Katt och smådjur?
hej!
Detta inlägget finns även på Hamster iFokus, lägger ut det här med, tänkte ni är ju alla kattvetare här :). Jag har 3 hamstrar hemma, 2 dvärgar och en guldis. Guldisen och en av dvärgarna är båda runt ca 1 år och 1 mån. Den tredje är ca 1 år och 6-7 mån. (För er som inte vet lever hamstrar oftast inte mer än ca 2 år.)
Jag har varit sugen på att skaffa katt i en väldans massa år. Tanken var väl att jag skulle vänta tills hamstrarna inte fanns mer. Men en vän till mig ska ha kattungar (leveransklara i mitten av december ca.) och är mycket sugen på en liten misse….
Ni som har hamster och katt eller ni som kan katter… Kan man lära katten att hamstrarna är familj och inte mat?
Jag bor i en etta, annars skulle jag helt enkelt bara stängt in hamstrarna i ett annat rum.
Toaletten finns ju där jag kan släppa ut hamstrarna med stängd dörr, så katten inte kan ta dem under rastning.
Jag vill absolut inte att hamstrarna ska bli lidande för att jag vill ha en liten kisse. Så vad tror ni? Kan katten lära sig eller måste jag vänta något år till?
Kan tilläga att jag förstår att risken kommer finnas. Hamstrar är bytesdjur och katter är jägare.. Men hur möjligt tror ni att det är?
Har pratat med en del människor som inte alls haft några problem med katt och hamster/marsvin/kanin i samma hem.
Jag har haft hamstrar i 4 år om jag inte tänker galet. Och det går inte rasta hamstrarna i samma rum som katterna förutom när jag använt en såndär boll.
Hamstrarna bryr sig inte om katterna, men katterna har aldrig tappat intresset för hamstrarna. Men har man en säker bur och kan ordna så att hamstrarna kan rastas säkert så bör det inte vara något större problem.
Sen kanske en hylla att sätta burarna på, för att undvika att katten jagar runt buren.
Det är mycket individuellt. Jag har guldhamstrar och en mus(har haft flera möss) och jag har en katt som tyvärr faktist har lyckats stjäla två av mina möss. Han åt som tur var inte upp dom men dom blev rejält chockade. Det var helt mitt fel men han tog dom. Han är även mer aktiv. Sen har jag en till katt som jag försökt fått att nosa på hamstrarna eller mössen men han bara vänder om och går därifrån, så mycket jaktinstinkt har han. Han skulle säkert kunna vara i ett rum med en lös guldhamster på golvet och inte röra den, jag vågar såklart inte för trots att jaktinstinkten är låg så kan den ta över. Han är typ en soffpotatis.
Så det är från katt till katt. Ingen av mina är uppväxta med smådjur men ingen av dom har vuxit upp på landet heller(och fångat byten).
Endel säger att jakten går i arv, avlar man på två katter som jagar bra så är risken större att man får kattungar som jagar bra.
Är det huskatt du är intresserad av? Endel raskatter är lugnare och kanske(jag vet inte, bara gissar) passar dom bättre med smådjur.
Annars borde det funka bra sålänge du har hamstrarna i kattsäkra burar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har Samlalådor, 130 liter, som burar. Så de är lite svåra att ställa på hyllor tyvärr. Dock kan man stapla en utav dem ovanpå en annan. Men tänkte köpa låsclips för att säkra locket till buren ytterliggare. Annars borde väl de vara hyfsat säkra?
Och hamstrarna kan rastas i badrummet, det är ju bara att stänga dörren så får katten stanna utanför.
#3 Det är en huskatt om jag tar en unge från min vän. Annars om jag låter bli, så är det fortfarande huskatt som jag har i tanken.
Kan det hjälpa att det finns kanin i huset där ungarna kommer födas och växa upp i?
Men jag tror som du säger att det är väldigt individuellt.
