Tips om utfodring
Hej! Behöver lite tips ang. foder. Har två katter, en vuxen kastrerad perser och en huskattunge. Vi ger den lilla en portion blötmat om dagen, den stora är inte ett dugg intresserad utav något annat än torrfoder. Utöver detta har dom i princip fri tillgång till torrfoder (mäter upp det så det inte blir några orimliga mängder). Grejen är att vi har två olika skålar med kattungemat (Royal Canin kitten) och vuxenmat (Royal Canin Persian Cat 3.2). Och självklart äter dom mestadelen av varandras mat. När vi är hemma om kvällarna brukar vi kunna hålla lite koll och byta plats på dom, men det går ju inte när vi jobbar. Skulle vilja ha lite tips på hur vi kan göra! Är det någon fara om dom äter varandras mat? Kan vi lägga om det på något annat sätt? Har aldrig haft två katter innan och har ingen aning om hur man brukar göra med utfodringen. Lättast hade det såklart varit om dom ätit samma mat!
Jag har tagit en kartong och gjort ett hål i som bara lillmissen kommer in i :)
Låter ju riktigt smart! Men jag tror dessvärre lillan kommer äta käka upp vår perserdams mat först innan hon går på sin egna :/
Har du nått ställe där bara den äldre kommer upp? Jag har ställt min vuxna katts mat på en fönsterbräda :)
Välj en mat som passar både vuxna och kattungar så slipper man problemet 🙂
Det bästa hade väl varit att välja ett foder som passa båda. Men annars hade jag nog valt att bara ge den vuxnes mat. Bättre den lille äter vuxenmat än tvärt om anser jag.
Jag har ett foder som passar alla åldrar. Men man måste ju iaf vänja in kattungen med det.
Tack för era svar! Tips på mat som passar båda? :) Måste vara torrfoder och ej innehålla fisk eller skaldjur på persern reagerar dåligt på det!
#7: Porta 21 Feline Finest Sensible är ett bra foder som är helt fritt från fisk och skaldjur och likaså James Wellbeloved Adult kalkon & ris.
#7 Applaws med kyckling tycker katterna om här och jag gillar dess innehåll.