Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2212 ggr
indra-bus
0

Varför???

Stängdes tråden. Förstår inte?

Får man inte ifrågasätta raskatt avel?

De finns inga svältande barn i Sverige. De finns ett skydds nät som kallas social tjänsten. För uppfödare får tydligen jämföra barn med katter.

De finns inga hemlösa hundar häller, så de är helt ok att föda upp.

Att vara alergisk är ingen ursäkt för att avla nya katter när 15000 katter är hemlösa.

Sen vet man inte vad man får de är djur de handlar om finns inga bevis för att raskatter är friskare. O de har dragit på sig rasbundna sjukdomar som man nu försöker avla bort.

Vill man vara säker på att få en soffpotatis som inte jamar öronen av sig så köper man en leksaks katt, då är man säker på vad man får..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
1

Sen undrar jag vem som delvis bakom den oseriösa blandras aveln? Jo raskatt uppfödare som säljer o kastrerade katter. Hur många kullar blir de mamma till o sen mormor osv. Spelar ingen roll hur seriöst de är uppfödda.

De finns sällan hemlösa raskatter men hur många har de efter sig???

[Elinors]
1

TS, vilken tråd? Länka.

[Elinors]
9

"Sen undrar jag vem som delvis bakom den oseriösa blandras aveln?"

Inte uppfödarna iaf. När jag köpte min bengal så skrev jag på ett kontrakt om att hon skulle kastreras innan 1års ålder. Vad jag förstått det som är detta något de flesta uppfödare gör. 

Jag kastrerade också min katt innan 1års ålder. De som använder sina katter till blandrasavel gör inte detta. Det är inte uppfödarens fel, utan köparens.

indra-bus
1

Ok säljarens de blir svårt att avla på något som inte finns. O dessa kontrakt är inte juridiskt bindande alltså bara att strunta i.

Varför inte kastrera innan??

indra-bus
0

Kan inte länka är ensam hemma men tråden här heter" förstår inte?"

[Elinors]
10

**"Ok säljarens de blir svårt att avla på något som inte finns."
**Men varför har inte raskatter rätt att finnas? Det finns en marknad där dessa katter är efterfrågade. Så efterfrågade att folk är villiga att betala 8000 för att få en frisk(i.o.m. hälsotestade föräldrar), vaccinerad och chippmärkt katt. Det är ingen mättad marknad som huskattsmarknaden, då hade det vart omöjligt att fortsätta (eftersom en raskattuppfödare skulle gå för mycket back om ingen ville ha deras ungar). Raskatterna har hjälpt till att höja kattens status, vad är negativt med detta?

"O dessa kontrakt är inte juridiskt bindande alltså bara att strunta i."
Kanske inte juridiskt bindande, men det är det är ett sätt att få oseriösa köpare att ändra sig, det är mindre troligt att du bryter mot ett skriftligt kontrakt än ett muntligt. 

"Varför inte kastrera innan??"
Alla veterinärer vill inte kastrera katter innan 6 månaders ålder.

TerriZue
0

#5 Kontrakt som båda skrivit på är bindande. Även muntliga avtal är bindande men betydligt svårare att bevisa.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[Elinors]
0

#7 Vad bra att veta detta :) Alla säger att det inte är giltigt, har du någon aning om varifrån den myten kommit? :/

[Nightcat]
1

#7 Nej ett sådan kontrakt är faktiskt inte giltigt, eftersom konsument köpslagen har alltid företräde i fall där uppfödare säljer till privat person. Varan säljs i befintligt skick man kan aldrig tvinga personen kastrera katten även om personen har skrivit på ett sådant papper.

[Elinors]
0

#9 Hmm, känns som att det är två lagar som krockar här. :/

Men det kanske iaf kan sägas att kontraktet är ett hjälpmedel för att sålla bort oseriösa (framförallt då framtida BYB) köpare. Visst, dessa har fått sina katter från uppfödare men tycker ändå att skulden vilar på köparen. Uppfödaren har ju gjort vad denna kan för att förhindra BYB (skrivit kontrakt och informerat om varför katten ska kastreras).

[Nightcat]
0

#9 Det är inget som krockar det står bara i lagen att konsument köpslagen aldrig går att avtala bort. Däremot så kan man skriva i kontraktet att om köparen kastrerar katter får personen tbx 500:-, det är fullt lagligt.

