Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2423 ggr
skrollan
0

Varför?

Varför har du valt att din katt ska vara innekatt?

skrollan
0

Själv tycker jag att katter ska få springa som dom själva vill. Visst det finns såklart ställen som dom inte kan det, som kanske om man bor i stan.

Jag har en katt som bor hemma hos min pappa som jag inte vill ta med mig nu när jag flyttade för att jag inte trodde han skulle trivas i lägenhet från hus. Vill även inte att han ska behöva lämna sin kompis hos pappa! Min andra katt skaffade jag när jag flyttade hit, men hon har en "trappa" från balkongen som hon kan gå ut och in om hon vill. Men tydligen så nöjer hon sig med att bara vara ute och springa när hon bor hos mamma när vi är hos killen föräldrar :)

modellflickan
0

Vi bor i stan, mycket bilar och trafik. Därför är mina katter inne.

kemikal
0

Bor i stan. En del bilar och mycket katter ute. Kisse får gå ut eftersom det inte gick att ha honom inne, och han är från området. Pluto skulle jag inte släppa ut nånstans, han håller inte koll på omgivningen och tänker sig inte för, förutom att han är ovan vid trafik och annat. Lillan är också ovan vid trafik. Grizzly har vi hållt inne för att han nyss flyttat in, och vi har inte märkt honom eller köpt halsband än. Vi var medvetna om att vi kanske skulle bli tvungna att låta honom också gå ut, ifall han inte trivdes med att bara vara inne, men det verkar faktiskt gå bra.

Skulle jag bo på landet skulle det vara en annan sak.

Denna kommentar har tagits bort.
Signe-Jonna
0

Personligen så förstår jag inte hur man kan låta sin älskling springa ute själv bland alla de faror som finns där ute. Konstigt att man har den synen på katter, medan hundar ses som djur som alltid ska vara kopplade. Om man kan låta katter springa fritt så tycker jag man kan göra samma med hundarna också i så fall. Jag är säker på att min hund skulle klara sig längre än vad katterna skulle göra ute bland alla faror. Men var och en får ju göra som de vill. Och självklart beror det ju också på hur man bor.

Kattapult
0

Vi bor på landet så vår kisse är ute när han vill :)

Kokoskorven
0

jag skulle aldrig drömma om att släppa ut våra katter. Gator med trafik, järnvägen….och underliga människor…

MiroSputnik
0

Jag håller med #5.

Jag tycker att det är totalt vansinnigt att låta katten vara utekatt.

Jag skulle inte få en lugn stund om mina älsklingar var ute utan uppsyn (med uppsyn menar jag i rasthage eller sele.) Det finns så mycket som kan hända en utekatt. Även på landet. Det finns ju ormar, gift, andra vilda djur, bilar, öppna avloppsbrunnar och annat farligt därute. För att inte tala om de människor som njuter av att tortera de stackars katterna.  

Jag har faktiskt svårt att förstå varför man skaffar katt om man inte vill ha den som ett husdjur (alltså inne)…

Men det är ju mina åsikter…

modellflickan
0

Håller med både #5 och #8. Bor man i stan med bilar, avgaser och annat som är farligt för katten så ska man självklart inte släppa ut sin katt. Det är varken bra eller hälsosamt för katten att vara ute i såna miljöer.

Hercules
0

Tätbebyggt område, nära stora vägar och har hört om katter blivit misshandlade eller tagna av idioter som kampar sina hundar mot katter. Så våra katter är tryggast inomhus!

skrollan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

modell_flickan: Var det inte du som hade dina katter ute när du var på landet?

Fast jag tror starkt på att får katten vara ute så känner dom till riskerna. Jag tror att katter är nästan det ända djuret som kan känna på sig fara och ser den en giftig växt så tror jag dessutom att dom inte ger sig på den. Men visste, det är säkert fler katter som lever ett kortare liv som utekatter, men våra katter har blibit upp till 17 år som jag känner och haft själv :)

Gullan402
0

Jag har 3 katter som får gå ut o in som de vill, det är oftast inte ute speciellt länge i taget. Hunden har jag oxå lös, han vet så väl var tomtgränsen går, o han är inte heller ute så länge själv. Däremot är han givetvis kopplad i vissa situationer när vi är ute o går längs vägen t ex. Håller på att bygga hundgård (evighetsprojekt känns det som eftersom det regnar mer lr mindre hela tiden just nu) o där tänkte jag sätta nät som tak oxå, så de kan vara ute även om jag är borta.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

modellflickan
0

#10 Håller med till fullo.

