Blir inte klok på kattmat!
Det här med kattens mat är en enda stor djungelröra för mig! Jag läser och läser och forskar och grubblar. Allt för mina små älsklingar men får ingen som helst ordning på detta!
Jag har då två juveler en på 6 månader och andra på 15 veckor.
Just nu kalasar de på royal canin kitten torrfoder, men även på blöt. (enligt min uppfödares rekommendation) Sticker till dom råa köttbitar/kyckling/nötfärs så gott som dagligen när det är dags för min egen matlagning.
Är royal canin verkligen så bra som uppfödarna verkar påstå?
Läste att man ej ska ge bara blötmat för att det ger katten diarre, men samtidigt har jag också läst här på iFokus om de som förespråkar endast blötmat?! Tex mjau?
Tycker detta är mycket viktigt speciellt nu när mina katter växer och formas, så skulle vara mycket tacksam för svar
Det finns vettigt torrfoder, royal canin är dock inte en ut av dom.
Det är fullsmockat med spannmål kattens kropp inte är menad att hantera och resulterar lätt i övervikt.
Diarré får katten om man byter foder för snabbt, men en katt kan må alldeles utmärkt på bara blötfoder.
Har man problem med diarré kan man binda upp med lite äggskalspulver eller benmjöl.
Vill du ge torrfoder bör du hitta ett som är spannmålsfritt, tex Porta 21 sensible eller Orijen.
En nackdel du aldrig kommer ifrån dock är att det inte finns någon vätska i, vilket riskerar att orsaka en del urin-blåse/njur-problem då katter av naturen är dåliga drickare och är menade att äta den vätska dom behöver genom sina byten som består av 70% vatten, så dom har inte behövt en törstreflex.
Torrfoder ger inte heller någon fördel för tänderna då dom är för lätta att tugga sönder och lämnar beläggningar på tänderna, kycklingvingar är ett mycket bättre alternativ ur ett tandvårdsperspektiv.
Torrfoders absolut främsta fördel är att det är bekvämt och det kan stå framme utan att bli dåligt, men ska du ge torrfoder måste du vara noga med vattentillgången och gärna kompletera med blötfoder.
Mjau eller Bozita är annars jättebra blötfoder som man som sagt kan kompleterar med kycklingvingar med jämna mellanrum.
annars finns alltid alternativet att läsa på ännu mer och helt enkelt göra helt anpassad kost själv i form av rått kött, ben och inälvor från olika djur, låter det intressant så rekommenderar jag att du kollar mer inne på Barf.ifokus.se
Hoppas det här hjälpte lite iaf =)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#1 Har gett en väldigt bra bild av kattmat och hur man ska tänka. Men jag tänke dela med mig av hur jag gör när jag funderar på olika foder.
Först så brukar jag tänka på att ju närmare kattens "naturliga" mat desto bättre. Eftersom katter äter bytesdjur så är ju rått kött bäst, sedan kommer blötmat eftersom det ofta har högre inehåll av animaliska beståndsdelar och sist kommer torrfoder som ju egentligen ligger längst ifrån vad katten skulle äta om den jagade.
Sedan så är ett högt köttinnehåll det jag letar efter. Blötmat ska absolut inte innehålla spannmål eller rotfrukter eftersom det är totalt onödigt. Torrfoder kan få innehålla en liten del av vegetabilier eftersom det behövs för konsistensen, men absolut inte mycket.
När jag hade Teddy så fick han ungefär 30 % rå föda och 65% blötmat och så lite torrfoder som godis eller när han åkte bort. Funkade kanon och han mådde verkligen bättre och fick bättre hull efter det att han bytte från övervägande torrfoder.
Det är inte så svårt egentligen. Vad är kattens naturliga mat? Denna mat är vad kattens kropp är anpassad för att äta dvs. den mat katter generellt sett mår bäst av att äta.
Sedan får man försöka anpassa detta till vad som är praktiskt möjligt hemma. Att ge torrfoder, blötmat och rått är en jättebra kombination om man är osäker eller bara inte orkar sätta sig in djupare.
Att ge en varierad kost är good enough.