Beafer
12

Det är som extrem höger- och extrem vänster-politik här inne! Hata raskattuppfödare eller hata huskattuppfödare. Kan inte alla bara överrens om att en katt är en katt, med samma livsvärde. Alla katter ska tas om hand på bästa sätt. Kastreras, chippas och vaccineras etc? Jag tycker det säger sig själv att man inte ska stötta oseriös avel, oavsett om det är huskatt eller raskatt.

Sen att diskutera vad man själv har för åsikter om vad som är rätt eller fel, absolut det är det ett forum är till för bl.a. Men det blir nästan alltid pajkastning från nått håll.

Och till TS, även jag har avtalat med min uppfödare att mina katter ska kastreras vid 6 månader. Sen om jag skulle vara en idiot och t.ex börja avla på någon av mina katter, det kan ju inte hon veta från början? Här är samma sak som på många andra ställen. veterinärerna vill inte kastrera innan 6 månader. Så jag bokar in på dagen när dom blir det.

[Lilyz]
6

#12 Håller med. Det ska inte behöva handla om huskatter vs raskatter, i grunden handlar det om seriös och oseriös avel oavsett katt.

Vi vill ju höja statusen på huskatter inte utrota dom.

(Jag är ingen uppfödare och har ingen raskatt vilket alla tycks tro bara för att jag är emot oseriös avel)

[Elinors]
17

#0 "Sen vet man inte vad man får de är djur de handlar om finns inga bevis för att raskatter är friskare. O de har dragit på sig rasbundna sjukdomar som man nu försöker avla bort."

Men köper du en raskatt vet du att dessa testas mot ärftliga sjukdommar, en säkerhet som inte finns när du köper en huskatt för 100-lappen.

Ett exempel är min huskatt med ärftligt hjärtfel. Hjärtfelet upptäcktes i samband med kastration. Hade jag inte kastrerat honom och använt han i avel (utan hälsotester) hade detta fel ej märkts. Och så hade han fått ungar med hjärtfel.

Whirlie
11

Vad är det i raskattsaveln du ifrågasätter? Är det all raskattsavel?

Ifrågasätter du personer som föder upp katter det finns en efterfrågan på (som någon skrev, katter som människor är beredda att betala 8 000:- för)?

Ifrågasätter du att de som har en långsiktig plan med sitt avelsarbete, som har kunnande om hur gener går i arv och som snabbt plockar bort en katt ur avel om den ger avkommor med defekter?

Ifrågasätter du uppfödarna som gör noggranna hälsoundersökningar på föräldrarna, försäkrar kattungarna, veterinärundersöker dem och vaccinerar dem?

Ifrågasätter du uppfödare som håller strikt på 12-veckorsgränsen?

För min del spelar det ingen roll vad det är för katter man föder upp, så länge de ovan nämnda kriterierna är uppfyllda. Då handlar det om seriös avel. Om man slarvar med sina katters hälsa eller måste slumpa bort katterna, ja då tycker jag inte att det är seriöst.

Det känns lite som plan-ekonomi när du pratar om att man ska sluta föda upp raskatter för att det finns ett överskott av huskatter. Det finns ett överskott av huskatter för att det finns fler än efterfrågan. Om människor vill köpa en viss sak, så bör man tillverka den. Och kanske dra ned på tillverkningen av sådant det finns mindre efterfrågan på. I detta fall huskatter.

Själv har jag en huskatt från ett katthem, som har flera beteendeproblem som troligtvis är genetiska. Jag älskar henne och anpassar mitt liv efter henne, men nästa gång kommer jag köpa en katt med mer planerad tillkomst och ett temperament som passar min livsstil. Rasen är mindre viktig, bara den charmar mig.

indra-bus
0

En advokat. Rig en advokat o fråga.  Bevisa motsatsen o vad händer om kontraktet bryts?Sen kan man vänta.

# 14 Min mammas o kompisars raskatter har blivit sjuka ca 15 st samanlagt men mina huskatter köpta från katt hem  de kostade inte en hundring o var vetrinär besiktade. utom de två första vi hade innan ja flyttade hem ifrån för 35 årsen. har aldrig varit sjuka. Djur blir sjuka de får man ta i beräkning om man köper ett. Är man inte beredd på de skall man inte köpa något.

