt i inlägg #16.

Men nu ska jag inte skriva mer i denna tråd då jag ändå inte tillför någonting :)

[feminette]1
2

#38 Jag har inte skrivit att du personligen har sagt att man inte ska ge det, men du skrev ju dock att det inte är nödvändigt och att det bara är storleken på bitar som skiljer, något jag då tyckte var fel för innehållsförteckningen säger annat.

Men nedan kommentarer är väl lite, om man får tolka fritt, retliga och nedlåtande:

#9 Hur gör de vilda kattdjuren då, skaffar de speciell bebismat till sina ungar? Funderar

#10 Tror du att det finns speciella möss el fåglar till kattungar som mamman fångar? Skämtar

#23 Vad tror du katter åt i det vilda innan de blivit domesticerade? Kattungefoder? 

Mer troligt att kattungar fick di från kattmamman och sen åt det färskfoder som kattmamman släpade med hem. Tror knappast att var industritillverkat kattungefoder Gapskrattar 

Men nu drar vi ett sträck över detta, alla får välja vad de själva anser är rätt.

Mina katter äter Applaws kitten nu, är ännu i övergång, men det ser bra ut. Avföringen har inte ändrat sig, so far so good. De älskar dessutom maten!