Ras katter
Varför är priset så olika på ras katter? En perser kostar runt 5000 medans en sphynx kostar 10000/12000? Som tex.
Kostar de inte lika mycket att föda upp?
Sen undrar jag hur kan de finnas 100000 hemlösa huskatter om nu rasen är så dålig? De är uppenbart rätt tåliga.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Nej de kostar inte lika mycket att föda upp. Raser där det inte finns så många individer kräver att man importerar katter från utlandet för att uppehålla en bra genetisk variation, vilket kostar mer. Dessutom krävs olika hälsotester och omkostnader för olika katter.
Sedan så får man även räkna in tillgång och efterfrågan. Det föds betydligt färre sphynx än perser i Sverige.
Vem har sagt att huskatter är dåliga? De flesta kattraser är tåliga och lättanpassbara.
Är väl ingen som sagt att huskatter är dåliga 🙂
När det gäller raskatter är det en fråga om tillgång och efterfrågan. Prissättningen är fri så du kan begära precis vad du vill.
När det gäller huskatter är det samma sak fast där är tillgången väldigt mycket större än vad efterfrågan är då det finns 100.000 hemlösa huskatter men i stort sett inga raskatter.
Finns rätt många råttor det är inte nödvändigtvis så att de är tåliga för att de är många de är bara det att deras fortplantning är så effektiv.
Därmed kan inge slutsatser dras huruvida en huskatt är tåligare än en annan katt, Speciellt inte när det enda som skiljer raskatt o huskatt åt är att medveten avel, samt historisk stamtavla.
Inavel försvagar oftast vilket inte sker inom renrasavel.
Hemlösa huskatter gör inga statusuppdateringar på facebook om hur de bröt benet i skogen och svalt ihjäl. Eller uppäten av en örn eller räv eller blivit överkörd. Inte ens 1000 katter som dör i skogen gör en statusuppdatering . det är helt tyst. Så tystnad innebär inte att allt är bra.
Öppna ögonen!
/Fridaybrew
TS, denna fråga fick du svar på i #29 i följande tråd: vad är oseriös avel?
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Måste få påpeka att "huskatt" inte är en ras, utan en väldigt heterogen skara katter.
Som sagt varierar kostnaderna mellan raser men även inom raser. I snitt går en raskatt på 7000-8000 kr eftersom de flesta inte är beredda att betala mer än så för en katt och vi uppfödare kan inte ta mer betalt än vad köparna vill betala. Sedan finns "avvikelser" både uppåt och neråt. Det kan handla om olika kostnader i form av importer, utparningar och olika hälsotester.
Jag har relativt höga avelskostnader eftersom jag testar för mer än många andra inom min ras och jag parar ut vilket innebär att avkommorna inte är renrasiga och således inte kan säljas till samma pris som en renrasig katt. Så ja, jag går skitback men det är inte för pengarna jag föder upp heller. Det är sällan det som motiverar en uppfödare.
Sedan är det ju ingen som påstår att huskatter är dåliga, men det finns för många av dem vilka de där 100000 hemlösa huskatterna illustrerar väldigt väl. På huskatter överstiger tillgången efterfrågan. På raskatter är det generellt sett tvärtom. Därför ser vi också enorma prisskillnader mellan huskatter och raskatter.
#7 Måste ställa en nyfiken fråga för jag vill lära mig mer.
När man parar ut så gör man det för att på något vis förbättra rasen har jag förstått? Behåller du de avkommorna som uppfyller ditt avelsmål och avlar vidare på eller går de att sälja även till andra uppfödare som avlar inom rasen?
Jag behåller och har valt att inte sälja några utparningskatter till avel än så länge. Jag vill ha koll på att mina utparningar faktiskt förbättrar innan jag släpper något för avel.