Tack så mycket för alla svar! ❤️
Jag har haft mina misstankar på att royal canin inte har varit det bästa fodret för missarna. Båda två fick snabbt lite hull på sig och jag är rädd för övervikt om jag fortsätter med detta. Hur kommer det sig då att uppfödare verkar vara så inne på royal canin? (Jag har faktiskt mailat en rad olika uppfödare och frågat om kost och de flesta har använt royal canin)
Och denna risk med att dom inte får i sig tillräckligt med vatten, Funkar det inte att utfodra torrfodret i lite vatten? :)
läst här på iFokus att eukanuba ska vara ett bra torrfoder vad säger ni om det?
och vart kan man föresten köpa Porta 21 sensible eller Orijen? Inte hört om de fodren förut :)
#4 Uppfödare använder ofta royal canin för att dom har uppfödarrabatt och får kattungepaket till sina kullar. Och många tror också säkert att det är bra för att veterinärer ofta säljer det.
Porta 21 finns på animail.se, välj porta 21 sensible för det är den som är spannmålsfri. Orijen brukar finnas på endel djuraffärer annars finns det också på animail.se.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Royal Canin har varit SVERAKs huvudsponsor under många år (vilket bla. innebär att utställare vinner just RCs foder) och uppfödare får hyfsat schyssta rabatter från dem. Därtill så är de kanske det företag som tar upp flest hyllmeter i djuraffärerna. De syns. De åker ut och utbildar både uppfödare och veterinärer kostnadsfritt. De är duktiga på att marknadsföra sig.
Visst kan du blöta upp torrfodret i vatten, men då försvinner ju lite av poängen med torrfoder dvs. att det kan stå framme länge. Väl uppblött börjar det växa bakterier där precis som i våtfoder.
#4 Jag håller helt med #6. om du fundera på att servera uppblött torrfoder så är det lika bra att använda blötmat som ofta har en bättre sammansättning än torrfoder.
Men som uppfödare, är man då inte en så pass stor djurvän och intresserad av katter och dess välmående att man tycker hälsosam mat är viktigare än rabatt på skitmat?!
Jag förstår att blötmat är bättre istället för att servera torrfoder i vatten, Men nu har jag ju redan en dryg 10kilos säck royal canin kitten. Tanken bara slog mig att om dom nu ändå ska äta upp denna säck, så kanske det är bättre om man i kontrollerade (för att slippa bakterier) utfodringar satte dit lite vatten med torrfodret?
#8 Mycket kan bero på att man faktiskt tror att det är bra mat. RC lägger ner enorma summor på att "utbilda" uppfödare, djurskötare, veterinärer mm i hur deras mat är just den absolut bästa. Jag har själv varit på ett par sådana föreläsningar och kan berätta att de är väldigt övertygande och trovärdiga.
Har man då inte grundkunskapern innan man går en sådan utbildning så är det lätt att tro att man faktiskt ger sina kater den bästa möjliga maten.
Egentligen litar man väl alldeles för mycket på andra i sådana här frågor. Tex I och med att Royal canin sponsrar Sverak så pass mycket så tänker man väl också att "Ja men det där måste vara ett bra foder, eftersom att det syns ihop med sverak" Eller att "Eftersom veterinärstationen säljer och uppfödare rekommenderar detta så måste det ju vara bäst"
Tråkigt att inte fler tar reda på mer.
#9 Du kan ju ge torrfoder tex morgon och kväll och sen ge några mål blötmat under dagen, så kan du bli av med säcken men katterna får ändå i sig vätska. Sen när säcken börjar ta slut kan du börja ge annat också. Om du vill ge torrfoder kan du köpa det när det är typ 1/4del kvar i säcken så du kan blanda det nya fodret med det gamla så det blir en mjuk övergång. Vill du börja ge blötmat eller BARF när säcken är slut kan du bara dra ner på mängden torrfoder och öka det du vill övergå till när det börjar ta slut i säcken så blir det en mjuk övergång där också. :)
Mvh Linn
Jag är övertygad om att de som ger RC är övertygade om att det är bra kattmat, likväl som de som ger Friskies (som f ö var SVERAKs huvudsponsor för runt 10 år sedan) tror att de ger bra kattmat.
så det är bara porta 21 sensible som är spannmålsfri. Är inte dom andra porta 21 ett bra foderalternativ?
Det känns som lite tråkigt med bara en smak… :)