Katt äter hundmat och tvärtom!
Hej!
Ni som har både hund och katt, hur gör ni för att undvika att de tar varandras mat?
Har två kattungar på 14 veckor, och en hund. Katterna är riktigt glupska på hundens (och sin egen) mat, och tvärtom.
Kattlådan har också intressant innehåll för hunden, hon är en liten "ätare", men det problemet tänkte vi lösa med en barngrind. Hade varit så smidigt med en kattlåda med lucka liknande dörrluckorna med "halsbandslås" :P
Ge mig tips på kreativa idéer! Vill helst undvika att ge katterna mat på bordet/köksbänken :)
/Jeanette
Jag har gjort en inhägnad av kompostgaller i vardagsrummet till mina katter. Där inne har de en liten matta (som är lätt att tvätta) och en klösmöbel de kan klättra på och sova på. Där får bara katterna vara så där får de även mat. Mina katter äter upp sin mat på en gång och det gör även hunden. Det händer att katten tar någon kula eller två av hundens mat och det gör mig inte något.
Det kanske inte ser så snyggt ut med kompostgaller men det fungerar och jag störs absolut inte av det. De är lätta att ta bort och vika ihop så man kan ställa undan det om man vill att det ska se lite fint ut någon dag.
Innan jag flyttade hemifrån fick katterna mat i fönstret och bakom TV-bänken som stod i ett hörn så det fanns endel plats bakom där hundarna inte kunde komma in.
Kattlådan har jag i badrummet, ställd med luckan mot badkaret så katterna kan komma in och ur men inte hunden. Hon har även lärt sig att kattlådan låter man bli. Jag smög upp bakom henne en dag när hon var påväg in i kattlådan. När hon hade huvudet i kattlådan slog jag hårt i badkaret en gång. Hon blev rädd och har sen dess inte ens varit nära att försöka ta sig in i kattlådan. Hon har heller inga problem med att vara i badrummet efter händelsen, även om hon inte gillar att vara där för det är ju där man blir duschad.. :P
Innan jag flyttade hemifrån stod kattlådan i vardagsrummet eller hallen (den flyttade ut i vardagsrummet när jag skaffade valp). När jag har haft daghundar har jag bara hållit extra koll på dom och när jag skaffade valp ställde jag bara ett kompostgaller för så hon inte kunde ta sig in där. Hon är visserligen lite rädd för kompostgaller så det skulle nog inte fungera om man har en hund som bara drar det åt sidan och sen ändå kan ta sig in i kattlådan. Men för mig har det fungerat bra. :)
Mvh Linn
Jag hade matskålen på köksbänken :)
Har ingen egen hund, men de gångerna jag har passat olika hundar har katternas mat varit högt placerad så hunden inte fått tag i det. Samt kattlådan vänd mot en vägg eller hörn, så katterna kommer in men inte hunden. Detta är ju dock svårare att lösa om det är liten hund.
Förut åt min äldsta katt på en byrå, numer äter han på hundarnas trimbord. När min yngsta katt var kattunge så stängde vi in honom och erbjöd mat flera gånger per dag. Mina äter tre ggr per dag så vi har inte någon skål med mat som står framme hela tiden. Den yngsta äter på golvet i ett rum, ibland blir han instängd medans han äter om vi inte kan/vill hålla koll på hundarna under tiden.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tack för era idéer! Kommer att ge de mat 2-3 ggr/dag helt enkelt (den ena katten är lite för tjock för sitt eget bästa så fri tillgång blir nog inte bra för honom i vilket fall). Hunden är en fis på att äta, men hon får lära sig helt enkelt ;)
Kattlådan jobbar vi fortfarande på en lösning. Kan inte ha den på toa för den dörren måste vi ha stängd (nyfiken 2-åring ;D)
#5 Hoppas det löser sig! :)
Mvh Linn
Mina katter äter i en stålbur (typ en hundbur av mindre modell till bilen) jag har tagit bort gallerdörren så öppningen är tillräckligt stor för katterna att komma igenom men för liten för hunden. Hundens mat är aldrig några bekymmer eftersom han får mat morgon och kväll och då alltid tömmer matskålen. :-)
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Oh glömde, vi har kattlådan på andra våning, där får hunden inte vara och det fungerar kanonbra! :-)
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.