Varför finns många blocket anonnser med okastrerade raskatter med stamtavla.

Varför kommer trådar här o att personer fått sjuka raskatter?

Beafer
12

"Varför kommer trådar här o att personer fått sjuka raskatter?" - För att alla djur kan bli sjuka. Jag själv har helt andra erfarenheter än vad du har. Jag har mest hört om huskatter i min omgivning som blivit sjuka.

indra-bus
1

Sen spelar de ingen roll att de finns en marknad.De finns en marnad för päls oxå inporterat från djur som suttit i sax fälla o blivit flådda levande. Är de ok för att de finns en marknad ??

Skulle inga raskatter finnas skulle folk ha hus katt. Gjorde en undersökning här o svaret var tydligt. Spelar ingen roll hur seriös aveln är så är faktumet att de finns 15000 tusen utan hem.

O varför skulle raskatt uppfödare ta hand om andras slarv. 

JO FÖR ATT DE FINNS KATTER SOM LIDER ALLTSÅ FÖR KATTERNAS SKULL.

[Elinors]
14

"Bevisa motsatsen o vad händer om kontraktet bryts?Sen kan man vänta."
Jag förstår inte vad du menar?

Jag håller med dig om att en ska ha med i beräkningen att ett djur kan bli sjukt. Just därför har jag lagt ut över 10.000kr på min (hus)katt. Men om jag vill vara säker på att få en katt utan ärftliga fel, skulle jag köpa en testad katt. Oftast testas inte huskatter. 

**"Varför finns många blocket anonnser med okastrerade raskatter med stamtavla."
**För att KÖPAREN inte har levt upp till sin del av avtalet. Jag förstår itne varför du klandrar uppfödarna för något köparna gör?

"Varför kommer trådar här o att personer fått sjuka raskatter?"
Det finns trådar om både sjuka raskatter och huskatter? Dessa trådar finns eftersom, som du själv säger, djur blir sjuka. Det är viktigt att hålla isär ärftliga och rasrelaterade sjukdomar och "vanliga" sjukdomar.

Beafer
7

Man skulle ju inte jämföra katter med något helt annat? Päls/skinn marknaden är väl inte samma sak isf?

[Classsic]
8

#16 Att raskatter testas för sjukdomar betyder inte att dem sedan är helt immuna. Raskatter kan som vilken annan katt bli sjuk, skillnaden är att raskattuppfödare är seriösa och faktiskt kostar på alla dessa hälsotester för att i tid kunna upptäcka sjukdomar för att då inte avla på en sjuk katt. Till skillnad mot de som föder upp huskatter där man inte bryr sig det minsta om katten kan ha sjukdomar eller liknande utan endast går på att katten är "så söt och fin" och måste därför ta en kull utan hälsotester då det är för dyrt och inte värt det i deras ögon.

kattig
11

#0 "Sen vet man inte vad man får de är djur de handlar om finns inga bevis för att raskatter är friskare. O de har dragit på sig rasbundna sjukdomar som man nu försöker avla bort."

det förstår jag inte redan, det är ju tvärtom ändå? med oseriös avel vet du ju inte vad du kan få eftersom dom oftast inte är testade alls utan för att man släppt ut okastrerade katter eller velat ta en kull på sin söta hona och oftast oplanerade.

Men ja, det är DJUR det handlar om, vi ska ta hand om våra djur! Så varför stötta oseriös huskattsavel då?

för mej är det ingen logik i vad du säger alls (jag har bara huskatter för den delen) och innan jag landade på detta forum så visste jag inte riktigt vad som gjorde raskatter så extremt dyra, men efter ett tag här är det ju bara ren logik. Du vet vad du får, du vet att du får en frisk katt, du får en vaccinerad chipmärkt och veterinärskollad och försäkrad kattunge som kommer från en uppfödare som bryr sej om djuren och antagligen bra hjälp och information på vägen om kattrasen du tänker skaffa.