#11 Jag har en stuga på landet en bra bit från närmsta väg. Det är flera km till väg. Där vi har stugan är det lugnt och tyst. Bara vi och fåglarna. Då får katterna gå ut ja. Bor man på landet borta från vägar och bilar så är det helt ok att släppa ut sin katt. Men bor man i stan med alla bilar, elaka typer så är det inte bra för katten.

Och att katterna skulle känna på sig fara är väl lite väl överdrivet? Man läser allt mer om hur sjuka typer plågar katter. Jag har även sett många påkörda katter längs med vägarna. Jag har även hört talas om idioter som förgiftar katter med glykol och annat vidrigt. Så därför tycker jag katten är säkrast inne.

siddelina
0

Mina katter är innekatter som får gå ut när jag är med. Jag är rädd om dem, det är därför de är innekatter. Jag tycker mycket om mina små kompisar. Tessi går ut själv, men vill gärna att jag är med. Hon kommer in och hämtar mig. Leo går själv när han vill och Zabina går ut på egen tass,men aldrig längre än inom staketet vid altanen.

rulda
0

Här hemma i stan är mina katter inekatter just pga anledningarna som beskriv här ovan. Trafik, människor och att vi bor i lägenhet då kan inte kissarna komma in som de vill. Vi går ut med sele istället.

När jag är på landet så går kissarna ut och in som de vill. Ingen trafik och jag har kännt alla grannar sen jag föddes. Jag är ute hela dagarna så om det skulle hända någonting så hör jag det på en gång. När jag sover så får kissarna vara inne samma sak om jag åkte iväg.

På tal om faran om att vara ute på landet så blev Toker ormbiten det blev akut till vetten. Men om man ska akta sig för alla faror som finns så kan man inte ha en katt inne heller. Tänk på alla el sladdar eller fönster som kan kana upp, varma plattor och rengöringsmedel.

Katter är som små barn, man kan inte skydda dom mot allt men dom lär sig av erfarenhet. Vi kan göra vårat bästa för att de ska få ett så tryggt hem som möjligt men vi kan inte stänga in dom i ett madresserat rum (det är en fara i sig iofs då katten inte får nån stimulering och kan bli tjock och få diabetes)

Lite överdrivet? Vill bara påpeka att man inte kan skydda katter mot allt här i världen. Men om man har fått bort dom mest överhängande farorna så varför inte låta katten gå ut?

dara
0

min katt är innekatt då jag bor i ett rafikerat område, även det att många katter försvinner i området… ovanligt många… gör att jag inte skulle drömma om att släppa ut anni.

Destany
0

Mina e inne för att jag bor mitt i centrum i en mindre ort där de kör racing på vägen utanför o det finns väldigt många konstiga människor här.. jag hade nog inte fått en lugn stund om de varit ute hade varit livrädd att det skulle hänt dem nåt…

skrollan
0

#15. Åhh, det är precis så jag tänker också.

Men vad är det för ställe som man bor på om folk ska vara dumma mor katterna då? psykopat ställe? Det är väl klart att man inte släpper ut katterna heller om man bor i stan, men jag tycker det är självklart om man bor på landet!

"Lite överdrivet? Vill bara påpeka att man inte kan skydda katter mot allt här i världen. Men om man har fått bort dom mest överhängande farorna så varför inte låta katten gå ut?"

Det stämmer ju, bor man inte på drottninggatan (exempel)  , så varför inte ;)

modellflickan
0

#18 Först och främst måste du lära dej att först läsa ett inlägg noga innan du kommenterar. Jag har inte skrivit att man INTE ska släppa ut katterna om man bor på landet långt bort från vägar och dylikt. Det jag tycker är fel är att släppa ut sin katt om man bor i stan med bilar, avgaser och annat farligt. Förstår du nu?

Man läser allt oftare hur katter plågats och misshandlats till döds. Det är tyvärr inte ovanligt. Ja psykopater finns det tydligen gott om.

Och att katter skulle känna på sig fara. Katter är katter inga magiska väsen.

mammaru
0

Mina två katter går ute. Vi bor på landet, bredvid en landsväg, men det är ändå ganska lugnt här. Våra grannar är djurvänner och har egna djur. Våra katter brukar ibland gå in i grannens stall och där är de välkomna. Särskilt praktiskt är det att det finns en hölada att smyga in iom det regnar eller så.

