Vilken raskatt?
Vilken raskatt skulle ni rekommendera till en villaägare som har 4-5 andra katter som springer omkring på tomten? Om jag skaffar katt vill jag nog ha en som kan släppas ut på tomten utan att hamna i slagsmål med andra katter.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Är det andras katter du har springandes på tomten?
Det är ju väldigt svårt att styra över om katten ska gå fritt. Och finns det redan flera katter som har revir där så är det en risk oavsett katt.
Så skulle rekommendera en rastgård och att ni väljer katt utifrån vad som passar er angående aktivitetsnivå, pälsvård osv. 🙂

Det låter som om en mjuk leksakskatt skulle passa bäst.
Finns det redan katter som har er tomt som revir så lär det bli slagsmål pm ni släpper ut en katt fritt på tomten.
Stolt ägare till tre La permer
Ja vi har andra katter som strövar omkring på tomten och frågan är om det är någon kattras som är bättre eller sämre på att hävda sitt revir. Nu är det länge sedan jag hade katt, då var det en bondkatt som bodde i lägenhet i veckorna och spenderade helgerna vid fritidsstugan utan konkurrerande katter.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Nej någon sådan katt finns inte. Tala med dina grannar om deras katter och fråga om de är kastrerade, om inte rekommenderar dem att göra detta.
Nej där lär det inte göra någon skillnad vilken katt ni än skaffar.
Och har flera katter redan reviret där, så tycker jag själv att det inte känns lämpligt att släppa ut en till katt på det området.
Så har några grannar gjort här, och det var kattslagsmål lite då och då.
Har ni haft innekatt förut så varför inte välja det alternativet igen? 🙂
Som uppfödare säljer vi enbart som inomhuskatter. Håller för övrigt med de övriga i tråden hittills.
/Fridaybrew
En fertil hane oavsett ras är generellt sett bäst på att hävda revir, men då kommer du få leva med skador från slagsmål samt klagomål från grannar eftersom han sannolikt kommer pissa ner hos dem (och skada deras katter). Dessutom kommer han sätta kattungar på de honor han träffar.
Det finns andra medel att ta till om man vill hålla andras katter borta från gården.
Du får skaffa dig ett lo-djur ;)
Nej jag håller med de andra i tråden, och jag tycker ni borde satsa på en innekatt igen. Det finns ju fler faror där ute än grannars elaka katter.
#8 :-) Det är en innekatt som kan vara ute i trädgården utan att dra iväg jag skulle kunna tänka mig. Syrran har två Ragdolls som är innekatter men kan vara ute i trädgården utan att springa iväg.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Om du har andra katter där så kommer de att bli bortkörda av dessa, i synnerhet om de som redan är i trädgården inte är kastrerade.
Mjo, fast det är väl en liten skillnad där. Min hund kan jag kommendera att stanna på gården. Katterna skiter fullständigt i den uppmaningen.
Därför blev deras vistelse ute på gården (i sele iof) väldigt kortvarig. Nu kom de ju inte längre än att de trasslade in sig i busken, men hade de inte haft sele på sig så hade det varit tjotjing och en katt på rymmen.
Varför vill du ha en katt som kan vara ute i trädgården utan att springa iväg (vilket inte handlar om ras utan snarare beror på individ) är det för att jaga bort de andra katterna ? Om det är så så borde väl hund vara ett säkrare kort i så fall.
Det finns ingen katt som kommer stanna kvar i trädgården om den är ute helt på fri tass när det finns andra katter som gärna är där. Du skriver att din syrra har två raggisar som inte går iväg, har hon samma problem som dig med andra katter ? För det första måste hon ha en väldig tur att inte hennes går iväg eller så är det två mycket lata katter för det andra är inte det något rastypiskt beteende för min förra katt som var just en ragdoll hade inte tvekat att utforska världen om han hade fått möjligheten.
Låter mer som att ni som sagt vill ha någon form av vakt som kan jaga bort katterna och i så fall är en katt det sista ni borde skaffa.