Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 923 ggr
[ElisabethYL]
0

Något speciellt att tänka på?

Nu ska jag åka och titta på ett par katter på tisdag och undrar om det är något speciellt man ska titta på?

Vad är t.ex. normal vaccinationsstatus på katter?

Ska man kolla något mer än allmäntillståndet och isf vad?

Ifall någon vill se annonsen kan jag pma länk :)

Längtar redan!

Clariiz
1

Att ungarna är vaccinerade 2 ggr, kollade för mask, chipmärkta och vet. besiktade innan flytt. 
Samt det man själv ser, är uppfödaren kunnig? Ser katterna friska och välmående ut? Är de trevliga och verkar ha ett bra psyke och temperament?

Det är det jag tycker är viktigt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Emma--]
0

Kattungar ska vara vaccinerad 2 ggr för att dom ska vara fullt vaccinerade. Och då ska det även följa med ett vaccinationsintyg :) dock om det är huskatter är det inte alltid dom har gjort det tyvärr men det går ju alltid fråga :) men dessa var inte direkt från uppfödaren eller? Hann ju se länken till annonsen tidigare. Kolla allmänt så dom ser friska ut. Öron, ögon, nos osv :)

[ElisabethYL]
0

Oups glömde skriva att de är 8 år, men vad ska de vara vaccinerade mot och hur lång vaccinationsintervall?

Ungarna hade den ena blivit tingad och jag vill helst ha två, så jag letade vidare och hittade en i grannkommunen..

[Wraith]
3

Är det äldre katter så är väl rekommendationen att de ska vaccineras en gång per år. Men om de endast är innekatter/ställs ej ut så hade jag accepterat varannan års vaccinering. Vaccinationsintyget ska ingå.

Förutom det som nämnts i #1 så kolla att de är rena, speciellt i baken om de är långhåriga. Inte luktar illa, har rena ögon/öron. Något som hade varit bra hade även varit om du fick kolla kattens mun, så du vet status på munhälsan, även om det är en liten kattunge.

Veterinärbesiktning är lika viktigt för äldre katter, får ej vara äldre än 7 dagar. Men tyvärr är det något som sällan görs om det gäller huskatter.

Om de redan är chipmärkta/tatuerade så kom ihåg att regga om dem i ditt namn.

[ElisabethYL]
0

Vart reggar man katter?

[Wraith]
0

Id märkning har jordbruksverket hand om.

jollycox
0

När det är en lite äldre katt så skulle jag vilja att den var veterinärbesiktad. Fråga om den varit sjuk någon gång.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Wraith]
0

SVERAK har ett id register glömde jag tillägga. Kan det vara så att SVERAK har tagit över jordbruksverkets uppgift, eller minns jag fel?

http://www.sverak.se/id/

[Wraith]
1

Även SKK har ett register http://kennet.skk.se/agarreg/

Fridaybrew
1

Blandras är huskatt och bör inte säljas för mycket mer än det som de laggt ut i omkostnader.

Raskatt ta referenser dvs fråga om du kan ringa ngn tidigare kattungeköpare. Som uppfödare skulle jag inte ha problem med en sån fråga.

När du väl valt katt och laggt handpenning och skrivit under SVERAK avtalet om köp, då är det bara ringa till valt försäkringsbolag och försäkra katten på direkten. då det är 3v karenstid innan den börjar.

Besiktningen av katt ska inte vara äldre än 1v, är den äldre än så ska en ombesiktning ske, annars gäller inte försäkringen. Safta på maxbeloppet på försäkringen vi gjorde av med 60 000 på en katt på under en veckas vård. Veterinärvård är sviiiiiiindyrt.

Känns något inte rätt så lita på magkänslan och köp en annan katt. Det finns fler uppfödare!

Tänk på att uppfödaren ska kunna vara en bra support för lång tid frammåt då är det bra att man får en bra känsla av personen. Att det går att prata med den.

/Fridaybrew

[Emma--]
0

Det vanligaste verkar vara att vaccinera mot kattsnuva varje år och kattpest var tredje. Kolla upp med försäkringsbolaget du tänkt använda om du tänk det. Kolla också om dom varit försäkrade så går det ju bara ta över försäkringen :)

[Elinors]
0

Du kan även kolla ifall katten är blind eller döv genom två enkla test. 

Blind: för ett föremål (ex. en leksak) framför katten fram och tillbaka för att kontrollera att denne kan följa föremålet med blicken.

Döv: prassla med en pappersbit (eller annat föremål som låter) bakom eller vid sidan om katten för att se att denne reagerar. 

Kolla så att pälsen ser ren och "fin" ut (dålig pälskvalité kan tyda på undernäring eller mask och onormalt smutsig päls kan tyda på att katten har svårt att göra rent sig själv). Kolla i öronen så att de inte ser smutsiga ut (kan tyda på skabb). Försök även att lägga märke till om katten kliar sig för mycket på något ställe (i öronen kan det tyda på skabb, kroppen, eksem eller loppor).

När det gäller vaccin ska katten grundvaccineras 2 ggr som liten (eller som vuxen om det är en hittekatt eller den tidigare ägaren ej gjort detta). Nästa vaccination ska ske 1år efter grundvaccinationen och därefter vart 3:e år (beroende på kattens miljö, är katten på ex utställningar/hos uppfödare ofta kanske det behövs göras oftare).

Vaccinet ska skydda mot kattpest och kattsnuva vilket nobivac tricat novum gör.

Och ja, som tidigare skrev, fråga om kattens tidigare sjukdomar :)