Bortsprungen kisse - Arboga
Min katt försvann igår kväll. När jag kom hem från skolan släppte jag ut henne i trädgården som vanligt, och så tänkte jag inte mer på det. Vi har dörren på glänt, så att hon kan komma in när hon vill, och när klockan var 10 tyckte jag att det var konstigt att hon inte kommit in än, så jag började leta efter henne. Jag ställde ut blötmat och lockade, men hon är fortfarande försvunnen. Ingen av våra grannar har sett henne.
Hon är ca 20 veckor. Grå päls, men mörkgrå diskreta ränder, som mest syns i ansiktet och på svansen. Hon har ett rosa reflex halsband, med mitt mobilnummer på skrivet. Hon heter Bjällra, och har väldigt mycket energi.
Är det någon som bor i Arboga, som har sett en katt som liknar Bjällra? Då skulle jag vara jätte tacksam om ni kunde pm'a mig så snart som möjligt!
Tack i förhand.
Bilder på Bjällra: http://instagram.com/p/drbuYDj2tr/, http://instagram.com/p/dAMW_cD2qv/
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Håller tummar och tassar här hemma:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Hur länge har hon bott hos er? Tänkte om hon verkligen hittar ordentligt redan. Hon är ju så pass ung dessutom.
Har ni mycket grannar? Kolla så hon inte blivit instängd någonstans.
Anmäl till polisen om det inte redan är gjort.
Är hon idmärkt?
Är hon okastrerad?
Min första tanke är att om hon ej är kastrerad är hon och letar sig en hane att para sig med.

Men snälla nån. Man kan ju inte släppa ut en så ung katt. Hon är ju knappast ens kastrerad Jag bor utanför Arboga och ska självklart hålla koll, men kommer hon tillbaka, hoppas jag ni tar ert ansvar som ägare, och inte släpper ut henne igen förrän hon är kastrerad och id-märkt
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Men snälla nån. Man kan ju inte släppa ut en så ung katt. Hon är ju knappast ens kastrerad Jag bor utanför Arboga och ska självklart hålla koll, men kommer hon tillbaka, hoppas jag ni tar ert ansvar som ägare, och inte släpper ut henne igen förrän hon är kastrerad och id-märkt
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Är det en "van utekatt" så brukar sökfrågan vara: "Vad kan ha hänt katten"?
Är det en innekatt som kommit ut av misstag så är sökfrågan istället: "Var gömmer sig katten?".
Precis som flera här skriver så är det här "fallet" svårt eftersom det rör en så ung katt. En så ung katt kan inte räknas som "van utekatt". Men det låter ändå som att katten brukar få gå ut på egen hand och därför kan katten knappast räknas som "innekatt som kommit ut av misstag" heller.
Som flera skriver så blir man ju orolig för om katten är okastrerad och har börjat vandra för att finna sig en partner. Det är självklart inte alls bra för en så här ung misse att bli mamma, men driften att söka sig en partner är ofta mkt stark.
Unga katter är också av naturen nyfikna, vilket ökar risken för att de blir instängda, kliver ombord på släp/i bilar etc och ”liftar iväg”.
Det finns också en viss risk att missen har råkat ut för ngn olycka. Skadade djur gömmer sig dessvärre ofta de första dagarna och är tysta (och svarar inte när man lockar på dem) och är därför svåra att hitta.
Katten kan också ha blivit ivägjagad av andra, äldre katter. Då kan missen ha hamnat en bit bort där hon inte har varit tidigare och där hon har svårt att orientera sig. I bästa fall vågar/hittar hon då så småningom tillbaka. Men det är inte helt säkert att hon vågar eller kan hitta hem igen på egen hand.
Vad man skulle vilja veta är om missen är kastrerad, id-märkt och registrerad, hur van hon är vid att vara ute, och vad hon är för personlighetstyp (nyfiken eller försiktig t ex).
Oavsett så är det viktigt att ni börjar söka aktivt efter henne redan nu i ett tidigt skede. Man ska inte vänta i flera dagar. Och sökandet handlar ffa om fotarbete. D v s att ni söker av hela hennes normala revir för att kontrollera så att hon inte har blivit instängd någonstans, uppjagad i ett träd, gömmer sig någonstans (för att hon har blivit rädd) eller liknande. Räkna inte med att hon svarar er/kommer till er även om hon finns i närheten och brukar komma till er annars, utan ni måste verkligen leta precis överallt där en liten katt kan ligga gömd.
När ni har sökt av det område som hon normalt brukar röra sig på så utvidgar ni sökområdet successivt. Be t ex att ni får söka av grannarnas tomter noga (även under altaner, i uthus o s v där missen kan ligga och trycka ifall hon har blivit skrämd).
Sätt också upp lappar högt och lågt i närområdet med bra foton på missen + ditt telefonnummer etc.
Om missen är id-märkt och registrerad så ringer du id-registret och anmäler att hon är försvunnen.
Anmäl också till polisen på 114 14 att missen är försvunnen.
Kontakta också katthem i närheten och be dem hålla ögonen öppna.
Annonsera gärna digitalt t ex på Blocket. En annons i lokaltidningen kan också vara bra.
Det kan också vara bra att mejla över foton + efterlysning till närliggande veterinärmottagningar/djursjukhus ifall något har hänt missen och hon har förts till veterinär. Visserligen har din misse haft halsband med kontaktuppgifter, men halsband sitter inte alltid kvar.
Hoppas att missen snart är hemma hos dig igen!!!! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Mycket bra och informativt inlägg. Jag kopierade och sparar. :-)
Hoppas att lilla katten kommer hem igen.