Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 577 ggr
HappyMi
0

två rädda och arga katter

jag har nu, utöver mina två egna underbara katter, hand om (jourhem via kattjouren) två katter som haft det lite tufft. Båda är va halvåret gamla och är inte kastrerade. Honan har redan fått en unge ,som flyttat till ett permanent hem, och är väldigt skygg, morrar och fräser och gömmer sig hela dagen. Hanen är lite mer nyfiken och går runt och upptäcker men är väldigt försiktig och fräser lite när jag kommer för nära. Några tips på hur jag ska kunna hjälpa dem lita på mig och människor igen? Just nu äter de gärna och verkar förstå hur kattlådan ska användas i alla fall.

jnielsen
1

jag har en katt som är två år, vi har haft henne sedan hon hittades vid ca 10-12 veckors ålder (ren gissning på ålder hon var väldigt sjuk) vi har kämpat mycket med att få henne tam och bekväm, under lååååång tid kunde vi varken röra henne eller komma nära. 

Vi hittade ställen som hon valde att hon kände sig mer trygg på, tex lekte hon gärna i vår säng, när hon låg på klösmöbeln kunde man komma åt och klappa henne, hon ville gärna lukta på ens fingrar om man satte sig ner och sträckte fram handen.

Vi var också tydliga med att hon skulle se att vi kom med mat till henne, att hon sammankopplade oss med något så postitivt. 

Vi pratade massvis med henne, tittade henne i ögonen och blinkade och gullade så fort vi såg henne. 

Allt det här har nog tagit ganska exakt två år, jag kan fortfarande märka förändringar på hur hon blir tryggare, nu mest i samband med att det kommer gäster. Hon när vår lilla prinsessa!