2 huskatter jag haft har varit friska när vi skaffade dom, den första fick vi hem när hon var 10 veckor tyvärr, 1 av dom har blivit njursjuk - dels pga av mitt eget fel att jag inte läst på ordentligt utan gått mycket på hörsägen och litat på djurbutiker/veterinärer som tycker att katter ska äta torrfoder för det är så nyttigt och bra för dom och tänderna. Han fick aldrig blötmat, därav antar jag att han blev uttorkad och kan ha lett till hans njursjukdom (lite av mina egna gissningar?!). Min senaste kattunge var visserligen vaccinerad, chipmärkt och veterinärsbesiktigad men det hjälpte mej ingenstans då hon inte var försäkrad innan jag tog henne och hade trichomonas och kostade mej väldigt mycket mer än vad jag var förbered på och en uppfödare som inte brydde sej lr tog något ansvar för det.

vad jag lärt mej på det här forumet är att det verkligen inte är något krig huskatt mot raskatt utan att se till att den avel som pågår är seriös, att katterna ska må bra och var friska, komma till seriösa hem och inte bli behandlad som den slit o släng vara dom för det mesta tyvärr blir behandlade som.

i efterhand vet jag att jag gjort så många fel, det är så lätt att bara öppna browsern och googla lite information på katter, så hade jag kanske inte köpt min senaste kattunge från blocket, utan försökt titta efter ett katthem ist. så kanske det hade blivit lite bättre både för mej och katten.

det är mycket jag har lärt mej på kort tid som jag trodde jag redan visste, och inte bara genom att blindt läsa här, utan att ta åt mej informationen här, googla runt efter fler källor, och bearbeta informationen och känna på vad som faktiskt är logiskt eller inte. tycker inte det är så svårt.

Så många huskatter som varken har försäkring eller chipmärkta pga av dåligt informerade köpare/oseriösa säljare och att man tror att katten klarar sej själv så bra och händer det något med den är det ju bara att skaffa en ny… :(

förlåt att det blev så långt och mycket och kanske lite OT men ville bara få ur mej mina tankar kring det här också, menar bara att i raskattsaveln handlar det ändå om att få fram friska katter med mycket omsorg och du får mycket hjälp på vägen - medan i huskattsaveln oftast bara vill få fram söt kattungar och sen förhoppnignsvis tjäna en kosing på det också utan att bry sej om vaccinationer osv/alternativ bara bli av med dom sen när dom inte e lika söta längre.

[Classsic]
11

#18 Varför ska de som är seriösa uppfödare och de som vill ha en raskatt straffas när det är de som har oseriös avel av huskatter som är problemet till alla hemlösa katter? 

Vi säger att all raskattavel försvinner och dessa 15.000 huskatter får de hem som raskatterna skulle ha tagit upp. Denna oseriösa huskattavel kommer fortsätta i samma takt som den gör nu och dessa 15.000 hemlösa katter kommer snart vara tillbaka i nya katter. Så att säga att raskattaveln ska försvinna skulle inte göra att huskatterna minskar och lösa problemet.

[Emma--]
0

TS, trådarna låste jag imorse pga tonen och för att jag just då inte hade tid att kolla igenom dom. Ta gärna såna frågor i mail varför kommentarer samt trådar tas bort eller blir låsta, det finns ju ofta en anledning varför och inte av den anledningen du skriver i TS. 🙂

[Emma--]
8

Jag tycker det är synd att det ska handla om raskatter vs huskatter då jag personligen tycker att det ska handla om hur de båda tas om hand inom avel m.m 
Det handlar aldrig om värdet på katten i sig. 

Det borde ju vara att man ska sträva efter att huskatter ska få samma omsorg som raskatterna redan får?

Och ja det används ju tydligt vissa raser inom huskattaveln, men det blir ju just huskattavel och inte raskattavel. 

Du TS får helt klart tyckta att man inte ska avla på djur alls, men personligen tycker jag det är synd att enda aveln som går ut på att försöka få fram friska katter och som faktiskt gett katter allmänt en bättre grund att stå på. T.ex att katter ska vara minst 12 veckor innan leverans. 
Och sen tycker jag det är synd att raser ska dö ut. 
Tycker du verkligen alla raser ska dö ut, även den gamla huskatten så att vi bara har en massa blandraser kvar och den där gamla huskatten bara försvinner?

