Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9496 ggr
Gerro
2

Liten kattras?

Finns det någon kattras som är liten & lätt?

Imasy
0

Exotic är väl rätt "liten" av sig.

OberonsMatte
1

Devon rex är den första rasen jag tänker på när det gäller små katter. Abessiner och Birmor brukar också vara små och lätta.

Honor är oftast mindre oavsett ras.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2

Singpuran ät liten.

Stolt ägare till tre La permer

Mewz
2

#2 grejen är att Devon inte ska vara små, dom ska vara medium, även om dom numera verkar bli mindre och mindre. (mina egna honor när jag var aktiv låg på 3,5 kilo och uppåt) Samma gäller tyvärr även Cornish.

TS: Singapuran är liten, men sen beror det ju lite på vad som är "litet" för dig?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

OberonsMatte
0

#4 Ja, detsamma gäller för Birman, den ska inte heller vara liten, men är det oftast iallafall.

Sajtvärd Katter iFokus

Tussan1
0

Munchkin Cats är framavlade med korta ben. Kanske inte så liten i övrigt.
Vi hade en dvärgkatt och hon var en vanlig huskatt. Problemet med henne var att hon blev väldigt vaktig och var inte rädd för Rottis eller andra stora hundar. Hon jagade bort dem utan problem. Vi frågade veterinären varför hon gjorde så. Han sa: Små katter har fått lära sig att de måste hävda sig mot större syskon och det är därför de är så tuffa. Hon var väldigt kelig mot människor iaf. :) Men tyvärr mötte hon en hund som inte var rädd för katter :/ Det gick inte att rädda henne.

Nu vill jag aldrig ha en utekatt mer utan ska katten ut så får det bli i sele.

Lev som katten, ät, sov och njut när du känner för det!

OberonsMatte
3

TS, Är det för att du vill ha en liten katt som du frågar eller vill du veta vilka raser som är små (och ska vara små) även enligt rasstandarden?

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
1

Den enda ras som enligt sin rasstandard ska vara liten är singapuran. Övriga raser är medelstora eller stora.

Devons kan se små ut, men de är (ska iaf vara) muskulösa vilket gör att de väger betydligt mer än de ser ut. Idag finns några uppfödare som verkar föredra små devons, men som sagt… devon rex är en medelstor ras så honorna ska ligga på 3-4 kg och hanarna något över. Jag upplever ändå att devons oftast inte är små. Unghonor kan ligga något hekto under 3 kg, men som fullvuxna och "färdiga" ligger de i regel på 3 kg eller mer.

Men de kan som sagt se små ut.

OberonsMatte
0

#8 Vad man räknar som en liten katt beror säkert också på vad man har för egen utgångspunkt och erfarenhet av katter. Mina Birmor som vägt 3-4 kg är definitivt små i jämförelse med de Norska skogkatter och Ragdoll-katter jag har och har haft, men dessa raser är ju å andra sidan oftast lite större än en genomsnittlig katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
0

Det är klart att devons och birmor förefaller små när du jämför med ragdoll och norsk skogkatt som båda ska vara stora raser (enligt FIFés standarder iaf).

Mewz
1

#10 Tyvärr så har majoriteten av drxarna jag sett/hanterat på utställningar varit små. Det verkar som att 2-2,5 kilo ses som "normalt" på en vuxen hona av alldeles för många uppfödare.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

OberonsMatte
0

#10 Ja, det kan säkert vara så att min storleksnorm har påverkats av att jag själv har storväxta raser.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
1

#11 Jag tröstar mig med att de flesta inte ställs ut. ;) Men visst är det så att vissa uppfödare föredrar små honor. Det kommer nog straffa dem i längden.

woopwoop
0
Munchkin Cats är en ras som har en gen i sig som gör att den har väldigt korta ben, typ som en tax. :)
woopwoop
5

Men herregud, hur gick det där till?! 🤔

OberonsMatte
3

😂

Sajtvärd Katter iFokus

Gerro
0

Haha!
Tack för alla svar :)

Nej jag var bara nyfiken på olika raser som oftast är små & lätta.
När jag flyttar hemifrån så kommer jag säkert vilja ha en katt, gärna som är liten & lätt så att det ska vara enkelt att ta med den när man kanske åker bort en kort stund på dagen :)

Munchkin Cats var ju bara för härlig!
Haha ser ut som en liten katt tax :')

Väldigt tacksam för era svar!

Junkan
0

Sedan är det ju oftast så att en hona är betydligt mindre så det är inte bara ras…

Gerro
0

Tack, det vet jag :)

rudyC
0

men vad säjs om att skaffa en kanin eller nått? lol

Gerro
1

Gillar inte kaniner.

Sarah-S
1

#18 Fast det är ju ganska stor skillnad på en Singapura på 2.5kg och en Maine Coon på 6kg. Inte bara vikt utan även kroppstorlek skiljer sig

I'm only responsible for what I say, not for what you understand