Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3273 ggr
SofiaLoow
0

Andfådd kattunge...

Hej!

Jag har två kattungar hemma nu, de är ca 16 veckor gamla och sjövilda. Eftersom de inte får gå ut än så är alla dörrar stängda vilket gör att det bland blir väldigt varmt i huset. Just nu är det nästan 26 grader. 

För att göra slut på en del energi hos herrarna har jag en pinne med fjädervippa på som de verkligen älskar att jaga. Men efter en stunds lek blir den ena katten andfådd, han vill fortfarande leka och springer omkring och flåsar. Jag har aldrig sett en katt flåsa sådär förut förutom väldigt stressade katter vid t.ex veterinärbesök.

Är det vanligt/ovanligt, allvarligt/ofarligt?

[Emma--]
0

Hur fort blir det så? En risk är ju att det kan vara ett hjärtfel. Behöver ju inte vara något allvarligt. En annan sak jag tänker på är astma. Var han besiktad?

[Wraith]
0

Kan vara så simpelt att konditionen inte är den bästa speciellt i samband med värmen, men kan även vara ett tecken på hjärt/lung problem. Så jag hade absolut kollat upp kattungen hos veterinären.

Jag hade inte fortsatt leken om han börjar flåsa.
En fläkt hade kanske inte skadat, för att få lite cirkulation?

SofiaLoow
1

Beroende på hur varmt det är i huset orkar han leka olika länge. 

I samband med vaccinationerna "besiktigades" kattungarna, hur grundligt de kollades vet jag däremot inte.

Den flåsiga katten väger nästan 1 kilo mer än sin bror, han är inte tjock men växer i en rasande fart så ja konditionen kan det absolut vara.
Senare på kvällen när huset är svalare kutar båda runt utan problem.

Självklart leker jag inte vidare med honom när han blir andfådd utan då får han roa sig på egen hand :)

Ska ta ett snack med veterinären och se vad han tror

[ElisabethYL]
0

För att diagnostisera astma hos människor görs en sk spirometriundersökning där man ska blåsa ut så mycket man bara orkar i ett rör. Tror inte direkt man kan få en katt till att göra det med en klämma över nosen, så jag tror bara man kollar astma vid direkt misstanke hos djur.. 

Jag har gjort den undersökningen flera gånger p.g.a. jobbet och har ingen aning om hur det skulle kunna gå till på en katt.

[Wraith]
1

Man brukar kolla hjärta o lungor vid en besiktning dvs man lyssnar på dem. Om en veterinär hoppar över detta steg så är det en dålig veterinär som inte gjort sin uppgift.

Skulle väl kanske inte misstänka lungor och hjärta i första hand (speciellt om katten är vet besiktad), utan mer sämre kondis speciellt i värmen som ni haft. Om katten dock börjar flåsa med öppen mun när det är svalare så hade jag nog kollat upp katten.

Fick ni inget vet. intyg där ev avvikelser står skrivna? Hjärta och lungor borde finnas med där med ev ett UA (utan anmärkning). Katter kan dock ha problem utan att det hörs, så man får göra en bedömning om man borde kolla upp katten eller inte.

[Emma--]
0

Om dom besiktades borde det finnas ett protokoll som köparen får med sig. Kolla om det blev bortglömt. :)

SofiaLoow
0

Nja nu måste jag ju erkänna att det inte är en seriös uppfödare som vi köpt katterna av utan en släkting som fick en ordentlig chock när hennes lilla kattdam plötsligt fick ungar en månad innan sterilisering var planerad. Jag har länge funderat på en till katt och nu när släktingen hade oönskade bondkatter helt plötsligt passade jag på. Jag har "tvingat" henne att åtminstone vaccinera dem genom att vägra hämta dom innan de fått två sprutor. Hon är absolut inte intresserad av att föda upp katter men har googlat sig till info för att ge dem en bra start i livet. Då hon bor i Göteborg och jag i Stockholm kunde jag inte vara med hos veterinären och be dem "besiktiga" katterna, annars hade jag gjort det. När de vaccinerades klämde och kände veterinären lite på dom och lyssnade troligen på hjärta och lungor och ingen av dem va det något direkt konstigt med men något formellt besiktningsintyg finns inte, bara en kommentar i journalerna att de var pigga och friska. Men han som flåsar får inte vara med och leka längre om han börjar flåsa, blir det inte bättre snart - när tempen i huset sjunkit alltså - blir det en ordentlig koll hos veterinär.

[Wraith]
0

Väldigt underligt att inte ett besiktningsintyg följde med katten, för det ska ju alltid en veterinär dela ut efter en besiktning. Det är inte så att din släkting glömt att skicka med detta, med tanke på att detta var så nytt för henne? Men det spelar ju föga roll nu. Din plan verkar sund dvs om det inte blir bättre när värmen dämpar sig så ligger en vet. koll i tur.

Eine
1

I och med att du säkerligen vill försäkra dina katter,så behövs besiktning. Så ta en tur till veterinärkliniken och be att få katterna besikatade.Och be om noggrann koll vad gäller hjärta och lungor.

Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mullemu
0

#9 Jag har aldrig behövt göra någon besikting för att försäkra mina huskatter. Kanske är annorlunda för raskatter om man vill livförsäkra?

Wony
0

#9 Vi har aldrig tillfrågats om att katterna ska vara besiktade. Vuxna katten är besiktad, men kattungen är det inte. Försäkringsbolaget sade inget om det när vi försäkrade dem. Sedan är våra inte livförsäkrade, det vet jag inte om det gör skillnad. Sedan vet jag inte om det varierar med de olika försäkringsbolagen?

SofiaLoow
0

Katterna är försäkrade och var det redan 3 veckor innan de flyttade hit. Jag har fått alla papper på katterna som finns att få. De är alltså inte besiktigade "på riktigt" utan veterinären har bara skrivit en kommentar i journalen att de ser pigga och friska ut. Om jag nu inte behöver åka in tidigare så är planen att när de är 6 månader ska de in för kastrering, chipmärkning och en allmän koll, typ besiktning.

Agria försäkrar kattungar utan minsta protest, däremot vuxna katter ska besiktigas först :)