Min erfarenhet är att de flesta katter kan lära sig att bo med smådjur ifall man börjar när katten fortfarande är liten 🙂
Jag har ingen hamster just nu, men undulater som även dem liknar klassiska bytesdjur för katter. Jag har satt upp fågelburarna på byråer så att katterna inte ska kunna hoppa upp på dem eller sträcka sig nog att kunna dra ner buren ifall de skulle få tag i burgallret. Har även ställt saker runt om burarna på den bänkytan som buren inte täcker, så att katterna inte ska känna sig lockade att försöka hoppa upp.
Det var många fågeljaktsförsök i början, och händer fortfarande då och då ifall fåglarna börjar flaxa runt för mycket, men då är det bara att säga till katten och flytta på den 😛
Kan dock erkänna att mina katter inte är några speciella jägare, och att det enda de lyckats fånga vad jag vet är två nattfjärilar och några flugor… men de gillar att jaga leksaker och sådana saker 😇
Kan inte hamstrarna gnaga sig ur dom lådorna?
Vi hade kanin här hemma tidigare, kaninerna kunde gå löst på golvet men med hamstrarna går det inte.
#7 Nej de har aldrig gjort något sådant. Eftersom det är ganska tjock plast tar det ett tag så jag hinner märka det. Men några sådana tokigheter har mina pluttar aldrig fått för sig.
Nej skulle aldrig ha hamstrarna lösa med en katt i samma rum. Då släpper jag som sagt ut dem i badrummet och stänger dörren om oss.
#6 Jo undulater tror jag inte att en kisse skulle säga nej till :P.
Jag är väl mest rädd för att katten ska ta/försöka ta hamstern när jag inte är hemma, eller när jag sover. Det är lite svårt att säga till eller ta bort den då.. Hamstrarna är ju mest aktiva om natten :P.
#8 Jag har fåglarna ca 1m ifrån min säng (bor i en etta, saker får stå där de får plats 😛) så jag vaknar ifall djuren börjar väsnas…
Annars kanske du kan sätta en hög pappskiva framför burarna på nätterna? Gjorde jag med fåglarna när jag var hundvakt 🙂 Det var inte lika intressant för hunden när han inte kunde se fåglarna.
#9 Bor också i en etta så vet hur det är med att saker får stå där platsen finns ;).
Jag är rätt så van vid att hamstrarna springer i sina hjul så vaknar sällan utav sådana ljud. Katten kanske har lite andra ljud för sig dock :).
Samlalådorna är ju inte helt genomskinliga utan lite grumliga om man kan säga så :P Man ser ju bara helt rätt genom där jag har satt galler. Men dölja burarna kanske funkar på något sätt.. Eller om jag blir totalt nervös får jag väl knö in burarna i badrummet och stänga dörren :P.
#10 Vaknar inte av de vanliga småljuden, men fåglar har en förmåga att väsnas när de blir skrämda 😇 Har dock lite svårt att föreställa mig en hamster skrika så högt att man vaknar av det…
Annars får du kanske ställa något på lådorna som ramlar om katten är uppe och klättrar där, så att det kan väcka dig 😛
#11 säg inte det, hamstrar kan skrika till rätt bra om de är skrämda eller stressade :P
jo det kan jag göra med :P
Jag har hamster och katt, och har haft det ett tag nu. Dock är dte bara en av katterna som får vara i mitt rum (där jag har hamstrarna). Hon är nyfiken på hamstrarna, men inte överdrivet intresserad. Händer ibland att hon sitter på min säng och tittar på dom, men hon vet att hon inte får sitta nära buren. Oftast verkar hon inte bry sig alls.
Jag har ordentlig bur, och katterna får aldrig vara i samma rum som hamstrarna när hamstrarna är utanför buren, oavsett om hamstrarna springer lösa eller i bollen. (Det har nämligen hänt att mina hamstrar har kommit ur bollen).
Så för mig funkar det bra (:
//Jessie
Min katt är galen i mina gerbiler. Han vet mycket väl att han inte får vara på gerbil buren men jakten tar över och han är gärna där om vi inte är hemma eller han tror att vi inte ser.