Och som du säger så kan alla djur blir sjuka, oavsett ras. Men det är ju heller inte vad det handlar om när man är emot huskattavel. 

Vi älskar väl alla katter här inne, och i grunden vill vi samma sak tror jag, att alla ska få det bra. Med skillnad med vilken avel man tycker är bra och inte.

[Elinors]
2

Frågor till indra-bus: Är du emot all avel eller bara raskattsavel? Isf varför? Är du för huskattsavel? Varför?

Som #12 skriver handlar denna diskussionen egentligen inte om hus- eller raskattsavel utan om seriös/oseriös avel.

Är du emot all seriös avel? D.v.s. avel med hälsotester, chippmärkning, vaccination m.m. av ras/huskatter?

Om all avel skulle upphöra, kommer ju våra katter att dö ut? :S

VildaVittra
0

#26 Då är ju frågan om raskattsavel kan ses som seriös då klubbarna vägrar att ta till sig av modern forskning?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
3

#27 Vad för forskning?

VildaVittra
0

#28 Genetik i flaskhalsavseende.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
2

Nu finns det ju ganska många förbund anslutna till bara Sverak, sedan finns det ju fler förbund med sina egna klubbar.

Menar du att alla klubbar överlag struntar i forskning eller hur menar du nu? Och vem gör bedömningen ifall just denna forskning du menar är relevant och sann?

[Emma--]
0

#29 Skulle du kunna förklara kort? Är inte insatt i vad det innebär.

indra-bus
2

Har inte hunnit läsa allt. Men jag STÖTTAR INGEN AVEL VARKEN HUSKATT ELLER RASKATT..

Därför att vi har 150000 KATTER som inte har något hem. Tycker de är ansvarslöst att ställa till nya katter.

En sann djur vän gör inte något så egoistiskt.

[Lilla Skutt]
0

Tycker att kattavel kan spåra ut på båda håll. Se på Perserkatten bara. Modet pressar fram hård avel och katten blir lidande. Nosen ska vara så platt att katten får svårigheter med andningen.  En kompis fick avliva sin katt på grund av andningsproblemet med sin hane. Kattungar med för "lång" nos avlivas eller säljs billigare. Det blir överdrivet och  så är det även inom aveln på hundar. Schäfern med hasorna nere i backen är bara ett exempel. Det är inte lätt att ha en god vilja med aveln när det ständigt kommer nya önskemål på utseenden. Som ny uppfödare får du slå dig fram och ha tålamod och hoppas att du inte blir nerklampad på utställningen.  

Undrar om det är lika svårt som inom hundvärlden. Där de största uppfödarna inom utställning o avel själva kan välja domare som har vill ha just deras färgval, utseende och liknande. Talar av egen erfarenhet här iaf. 

De allra flesta raskatter har ett framavlat ursprung. Alltså blandning av två eller fler raser. hm… Fördelen är väl att de har kontroll på ärftliga sjukdomar och att de kan med största sannolikhet lämna ifrån sig en katt som följer rasstandarden, men mycket mer är det inte, enligt min åsikt . Alla katter har sitt eget sätt och sen beror det även på vem som köper katten. Har hen kunskap, intresse och gott hjärta så blir vilken katt som helst bra. 
Avel på huskatter har vi ingen koll på såvida det inte är innekatter med planerad parning. Där får man gå på känsla och veta lite om mammakatt och pappakatt. Är deras psyke bra, är de friska osv. Jag tycker att huskatter är tåligare och mer robusta än "renras". Inte så känsliga magar och inte så stressade. Men det finns alltid undantag. 

Om vi nu håller katter inomhus eller i sk. kattgårdar och kastrerar dem som inte är tänkta till avel så minskar problemet med utekatter eller vildkatter. Dessa är ju det största problemet om de är och förblir okastrerade.  

Jag är både för och emot båda sorters avel och önskar att det blev bättre kontroll i framtiden. Kanske kunde man slopa utställningar istället för att minska pressen på rasstandarden. 

Själv har jag haft en renrasig perser som inte fick gå i avel pga lång nos. Hon var väldigt liten och söt men hade lite stressymtom i början. Hon skulle avlivats men vi köpte henne för hon var så liten och söt. Vi följde avtalet och steriliserade henne. Hon levde inte länge heller. Blev något fel på psyket. 

