Sparar pengar
Jag bor i täby Jag har börjat spara spengar och har fått lite högre vecko peng. Anledningen att jag börjat spara pengar är att jag har kollat på lite olika uppfödar websidor och har hittat rasen som jag vill ha och en uppfödare som jag vill köpa katt ifrån :) men mamma tycker att det är väldigt dyrt så jag får betala 6000kr och hon 2000kr-3000kr. Nu undrar jag finns det några slags jobb som en 12:åring kan göra (jag är yngst i klassen (född år 2000 25 dec och går i 7:an). Våran hemkunskaps fröken sa förra terminen (då jag gick i 6:an) att vi redan då kunde börja jobba med små grejer för att samla in pengar.
Dela ut reklam via Svensk Direktreklam kanske kan vara något? Eller kanske hundrastning, klippa gräs mm?
#1 Låter som en jätte bra ide :D men hur "får" man det jobbet? Jag har också en sy maskin hemma och har funderat på att kanske sy saker. Min kompis sålde pappers hjärtan till jul och samlade in 200kr på 20 st pappers hjärtan XD
Sälj jultidningar! Det gjorde jag som liten, tjänade en del vill jag minnas. Man kan väl sälja kvällsposten också?
Sy småsaker att sälja på julskyltning och andra marknader, tex små påsar att ha bajspåsar i som man kan fästa på hundkopplet, tomtar att sätta på flaskhalsen till glöggflaskorna, kattfiltar med lite stoppning inuti, scarfsar till hundar m.m
Det är bara din fantasi som stoppar dig från att hitta på mönster och saker att sy så Lycka till!!!
Jag har bestämt mig för att sy saker och ska kolla med kompisarna om dem ska hjälpa mig (själv klart delar jag och mina kompisar pengarna då) Men skulle vilja ha fler tips ända då det kanske visar sig finnas bättre tips ;)
Om du går in på http://www.delareklam.nu/index.php?page=soek-jobb
och gör en ansökan. Troligen måste dina föräldrar också godkänna eftersom du är under 16 år om det blir aktuellt.
Men får man inte mest prylar och inte kontanter av jultidningar?
Annars vet jag att en grannkille sålde Aftonbladet på söndagar. Tror han fick in nån krona på det.
Ni kanske kan sy småsaker och sälja dem via passande ifokussajter? Folk säljer ju allt möjligt här, (iaf på snäckor i fokus säljs det mycket) små saker kostar inte så mycket att tillverka och skicka på posten, tex scarfsar till hunden, skyddsficka till mobilen..
Se bara till attt ni har en vuxen som hjälper er och backar upp er i det ni gör, det är en trygghet för de som vill köpa något av er.
Jag delade ut tidningar/reklam en gång i veckan, när jag gick i 6an. tjänade runt 1000kr/ månad då :)
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius
Inte helt fy skam :)
#6 Jösses, det minns jag faktiskt inte! Fick man inte pengar????
#9 nope :) men hade ingen bra kärra att använda för att dela ut alla tidningarna, så använde en gammal liggvagn xD tror jag hade runt 300 hushåll som skulle ha tidningar. Så det tog sin lilla tid xD särskilt de veckor där det var 3-4 reklamblad som skulle med också. Dock fick man mer betalt ju mer reklam det var :P
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius
Jag tror jag sålde jultidningar en gång för typ 20 år sedan, så det kanske har ändrats nu? Men jag har för mig att man fick typ 5-10% av den totala köpesumman, så jag fick nog en 2-300 kr bara plus nån premiepryl.
Fick ju hem ett flertal av dessa nu i veckan tänkt till äldsta sonen, men då han inte ville sälja åkte dessa direkt ner i soptunnan så jag vet inte. Dock var det en hel del schyssta prylar man kunde få, så jag tror inte man får mycket i kontanter isf.
Som tidigare skrev, kolla om du kan sälja Aftonbladet på söndagar. Min bror gjorde detta när han gick i högstadiet och vill minnas att han tjänade 200-300 i veckan. Men berodde ju då också på hur många hus han gick till. Men det tog kanske runt 2-3 timmar att gå till de husen. Är ju en väldigt bra timpeng för en 12 åring :)
Dessutom så betalar man väl ingen skatt när man tjänar så små summor va?
Ja kan du sälja aftonbladet och dela ut reklam så tror jag att du har nått ditt mål redan till våren :)