Öppna ögon på död katt?
Hej, min 9-åriga katt avled för cirka en vecka sen som följd av en trolig njursvikt. Men hur som helst, han va riktigt trött och sjuk på kvällen och sen när jag vaknade så hade han somnat in. Men så hade han ögonen öppna? Betyder det att han va vaken när han dog eller öppnar sig ögonen av sig självt när en katt dör? Hoppas verkligen att han somnade in fridfullt och lugnt. PS. Anledningen till att vi ej tog honom till akutveterinär va att det var söndagkväll, vi har ingen bil och min pappa som hade försäkringsnumret va i USA. Ds.
När katten är dör slappnar alla muskler av, även de runt ögonen, och därför öppnas ögonen ofta på en som är avliden. Det behöver alltså inte betyda att ögonen var öppna när döden inträffade.
Sedan är det ju så att oavsett var man befinner sig, vilken dag det än är, vilken tid på dygnet det än är, om man har tillgång till bil eller ej, tillgång till försäkring eller ej, så MÅSTE man ta sin katt till veterinären när den är allvarligt och akut sjuk, om inte annat så för att se till att den får somna in utan plågor. Det finns inga bortförklaringar i världen som kan förlåta en sådan sak om man är medveten om hur dåligt katten mår.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 hur menar du nu?
Om man bor ca 4 mil ifrån närmaste veterinär, ska hon då ta katten under armen och springa 4 mil?
Bara nyfiken på hur du menade.

#2 Vår Mim avled när hon var sövd. När vi var där och sa adjö till henne så var ena ögat halvöppet
#2 Man beställer en taxi, väcker grannen och ber om skjuts eller vad som helst
Du är SKYLDIG att ge din katt vård
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Det var mina föräldrars fel!!!!!!!!!! Fan vad jag hatar min mamma.
Det var alltså inte jag som stod skriven som kattens ägare.
Du behöver inte hata din mamma, men som vuxen var det hennes ansvar att se till att katten skulle ha tagits till veterinär. Att det inte gjordes var fel, och kan ha berott på okunskap, men förhoppningsvis kommer du själv att agera annorlunda ifall du i framtiden har eget ansvar för ett djur.
Sajtvärd Katter iFokus
Desstom så hade vi tänkt ta honom till veterinären på måndag morgon, vi visste inte att han skulle somna in under natten till måndag. Men som sagt, det var inte mitt ansvar och jag saknar honom som bara den.