när är det dags?
hallå på er.. de var 100 år sen jag var inne på den här sidan men kan minnas att ni är väldigt snabba på att svara, så jag gör ett försök.
min lilla dam är dräktig, idag märkte jag att de kom mjölk och alltså betyder det att det snart är dags. jag har ställt ut lådor i huset så hon kan välja en plats, men hon har inte börjat boa än! är det ett måste eller kommer hon bara att lägga sig där de känns bra när de är dags?
detta är min första kattförlossning, jag är så förväntansfull. har läst på och ordnat allt som är behövligt!
tack!!
Hur menar du med börjat boa?
vet inte hur många dagar eller timmar det dröjer men.. du har väl lagt filtar och mjuka saker i varje låda? Ställ en låda där hon är mest, med filtar i och kanske nån mjuk grej. Hon kommer att lägga sig där det känns bäst för henne, eller helt enkelt där hon är när hon känner att det är på gång, så när du märker att det är dags kan du ställa en låda där hon är ifall hon inte ligger i en låda redan.
Handlar det om någon raskatt? Vad är syftet med aveln?
Hört om katten som börjat boa direkt innan förlossningen så tror du kan vara lugn, men börjar hon få värkar eller så men inga ungar kommer bör du kontackta veterinär :)
#1 vad har rasen på katten med saken hur lång inför en förlossning katten boar? :S
Jag trodde sånt var individuellt och inte rasbundet men jag kanske har fel?
#2 Skrev inte att det har nån betydelse?? frågade bara om det är nån raskatt hon avlar på.
När blev hon parad?
Har hennes beteende förändras? mer orolig och pratig? vankar junt.
har magen sjunkit?
Mina honor kan ligga i bolådorna långt innan de är dags. Men ibland duger de inte som man valt ut utan de väljer den plats som de anser vara bäst. Om/när det börjar närma sig dag 65 är det verkligen dags att vaka.
Vissa honor behöver stöd under förlossning och den första veckan. Ibland behövs det stödmatning och då blir det mer hjälp och arbete som krävs.
Hoppas du införskaffat nödvändiga saker som mjölkersättning, napp, nr till veterinären, hushållsvåg mm
tack för era svar, behöver alltså inte oroa mig för att hon inte börjat boa än.
hon är inne på 63e dygnet idag så när som helst anländer ungarna.
allt är redo här hemma
hushållsvåg, värmedyna, penna och block, glidslem, engångs handskar, modersmjölkersättning och pippeter! bor granne med veterinären så hon är också redo!
hon är en bengalkatt, första gången för henne också. så jag hoppas vi sammarbetar bra om hon vill ha mig med!
Det låter bra :) lycka till.
TACK #6!!
#6 det låter som du är förberedd… lycka till=)
#3 jo men varför fråga nåt helt orelevant då? om TS nu avlat blandraser eller bondkatter spelar det ingen roll utan det är att svara på TS frågor och göra det bästa för honan och ungarna som ska spela roll.
Nu var det ju dock raskatt så man slipper en till "tjafs-tråd" :)
TS förlåt lite OT men trött på alla som letar trådar där dem kan starta bråk om huskatts/blandras avel.
Har bara varit med om en kattfödsel en gång, och tyvärr var det en huskatt (jag var ju ung och okunnig, och likaså föräldrarna). Hur som helst, fastän hon hade blivit erbjuden mjukt underlag på de platser som hon verkade ha valt ut (däribland en garderob), så slutade det med att hon valde att föda ungarna i en säng.
Ett tag verkade det även som om hon ville föda under en säng, så kanske se till att blockera med något så att hon inte kan ta sig under möbler och föda där, utifall hon skulle behöva hjälp.
Ja jag är lite rädd att hon väljer att föda på något konstigt ställe. Hon brukar aldrig någonsin va i närheten av tvättmaskinen men väljer nu att gå och lägga sig bakom den (!!!) och där kan ju inte vi vara med om det skulle behövas. Får komma ihåg att hålla toalettdörren stängd! Men OM hon skulle välja att föda på ett lite udda ställe, är de då ok att flytta på henne? Vi har två barn oxå så om hon föder under dagen så är risken att det är livat runt henne vilket jag själv inte skulle vilja om jag födde. Så är de ok att flytta henne till nedervåningen om hon skulle börja på övervåningen exempelvis under en säng?!
#11 hur gamla är barnen? Kanske du kan förklara för dem att hon behöver lugn och ro.
Dom är 2 & 6. Har förklarat lite för dom redan & de verkar förstå. Men man vet aldrig när dagen kommer :-) Hur som helst, är de ok att flytta henne? Oavsett anledning.
Om hon föder exempelvis under sängen så flyttar man enkelt på ungen/ungarna bär dom så hon ser dom dvs lågt till bolådan är preparerad med utbytbara lakan mm mm. Honan kommer följa kattungarna helt enkelt. Vakta sen så hon inte bär iväg med dom igen bara. Håll honan sällskap. hjälp till bara när du anser att det behövs.
Lycka till!
/Fridaybrew
Tack #14! Alla tips och "tänka på" saker är välkomna
Ååå va spännande. Håller tummarna för att allt går bra
#16 tack!! Jag är så nervig & kan knappt vänta längre!! :-)
Lycka till!! :D Hoppas att allt går bra :)
#18 tack så mycket, de hoppas jag oxå :)
Min tjej boade varken första eller andra gången utan gick bara och la sig i lådan, första gången ville hon ha med mig, andra gången gick det så snabbt att jag knappt hann fatta vad som hände ;)
kul och grattis!! uppdatera gärna med bilder och textt sen och kan du inte lägga ut bild på mamman med gravidmagen? det är så fint tycker jag:)
Det ska jag absolut göra när datorn börjar funka igen :-)) Igår kväll hade magen sjunkit och jag trodde hon hade fött!! Men kände sparkarna så de små är kvAr där inne.. Snart snaaaart!!
Sista tiden är alltid värst för då vill man ju bara att dom ska komma när man har väntat så länge.
Nu tycker jag att magen är tillbaka :-/ konstigt. Hon tvättar sig hela tiden men inte i rumpan som jag läst att de ska göra. Från och med NU ska jag inte gå utanför dörren förrän bebisarna är här!! :-) är så nyfiken!
Godmorrn!! Verkar inte va någon förändring hemma. Vi är inte på dag 66 idag.. När ska jag börja oroa mig?? Kram!!