Sen har jag haft huskatter med. Då jag gillar två till tre olika raser så valde jag blandning av dessa. Perser-skogis och Perser/MC. Friska långnosade och håriga pälsklingar som aldrig behövde besöka veterinär på grund av några sjukdomar.
NU efter 3 år utan katter har vi åter skaffat en sötnos. Omplaceringskatt. Blandning mellan Perser och Britt. Supernöjd.

VildaVittra
2

#31 I stängda populationer kommer sannolikheten att få en genetisk buren defekt eller sjukdom i dubbel uppsättning (det är då sjukdomen blir märkbar) att öka markant.

Vi kan ta exemplet hos människor och sjukdomen cystisk fibros som man kan bära på, men har du en frisk motsvarande gen så blir du inte sjuk. Om du däremot ärver den defekta genen från både din far och din mor kommer du bli sjuk. Tänk då om civilisationen går under och ni är ett antal personer som är strandsatta på en ö. Hur många generationer tror du det tar innan alla bär på genen?

Ett ganska intressant exempel är den europeiska adeln där förekomsten av blödarsjuka var markant förhöjd. Det var också en stängd population.

#30 Så länge man inte för in nya gener så tar man inte till sig.

[Emma--]
1

#34 Ok tack för förklaringen. 
Det är väl därför vissa raser använder sig av utparningar?

Silvestris
22

Du har inte så mycket erfarenheter av kattklubbar eller raskattavel va? Kontrollavel (dvs. att man parar ut en ras med en annan för att öka den genetiska variationen) är vanlig i raskattaveln. Till skillnad från tex. hundavel där det råder en stor motvilja att blanda raser annat än när det i princip redan är för sent.

Så gott som alla kattklubbar i Sverige är duktiga på att utbilda sina medlemmar också genom att tex. anordna föreläsningar inom genetik, avel, hälsofrågor osv. Den rasklubb jag har varit aktiv i har tagit hit internationell expertis från USA att föreläsa om bla. genetik och hjärtsjukdomar. Vi har nära kontakt med världsledande forskare inom många olika områden och vi har avelsråd som hjälper medlemmar att göra genetiskt sunda avelsval. Vi har dessutom en utparningsfond som medlemmar kan ansöka om pengar från just i syfte att para ut med andra raser.

Hur kontrollerar du släktskap mellan huskatter där man inte har koll på katternas härstamning öht? Hur undviker man inavel när man inte har kännedom om individernas släktskap?

[Djupdal]
13

#34 Det är väl just därför som de flesta uppfödare gör sitt bästa för att minska inaveln, genom importer, utparningar och annat, och det är väl just därför de flesta kattförbunden är mycket restriktiva med att godkänna nya raser. Just för att populationerna ska hållas så stora som möjligt, och inte fragmenteras.

Och det är ju faktiskt inte bara nackdelar med en begränsad population, för det ger ju också en praktisk möjlighet att drastiskt minska förekomsten av ärftliga sjukdomar genom riktad avel. Något som görs inom ramen för olika hälsoprogram, bland annat genom att testa sina avelsdjur i de fall det är möjligt.

För övrigt har jag svårt att tänka mig en mer stängd population än katterna på en bondgård och några granngårdar. Där snackar vi inavel! Även om ingen kan mäta den, såklart, eftersom ingen stambokföring finns, och eftersom man oftast inte ens vet vem som parat vem.🙂

VildaVittra
0

#36 Vad i all världen har huskattsaveln med frågan att göra?

#37 Importer hjälper inte om de är för genetiskt identiska. Man avlar inte ut tillräckligt för att motverka effekten.

Silvestris
10

Huskattaveln tog jag upp eftersom huskattpopulationen brukar ses som den öppna motpoolen till de "stängda" raskattpopulationerna.

Och vad vet du om huruvida importer är tillräckliga? Om jag importerar en avelskatt från USA som i sin tur är resultatet från ett utparningsprogram med amerikanskt korthår så lovar jag dig att det blir en stark utavelseffekt (eftersom vi inte parar ut med amerikanskt korthår i Sverige).