Dock bara när dom är aktiva.
Nu är han unge och vågar inte lämna dem ensamma när han är stor därför kommer jag när vi flyttat till större ha dem i sovrummet så jag kan stänga om dem när jag inte är hemma.
Annars gäller bara en otroligt säker bur! Då kan dom bli skrämda men inte skadade :)
Mina gerbiler blir dock inte skrämda (om kissen inte kommer med fullfart upp i från :P)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mina katter tog en hamster under ett obevakat ögonblick när jag inte stängt till buren ordentligt. mammas och pappas katt levde med fågel i 5 år och han rörde henne inte. i alla fall inte förrän han gjorde det, och hade ihjäl henne. efter att katten tog en av mina hamstrar (sambon hann rädda henne innan katten lekt ihjäl henne) tog jag bort buren helt och hållet och hade dem i akvarium. det var mycket bättre, för då tappade i alla fall mina katter lite intresset, och dom kom inte åt hamstrarna genom gallret.
jag skulle aldrig lita på gnagare och en katt, lika lite som jag skulle lita på en jakthund tillsammans med bytesdjur. det kan räcka med så lite för att en katt som är helt ointresserad ska få jaktinstinkten igångtriggad. däremot tror jag absolut att du kan ha katt, om du säkrar för hamstrarna :)
Alla har olika erfarenheter. Men det verkar som att de flesta är positivt inställda så länge hamstrarna har säkra burar och jag är försiktig :).
Sedan förstår jag ju att risken finns att en olycka händer..

Jag har haft hamster i flera år precis som du, och skaffade katt för 3 månader sedan. Hamstrarna har ett eget rum. Råttorna och katten är i övriga lägenheten och kan säga att hamster + katt antagligen aldrig skulle funkat här, tyvärr. Jag skulle aldrig chansat i en 1:a. :(
Mvh Ellenfyrkant
Om man ska lära katten, hur ska man gå till väga?
Ska jag markera från dag 1 att det inte är okej att gå där område?
Skulle då också vilja lära katten att den inte får gå på spisen tex.
Ska jag markera från dag 1 att det inte är okej att gå där?*
Område ska inte vara med i meningen :P
#18 Så fort man ser att katten är på väg till det området kan man antingen säga till den, peta på den och säga nej tills den går någon annan stans (jag brukar peta mina lätt på höften) eller helt enkelt lyfta den där ifrån 🙂
Har man en väldigt ihärdig katt så kan man ibland lägga något den tycker luktar illa på platsen man inte vill ha dem på. Tex citrusfrukter eller lök.
Inge problem, haft gerbilar, hamstrar och katt ihop, det enda är att när jag hanterar hamstern lär jag katten att den får INTE vara nära/med, och rasta hamstern i ett rum ditt inte katten kommer.
Mina katter hoppas aldrig upp på hamsterburarna eller försökte ta sig inte till hamstern, gör katten det kan man köpa en hylla och ha hamsterburen emellan hyllplanen så inte katten kan sitta på buren :)
#20 Okej tack för svaret :)!
#21 Som jag skrivit tidigare kommer rastning ske i badrummet med stängd dörr om det inte bara är gos i knät. Då får katten inte komma nära. :)
Jag har gerbiler här hemma och är nu även stödhem åt en katt, jag var lite orolig för hur det skulle gå i början.. Gerbilerna bor i ett akvarium med tungt trälock men katten visar inget intresse för deras hem alls, däremot när jag har dom i samlalådan på golvet (med låsclips) så kan katten sitta o titta på dom. Funkar alltså hur bra som helst för oss iallafall. Kissen har ju liksom varit herrelös i 4 år och har förmodligen ätit väldigt många råttor. Gerbilerna reagerar inte på katten och blir inte stressade eller så, tror inte riktigt märker vad det är för något.
#23 okej men det var ju jättebra :)!