Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7936 ggr
Luisa
0

Försöker han kräkas?

Hej jag har märkt att min katt sedan igår kväll kan plötsligt lägga sig ner med huvudet mot golvet och det ser ut som att han ska kräkas men det låter som att han typ hostar/nyser. Vad kan detta bero på? Är det kanske någon hårboll som han försöker få upp? För det ser verkligen ut som om att han ska kräkas men att han inte lyckas. Han är pigg och lekfull för övrigt. Mamma och jag misstänker att han har mask för att hennes katt höll på likadant när han hade mask. Borde vi ge honom avmaskningsmedel och se om det går över eller borde vi uppsöka veterinär?

Bellbooh
0

Själv så har jag ingen erfarenhet av mask så kan inte svara på ifall det är det som orsakar hans symptom men en av mina katter kräks upp hårbollar minst 1 gång i månaden. Min andra katt har aldrig kräkts upp hårbollar så det är ganska individuellt hur ofta de behöver spy upp det. Och just det där hostandet som du lagt märke till hos din katt händer med min katt varje gång innan han ska kräkas. Ibland spyr katten min upp sin hårboll direkt efter hostan eller så tar det några timmar innan det händer och då kanske det inte låter så mycket, ibland hostar han inte alls samband med det.

[Wraith]
4

Nej ni ska inte avmaska katten utan att ta reda på om katten har mask först. Finns ingen nytta att ge katten gift, sen snabbar man bara på att resistenta maskar kommer. Köp "kolla masken" på apoteket, ta prov och skicka in om ni vill ta reda på "mask-status".

Om katten börjat med detta igår så hade jag valt att avvakta några dagar så länge katten mår bra. Kan vara ett virus som spökar tex.

Orsaker kan vara hårbollar, astma, luftvägsinfektioner, mask osv. Har haft en katt som gjort så och hon hade astma, känner en till katt med astma som brukar hosta på samma sätt.

EvaSe
0

Han kan ha satt nåt i halsen, tex ett grässtrå. Mina brukar göra så där ibland och till slut kommer det ut ett decimeterlångt grässtrå tillsammans med en hårboll. Om han fortsätter flera dar så kan det vara bra att röntga så att det inte är nåt spm har fastnat ordentligt.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Luisa
1

#1,2,3 tack för svaren. Jag ska köpa kolla masken imorgon bara för säkerhets skull.

[lucii]
0

Jag köpte godis på konsum, finns även på djuraffären. lila ask form som wiskas märket, av wiskas. anti-hårboll. Hjälpte min ena katt som tvättar sig mycket och pga det får mkt hårbollar. det händer att hårbollar fastnar och inte kommer upp. Testa?

Uppkatten
1

Kattmalt är också bra ifall missen har problem med hårbollar (det finns att köpa på tub, mina missar gillar Trixies bäst). Dessutom rekommenderade min veterinär blötmat istället för torrfoder till katter som har problem med hårbollar. Samt att man kammar sin misse regelbundet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Luisa
0

#5 jag brukar aldrig köpa wiskas mat eller godis. Men om det hjälper mot hårbollar får jag köpa och testa :) #6 min kisse äter mjau blötmat med några få torrfoder kulor (han vägrar att äta annars) Vi borstar honom några gånger per vecka men ska försöka att borsta honom varje dag :)

Zepp
0

Släpp ut den på gräsmattan så käkar den gräs om den behöver hjälp att spy upp en hårboll.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Luisa
0

#8 han är en ute och inne katt. Eftersom vi bor på bottenvåningen och alltid har fönster öppna kan han komma och gå lite som han vill så han äter gräs när han själv tycker att det behövs. Men jag har dock aldrig sett honom göra det.

Uppkatten
0

Min långhåriga misse kalasar gräs dagligen och har ändå problem med hårbollar. Veterinärens tips har varit blötfoder + kattmalt på tub + daglig kamning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Luisa
0

#10 vart får man tag på kattmalt? Vi ska börja borsta kissen varje dag :)

yrsahed
0

Ampelliljan är bra katter att äta. Så de kan kräks upp det som ska upp

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

Uppkatten
0

#11 Kattmalt kan man köpa t ex hos veterinären, på hund- & kattmatsaffärer, på nätet o s v. Det finns flera olika sorter. Mina katter föredrar Trixies. Ena katten var mkt skeptisk till kattmalt i början, men jag smetade lite på hennes tass som hon fick tvätta bort, och låg hon och sov i transportburen satte jag en liten klick på kanten som hon snabbt "städade" bort. Efter ett par veckor började hon tycka att det var helt OK att äta en klick kattmalt ca 3 ggr/vecka.

Andra katten tyckte redan från dag 1 att det var världsgott!

Har hört att katter kan bli lite lösa i magen om de får för mycket kattmalt när de inte är vana, så dosera lite försiktigt i början.

När min misse hade lite mer påtagliga besvär av hårbollar så rekommenderade veterinären en klick kattmalt om dagen i 1-2 veckors tid. Därefter en klick ca 3 ggr/vecka i mer förebyggande syfte.

Normaldosering brukar stå på förpackningen.

Luisa
0

#12&13 Tack så mycket :) ska se till att köpa kattmalt så snart som möjligt :) Vi har börjar borsta kissen varje dag. För övrigt verkar han inte ha besvären kvar längre men vi ska fortsätta borsta honom för att han inte ska få i sig så mycket päls och så ska vi köpa kattmalt :)

Maria Katarina
0

Kolla pá Youtube pá katter som har astma-attack och jämför om det ser ungefär likadant ut. Min katt har astma och gör precis sá, vi blev jätterädda till en början. Han fick attacker allt oftare tills det nästan blev varje dag. Inte ens kortison hjälpte. Veterinären kan höra om han har mycket vätska i lungorna osv.

Vi gick över till BARF och nu har han inte haft attacker pá över ett halvt ár..! 🐱