Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 906 ggr
[Kajsa91]
0

Vilket torrfoder?

Funderar på om jag borde byta torrfoder då jag såg att det står "för korthåriga katter" på den min katt får nu. Inte tänkt på det innan.
Eller spelar det ingen roll direkt?

http://www.1stchoice.se/nya/s52.php

den har jag nu.

Min katt är blandning av norsk skogskatt och vanliga bondkatt antagligen, så hon är ju lite långhårig.
Hon är innekatt, kastrerad och född i April 2010, så 3 år.

Är det fodret bra eller bör jag byta till något annat? Har inte så bra koll.
Om jag bör byta till ett som passar långhåriga katter, byter man bara rakt av eller blandar man båda torrfodren ett tag? Tänkte om det blir en stor omställning för henne? Vill inte riskera att hon blir sjuk igen.

Hon fick urininfektion i söndags (var vid veterinären igår) då hennes mat hade tagit slut och hon fick vanligt torrfoder från en vanlig mataffär i en-två veckor. Hon åt dock mest blötmat under den tiden. (djuraffären med torrfodret ligger 6 mil härifrån så hade inte möjlighet att köpa nytt med en gång. Ska komma ihåg att alltid ha en extra påse hemma så det aldrig händer igen såklart).
Sjukt att torrfoder från en vanlig affär kan göra att en katt får urininfektion så fort, vet ju att det inte är någon bra mat men så lite som hon fick visste jag inte kunde göra det. Hon åt inte ens hälften av 1kg av den maten, hälften av hälften ungefär.
Hon fick urininfektion 1-2 veckor efter hon var tillbaka med sitt vanliga foder igen, så jag antar ju att det var det dåliga fodret.
Men lärt mig en läxa nu så klaga gärna inte på det är ni snälla. :)
Och hon mår redan bättre av sprutorna hon fick igår och så fick hon såklart medicin också.

Sarah-S
2

Jag tycker att det finns några torrfodermärken som står över de andra i kvalité och det är 
Applaws
Orijen
Taste of the Wild
Eukanuba

Så jag skulle välja mellan dessa

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vinteralvan
1

Du kan beställa från Animail så får du hem det till dörren. Väldigt praktiskt. Själv använder jag Carnia Lynx, det tycker jag är ett mycket bra foder.

[Kajsa91]
0

Så 1stchoice är ett dåligt foder?

Ska kolla dom ni båda har skrivit, svårt att bestämma bara vilket just.
Vad är skillnaden mellan dom liksom?
Vill bara hitta ett bra foder som passar min lillekisse.

Sarah-S
2

#3 Skillnaderna är ffa att det finns bra och dåliga foder i avseende på innehåll
Jag tycker att ett foder till en KÖTTätare ska ha högt innehåll av animaliska råvaror, spannmålsfritt och lågt innehåll av kolhydrater

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

EvaSe
0

Det ser ut som ett ok foder, lite för lite protein och fett tycker jag, men Orijen, Carnia Lynx, Canagan m.fl med 40% protein och 20-22% fett är bättre.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[ElisabethYL]
0

# 1 Eukanuba - finns att köpa där jag bor… men har ingen koll på priset, får gå förbi och kolla vad en säck kostar…

Hur vet jag om ett foder är bra eller dåligt?