Import
Hej! Är väldigt nyfiken på ni som importerar katter, är själv sugen på en import. Hur har ni gått tillväga samt vad kostar allt från transport, katt osv? Tacksam för svar :)
Tyskland, Norge, Danmark & Finland är där mitt intresse ligger :)
Såg att du lagt in den på ragdoll i fokus också, du får nog svar där.
Jo men det finns även uppfödare av andra raser som importerat med :)
Jag har importerat från Finland och Ungern. Alla katter kostar transferavgift till SVERAK och veterinärbesiktning för försäkring när de kommer till Sverige
Första katten från Ungern var ett byte då jag "sålt" en katt dit så det kostade enbart flygresa tur och retur, kommer ej ihåg exakt kostnad men ca 1800kr + bilresa till och från Arlanda
Andra katten kostade 700€, fick rabatt för att det var min sålda katt som var mamma. Resan kostade 60€ för pet in cabin och hon åkte med domare från Wien som skulle döma i Sverige. Jag mötte upp i Göteborg så kostnad för den bilresan tillkom.
Idag hämtade jag min senaste import från Finland (totalt 3 stycken hittills) hon kostade 800€. Resan betalade jag inget för eftersom en kompis var hemma i Finland över semestern och tog med sig katten. Däremot bilresan till Stockholm för att möta upp dem.
Den andra katten från Finland kostade en Åbo-kryssning och bilresa tur och retur Stockholm. Han kostade 500€ då han var en "omplacering" som såldes till Sverige som avelskatt då jag redan bokat parning på honom sen tidigare.
Den första från Finland kostade också en Åbo-kryss men jag har glömt hur mycket jag betalade för honom.. köpte honom tillsammans med en annan uppfödare
I'm only responsible for what I say, not for what you understand