Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 22986 ggr
Britt-Inger Härdin
0

Päls

Kanske en liten fånig fråga, men byter kattungar päls när de blir lite äldre ?

EddaM
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det gör de! Det varierar lite när de byter päls men alla kattungar växer från sin duniga luddiga päls. Om de nu inte är av raser som skall vara sådana men även där skiljer sig vuxen päls från babypäls.

Har sett många exemplar på blocket då folk tror att kattungarna de säljer är långhåriga men jag som kan vet att de inte är det. Och då jag mailat dem o upplyst dem om att kattungarna är korthåriga så har jag alltid fått elaka arga mail tillbaka. Kattungar kan ha jätte långa stickelhår som står ut även om det är en korthårig katt!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jina
0

Följdfråga: byter ALLA? Tänker på vår hund som hade valppäls tills han dog, 13 år gammal.

Britt-Inger Härdin
0

Tack för svar :)

Tintaglia
0

# 1 Hur och när ungefär ser man om de kommer att bli lång- eller korthåriga? Vi har just hämtat två kattungar på 12 veckor som uppgavs vara långhåriga. De är lurviga och ulliga men inte riktigt långhåriga, men de har långa, yviga morrhår och rejäla tofsar i öronen på samma sätt som långhårskatter. Kanske de blir semilånghår? De är långhårig huskatt, ingen särskilt blandras alltså. Vi kommer förstås att älska dem lika mycket även om de skulle vara korthåriga, men det kan vara kul att veta…

Imasy
2

Bäst tycker jag man kan se det om svansen är yvig, som en plym. En del kattungar tycker jag har lite lurvigare päls fast de är korthårga endå.

Dock är det bara perser som får riktigt lång päls, långhåriga huskatter brukar få ungefär samma pälslängd som en skogis om man ska jämföra med något.

EddaM
2

#4: Långhåriga huskatter är semilånghår. =) Ja nästan alla, de med mycket perser i kan vara långhår. Jag tycker man kan se det ganska snabbt om en katt är korthårig eller långhårig, de långhåriga har en helt annan päls trots kattunge päls. Lägg in bilder på dina små så kan vi se vilket pälslag de har =)

S*Luddhuvet´z

Tintaglia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok - här kommer bilder på pälsklingarna - först ett par bilder på hanen Crispin…

Tintaglia
0

Crispin igen..

Tintaglia
0

Och flickan Miranda

Tintaglia
0

En till Miranda - men lite dålig bild…

tuska
2

det där måste vara semilånghårs katter.   Fina va dom ialla fallKyss

Tintaglia
1

Ja, de är såå underbara - jag hade glömt hur knasiga kattungar är så det blir många glada skratt här hemma! Skrattande Vi hade två katter förut men miste den ena i januari och den andra för ett par veckor sedan till vår stora sorg. Men nu känns det bättre även om sorgen efter de andra två finns kvar. De var ju också världens finaste…

EddaM
0

Ja de båda är långhåriga huskatter =) Eller semilånghåriga är de ju egentligen men som sagt, huskatter delas upp i två grupper bara =)

S*Luddhuvet´z

[tesswashere]
1

Nån som vet om denna lilla krabat kommer bli långhårig eller kommer vara korthårig?

[tesswashere]
0

En bild till där det kanske syns bättre :)

[Lilyz]
1

#14 & #15 Ser ut att förbli korthårig, jättesöt!! :)

Sarah-S
0

#14 och #15 är korthårig huskatt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[tesswashere]
0

okej, tack :)

IceJossan
0

Rejäla tofsar i öronen avslöjar rätt bra att kattungen kommer bli långhårig. Även runt öronen, på svansen och på tassarna syns det bra då långhåriga kattungar är mer luddiga där än korthåriga. #14 är ett praktexempel på korthårig kisse som varken har fluffsvans, ordentliga tofsar i öronen (mer är vanligt öronhår alltså), luddiga tassar eller ludd kring öronbaser/kinder.

Mullemu
3

#19 Stämmer bra.

Så här såg min långhåriga huskatt ut vid 14 veckors ålder.

Mullemu
0

Nu är han 11 månader.

marinal
0

åh vad spännande , jag har en liten misse hemma som är helig birma/bondkatt :) Vad tror ni om denna sötnos, blir han kort eller långhårig? Han har hela kroppen fylld av dessa långa pälsstrån som sitter väldigt tätt, och vid svansroten är det ännumer långa pälsstrån och bakom öronen är han alldeles mjuk och lurvig likaså en bit ner mot ryggen :) vilket som så är han perfekt för min familj med den härligaste personligheten :)

[Lilyz]
1

#22 Han ser ut att bli korthårig, men jättesöt såklart 😉

marinal
0

#23 åh vad mysigt!! :D

Vixxen
0

# 2 Alla hundar och katter byter päls från valp/kattunge till vuxenpäls.

Sen kan individer ha olika kvalité på sin päls. Din hund hade en kvalité på sin päls som liknade den han hade när han var valp.