[Elinors]
5

#32 Men om vi slutar avla på katten så kommer den ju tillslut att dö ut? Både huskatten och raskatten. Är det inte då bara enklare att sluta med den oseriösa aveln (den som oftast utförs på huskatter)?

Jag förstår inte vad ett helt stopp på avel kan åstadkomma mer än att utrota katten?

MangoMelon
15

Jag hade inte skrivit ett enda inlägg på denna sajten sedan min Don Sphynx unge dog för snart ett år sedan. Intresset svalnade liksom. Nu hittade jag tillbaka hit och tänkte att det kan vara ett kul tidsfördriv, att läsa trådar och prata med likasinnade om ditten och datten. 

Men för att vara helt ärlig så kommer jag nog inte stanna kvar här heller för det enda det tjafsas om hela tiden är det här. Huruvida man ska avla på huskatter eller inte, eller huruvida vi som föder upp raskatter är dumma i huvudet eller inte. Det är jäkligt tröttsamt kan jag lova när varenda en tråd handlar om samma uttjatade ämne! 

Jag tycker det är på hög tid att huskattsavels diskussionerna bannas helt från denna sidan, vill man syssla med sånt så tycker jag man kan söka uppmuntran och avelsdjur på annat sätt. För det är faktiskt ett faktum att den enda avel som är godtagbar är den avel som görs för att förbättra kattens status, avel som faktiskt tillför kattstammen någonting vettigt, och avel som görs på hälsotestade, friska djur med känd bakgrund och stam. Det borde inte ens vara en diskussion, ge hem åt de 150.000 hemlösa katter som finns om ni prompt vill ha en huskatt och efter att ni gjort det så kan ni som brinner för den aveln göra rätt för er och försöka göra huskatten till en egen ras, med egna hälsotester och stamtavlor. Det borde väl inte vara så svårt eftersom ni redan trotsar allt annat.

Varsågod, hoppa på mig för att jag skrev detta, jag (och många andra) är bara jäkligt trött på att detta forum blivit helt förstört pga ett egentligen helt onödigt ämne.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Calico
8

Jag förstår ärligt talat inte meningen med att hela tiden skapa nya trådar där raskattavel vs huskattavel diskuteras. Känns som att det är precis samma saker och argument som tas upp om och om igen.

Jag förstår heller inte varför det är raskattägarnas fel att den oseriösa huskattaveln finns. Som jag ser det är man ansvarig för sitt eget handlande, du är alltid ansvarig för det du gör. Dessutom tror jag inte det är så många raskatter inblandade i huskattaveln som det påstås i alla annonser, jag har sett för många annonser på blocket där korthåriga katter påstås vara korsningar mellan långhårsraser. Om huskattavel ska räknas som seriös avel anser åtminstone jag att föräldrarna ska testas för olika sjukdomar innan parning, att kattungarnas ska chippas, vaccineras och veterinärbesiktigas innan flytt, kattungarna ska vara minst 12 veckor och det ska finnas en marknad för katterna. Att fortsätta avla oseriöst på huskatter hjälper inte till att höja kattens status.

Jag är helt emot huskattavel trots att jag har fyra huskatter.

/Matilda

Thaeri
8

Nu har jag inte läst mycket av tråden, men jag har huskatt, och har tagit hand om huskatter innan. Och jo, jag tycker att raskattavel är OK, för den går före, den visar att katter är värda att lägga omsorger på.

Och alla raskattägare och raskattuppfödare håller med mig, att min huskatt är minst lika mycket värd som deras.

OK, de vill inte att jag ska avla på honom, men det vill jag inte heller, för det är det bästa för hans skull. Alla katter mår bäst av att vara kastrerade.

vallhund
0

#43 Om alla katter kastreras så kommer arten att dö ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mallabralla
8

det har ju inget med vad katten mår bäst av eller ej som #43 menade. Hen skrev inte att hen ansåg att alla katter ska kastreras, bara att dem mår bättre av att vara kastrerade.

Med andra ord, katter som inte medvetet skall avlas på bör kastreras för deras egen hälsas skull, finns ingen anledning att dem skall springa runt och föröka sig hej vilt utan någon mening eller mål bara för att.

Sajtvärd på Perser iFokus

vallhund
2

Självklart skall inte katter springa runt o föröka sig helt vilt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.