Är det inte det ena så är det det andra
Börjar bli skapligt trött på att behöva åka till Veterinären i tid och otid med min ena katt. Redan första dagarna hos mig så fick vi åka till veterinären på grund av skabb och en skadad klo, som hade uppstått i andra hemmet. Sen har vi fått stå ut med hostattacker,nysningar och kräkningar som höll i sig i över ett år efter första vaccinationen. Ännu mer skabb, för att den vägrade försvinna vid de två första medicineringarna. ögoninflammationer i samma öga flera gånger, och många prover har tagits. Exem/utslag på magen som fick honom att slicka bort allt hår på magen på en väldigt stor yta. Jag har precis lyckats få bukt på just den här sista saken med en salva jag köpte på medeltidsmarknaden som var i grannstaden. Gjord på kåda och växter. Ser jätte bra ut och håret har börjat växa tillbaka.
Igår kväll började ögat kladda rejält och idag var det rött, så det var ju bara till att boka ännu en tid till veterinären till imorgon.
Jag har inget emot att lägga ut pengar på honom, det är inte det.. Jag är bara så ledsen över att han inte kan vara frisk och må bra bara! För han är en så underbar katt och förtjänar det.
Inte nog med det så har han fått diagnosen "någon form av medfött neurologiskt fel" av veterinären. Hon ville inte gå in på någon vidare undersökning på honom så länge han mådde bra. För det gör han. Det ända som är felet med det är att när han koncentrerar sig eller är trött så skakar han på huvudet och ibland även framkroppen, nästan lite som Parkinson. Han mår inte dåligt av det, han vet ju inget annat. Det som påverkas av det är hans balanssinne, han är inte så bra på att balansera på smala räcken, eller grenar på äppelträdet när vi är ute på promenad i trädgården.
Har pratat med flera veterinärer om just det här, och de säger samma sak som den förste. Att inget behöver göras så länge jag inte märker att han börjar må dåligt av det.
Min lilla kille, håll dig frisk nu efter det här veterinärbesöket, så slipper du dom där läskiga människorna som petar på dig på obehagliga ställen!
Rufus som kattunge på bilden. Idag är han 2 år gammal.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Har han testats för underliggande sjukdomar som tex. kattsnuva? Eftersom ögonen blir dåliga upprepade gånger kan det handla om tex. herpesvirus. Det finns även andra virusinfektioner som sätter ner immunförsvaret.
Menar du om de gjort tester på bara ögat eller hela kroppen? För ögat gjorde vi många tester på sist vi var iväg, och då visade det inget speciellt förutom ögoninflammation.
Då när han vaccinerades som kattunge så var det ju något av vaccinen som slog hårt mot honom och gjorde honom sjuk, har inte i huvudet om det var kattsnuva eller det andra, men jag tippar på snuvan. Så han fick ju äta mediciner, men vad vet jag, det kan ju sitta i än utan att det syns.. är nog bra att undersöka det.
Får höra med veterinären idag om de vill göra några tester på honom igen.
Båda delarna. Kattögonpaketet antar jag att de testade när de testade på bara ögat (tog svabbprover och skickade för analys) och då bör de ha funnit herpes om det låg bakom. Det finns dock andra sjukdomar som kan sätta ner immunförsvaret som man tar blodprov för tex. FIV (kattens motsvarighet till HIV) och FeLV (en typ av cancer orsakad av virus).
Jag vill inte måla fan på väggen, men om kattungen har återkommande hälsoproblem är det viktigt att utreda ordentligt så att han inte har någon bakomliggande sjukdom som ställer till det.
Vet du något om kattmammans hälsa? Dräktiga honkatter som smittas med kattpest kan få ungar med hjärnskador.
Ja då när de testade ögat så testade dem för herpes, klamydia och något mer som jag inte minns.. men det var tre saker. De har inte gjort andra prover än ögat, förutom att de kollat igenom honom, öron, tänder, kroppen osv.
Jag får be dem göra att blodprov helt enkelt, jag vill att min lilla fis ska bli bra! Vill bara säga att han inte är en kattunge längre, han är två år gammal. Sorry om bilden var missvisande!
Nej jag vet i stort sätt ingenting om hans föräldrar, han var en stallkatt med en förvildad mamma. Han skulle ha blivit avlivad med sina två syskon om ingen tog hand om dem, för i stallet där mamman fött dem, ville ägarna inte ha katter rännandes. Så det var min förre klasskompis granne, och hon tog in katterna till sig när de var runt 10 veckor och letade hem. Och jag tog en av dem, har ingen aning om vart de andra två hamnade, eller om de har liknande problem som min Rufus.
Tack så jättemycket för att du svarar! Det är det som är så himla bra här på Katter iFokus, man får så himla mycket hjälp när man känner sig nedslagen och vilsen ❤️