Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1035 ggr
[Taxie]
1

Vill bli kattägare :)

Hej, jag är en tjej på 18 år som nyss flyttat hemifrån. Jag skulle tycka det vore trevligt med sällskap hemma när jag inte ha någon kompis över eller så. Just nu har jag en dvärghamster men skulle vilja ha ett djur som går vart den vill. 

Jag har funderat på att skaffa katt… men då blir det innekatt eftersom jag bor högst upp och det passerar bilar på en stor väg utanför. Jag har nära till skog och en gräsmatta på baksidan så skulle kunna ta promenader. 

Jag är dock bara orolig för att katten inte kommer att trivas därför vill jag höra erfarenheter av katt i lägenhet. Har funderat på att införskaffa ett stort klösträd minst 160 cm högt med massa plattformar och så. Vill inte ha en katt som blir understimulerad och klöser på väggar.

Kan tillägga att lägenheten är en etta med ett "förrådsutrymme" så skulle kunna göra det till ett katt krypin med sovplats, matplats osv🙂

Mvh

Jessicahagstrom94
4

Det finns katter som helst är inomhus, det är inga problem :) min familj har fem katter, alla förutom en trivs väldigt bra inomhus. Den som vill vara ute tar vi (läs jag) ut i sele när tid finns. 

Vi har även satt nät på balkongen så att de inte kan ramla ner eller hoppa ner :)

Har du klösträd, leksaker och nåt krypin tror jag det kommer gå fint!

[Mustangcab]
1

Du kan sluta att oroa dig för katt i lägenhet. De allra flesta katter trivs i lägenhet särskilt om de aldrig fått vara utomhus. Koncentrera dig istället på vad en katt behöver och var du ska skaffa katten. Läs gärna här på sidan där det står en hel del och titta in på hittekatter iFokus där finns det mång katter som söker hem. Om du söker en huskatt. Raskatter kostar som regel lite mer i inköp.

[Emma--]
2

Vi är många som har innekatter här och det går ju att bygga på höjden med bland annat klätterträd som du tänkt skaffa. 🙂

Sen får du fundera vilken aktivitesnivå du vill att katten ska vara på. Vissa raser är ju väldigt aktiva, medans andra är lugnare. Och är du inne på att skaffa huskatt kan du ju skaffa en vuxen så vet du ju redan hur den kommer att vara. 🙂Då går det ju också hitta en som trivs bra själv om du bara tänkt skaffa en.

[Taxie]
1

Tack för svaren 🙂

Vill helst ha en vuxen katt så jag vet hur kattens personlighet är osv. Har inga som helst krav på ras för är bara ute efter en livskamrat. Har kompisar och kontaktfamilj med katt så jag vet hur underbara dessa djur är. När jag väl har skaffat katt så skulle jag aldrig ångra mig för det vet jag efter jag bodde hos min kontaktfamilj.

Jessicahagstrom94
4

Du kanske vill ta en katt från ett katthem i närheten? :) eller måste det vara en raskatt?

Calico
4

Jag bor i lägenhet med fyra huskatter och det fungerar jättebra. Dem har två klösträd som går hela vägen upp till taket och dessa används väldigt mycket. Så länge du aktiverar din katt är det inga problem att ha den som innekatt.

Eftersom du inte har krav på någon ras kan jag rekommendera dig att besöka katthem (om det finns några i närheten) och se om du hittar den rätta katten för dig där. Lycka till.

/Matilda

[Taxie]
0

Det finns katthem där jag bor… djurskyddet. De är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva, kastrerade, ID-märkt, avmaskad och hälsoundersökt av vetrinär till en kostnad på 700 kr men det är en tygghet att de är kontrollerade! :) Dock så är många katter som söker nytt hem där mycket för att vara ute så det kan bli ett problem :/

Jessicahagstrom94
1

Tror inte att alla deras katter vill vara utekatter :) om så är fallet kanske det finns någon som kan ha sele.