Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 901 ggr
savonit
0

Säng vätande kastrerad honkatt.

Vi har två katter, ena är en hon katt, hon har helt fått fnatt och går och kissar i sängar, vet inte om det aven är i sofforne eller om det finns på golvet med.

Vi städar ganska ofta upp spillt vatten och så från våra barn.

Men vad skall vi göra med detta äckliga kräk?

Hon har inte gjort det tidigare men det har på gott nu i 2 månader ca.

Kattlådan alltid ren.

Byter sand ofta.

Hon är inne katt.

Kan vi inte få henna att fungera kan vi inte ha kvar henne, sängarna blir förstörda och vi har jobb så det räcker att ta hand om annat tex blöjor, finns det hopp?

OberonsMatte
1

Hur gamla är katterna?

Är båda kastrerade?

Hur många lådor har ni?

Var är lådorna placerade?

Vad är det för typ av lådor (stora, små, med huv, med lucka)?

Vad har ni för typ av sand (märke och sort)?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Är det uteslutet genom veterinärbesök med urinprov och ultraljud att katten inte drabbats av urinvägsbesvär?

Sajtvärd Katter iFokus

savonit
0

Han katten är 7-8 år.
Hon katten är 1 år
Har bara en låda
Lådan placerad på lugnt ställe i hallen.
Det är en ganska stor låda, utan lock.
Vanlig Kattsand. Klumpar sig mycket bra. Har tidigare haft kristaller man det funkade inte till gammla katten så det slöt vi med.
Då vi går hemma nu kollar vi lådan 2 - 3 gånger sporadiskt och plocker bort om det finns något, höv vi att de varit där tar vi det på en gång.

Nej det är inte uteslutet, men jag tvivlar dock på det. Hon har ju inget större problem att blöta ner hela sängen, och det är ju inte så att det bara läcker ut.
Hon sätter sig i kisställning och gör sitt behov.

Funderar sarkt på att skaffa en låda till och bara låta henne vistas i vissa delar av bostanden och kanske öppna upp mera om hon sköter sig.

chade
4

Skaffa en låda till, och ta gärna katten till veterinären för att undersöka så att hon inte har urinvägsinfektion eller något. Katter sitter gärna och kissar på mjuka ställen när de har det.

Är det något som ändrats i hemmet på senare tid som hon kan vara butter för och protestkissa?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Mustangcab]
1

# 3 Nej katter blir inte buttra och protestkissar deras felkissande har en rejäl anledning och det gäller att ta reda på detta. Kontakta gärna en beteenderådgivare om veterinärbesöket inte ger något.

EvaSe
0

Är hon kastrerad? Annars är det säkerligen att hon ärkönsmogen nu och därför kissar på fel ställen. Även honor gör det.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

chade
1

#4 ursäkta för att jag uttryckte mig klumpigt. Jag hittade inget annat bättre ord just då, min fråga kom fram tydligt i alla fall, om något hade ändrats i hemmet på senare tid. De är väl huvudsaken…

Små stjärnor lyser också i mörkret.

LinaLj
0

#2 Det kan vara UVI även om hon inte bara kissar lite på fel ställe. Om hon har hon när hon kissar på lådan så händer det att katten inte vill använda lådan längre utan väljer ett nytt ställe att kissa på då de förknippar lådan med smärta.

[Mustangcab]
0

Man brukar kunna känna på doften på urinen om det är en UVI eller en ideopatisk cystit.

[Elinors]
0

#8 Hur doftar det? Eller det kanske blir svårt att förklara. Men hade vart intressant att veta :)

litettrassel
1

# 9 beror nog lite på, min diabeteskatts kiss luktade som tunnelbanehiss efter en fredagkväll…

[Mustangcab]
1

Har de en en vanlig cystit utan någon infektion så luktar de som vanligt kiss. Har de en inffektion så brukar man se detta på urinen där de kissat. Den är inte klar och det luktar rent ut sagt illa. Har ni själva haft några uvier så vet ni hur urinen ser ut och luktar.

[Elinors]
0

Nja, inte haft katt med uvi, men min hane hade kristaller och urinstopp, då luktade han jättemkt kiss (antagligen pga att det kommit urinskvättar på pälsen).