De har köpt typ ica basics foder, och de är vana vid.. Vad det nu heter.. Men inte icas iaf.. Ska jag pröva byta foder?
Ja, det skulle jag rekomendera dig att göra. Nu vet jag inte vad det innehåller, men inget torrfoder (om det nu är det dom får?), som man kan hitta i vanliga mataffärer innehåller det katter behöver. De torrfodren är fullproppade med spannmål och vegetabilier, och innehåller inte mycket animaliskt fett eller protein.
Vill du ge torrfoder så finns det bättre märken, som visserligen kan kännas dyrare (porta 21, applaws, ziwi peak etc). Men dom innehåller mer animalier som mättar, så man ger ju även mindre av det.
Annars kanske blötmat vore något? Det innehåller animalier och vatten, vilket i stort sett är det bytena i naturen innehåller. Förutom ben då.
Om du oroar dig över att hon skulle få mindre tandmotion av att inte äta torrisar, så blir det inte vidare mycket motion för tänderna även om hon äter torrfoder.
När det gäller tandhälsa så kan den lätt bli åtgärdad genom att låta kissen få knapra på råa, och svenska kyclingvingar =)
Tack :D