Sedan två år har katterna kattlucka under det varma halvåret. Vi har försökt vänja dem vid att de ska vara inne på natten och de har anammat det. Jag vet ju inte vad de gör kl 4 på morgonen, men jag tror att de faktiskt sover inomhus då. Om de är ute och bråkar brukar det vara timmarna innan midnatt, men det händer inte så ofta nu.

Kattern håller sig nästan jämnt på vår tomt. De använder de mänskliga gränserna med staket och häck. Jag tror att de känner sig trygga nära vårt hus. Om jag är med kan de ta en promenad utanför "vårt revir", men annars är det endast i undantagsfall som de lämnar tomten - utom stallet, men stallet ingår liksom i deras revir.

Katterna får torrmat på morgonen och burkmat på kvällen. De har bra koll på mattiderna.

Nu när det är varmt ligger den stora katten mest och sover under någon buske. Den lilla katten sover på "sin" hylla på huset - dit vågar sig inga stora och klumpiga katter, så där känner hon sig trygg.

Signe-Jonna
0

"Och att katter skulle känna på sig fara. Katter är katter inga magiska väsen."

Kunde inte sagt det bättre själv #19

Jag känner till en som släppte ut sin fina norska skogkatt. De visste inte då att bonden bredvid hade hällt olja i skogen. Katten blev så full av olja att det inte fanns något att göra, den fick dö från sina plågor.

Ja, det finns massor av psykopater och dessutom finns de oftast där du minst anar det!

Varför skulle en katt må mer dåligt än en hund av att gå ut i koppel undrar jag! Hundar har ju oftast både större behov av att lukta sig omkring och av att röra sig. Speciellt om man har en stor hund. Endel av samhällets oskrivna regler ska man faktiskt ta med en nypa salt. Grannkärringen här hemma till exempel skrattade åt mig för att jag har min Jonna i koppel ute. "Hi hi! En katt i koppel", sa hon med nedvärderande ton. Snacka om att gå på alla oskrivna regler utan att tänka själv!

Jag har också hört talas om folk som faktiskt tar andras katter, speciellt om de ser att det är fina raskatter. De vill tjäna pengar och säljer de kidnappade sötnosarna!

Och visst kan katter få diabetes, men bara för att de är inomhus behöver de inte gå sysslolösa. Det går faktiskt att sätta fart på dem om man som husse/matte bara vill. Mina tjejer älskar att jaga bollar som jag kastar och springa efter rep som jag drar efter mig. Eftersom de är kattungar så sätter de väl i och för sig igång varandra i lek lite oftare än vuxna katter. Men man kan ju om katten är tjock faktiskt låta den jobba för att få sin mat, vilket både är nyttigt för den och dessutom roligt. Man kan kasta ut maten en och en och låta den springa efter maten och leta upp den. Men det är klart att det kräver ju endel av husse/matte. Det är oftast ägarnas tid som tryter och då är det klart att katterna blir stillasittande och tjocka med diabetes som följd!

modellflickan
0

#21 Håller med i allt du skriver!

rulda
0

skönt att jag inte är ensam om att få underliga blickar när jag vandrar runt med Toker i sele.
-------------------------------------------------------------------------
Självklart så rör sig katter även när de är inne. Det jag menade när jag skrev
"…men vi kan inte stänga in dom i ett madresserat rum (det är en fara i sig iofs då katten inte får nån stimulering och kan bli tjock och få diabetes)"
var att vi kan inte skydda våra katter mot allt här i världen men vi kan göra vårat bästa. Hur vi än gör så kommer det att finnas en risk för våra kissar, vare sig dom går ute eller inne. Man måste titta på katten, var som är bäst för varje indevid.

Gasolina
0

för att jag bor i lägenhet och inte kan ha det på annat vis. fast nu när vi letar hus vet jag inte om dom ska få vara ute utan mig. senast för någon dag sedan såg jag hur två små barn gick efter en katt på gården och slog den med pinnar. det är heller inte ovanligt att folk kastar pinnar på djuren eller annat. kalla mig ego men jag skulle aldrig vilja utsätta min katt för det. dessutom, va där det som säger att ingen människa får för sig att ta min katt? det hände innan då jag var liten, en tant några kvater bort stängde in henne och ansåg att det var hennes katt eftersom hon "hittat den"..

..jag vet varför hon blev innekatt och kanske kommer hon att förbli det…

La_Joz
0

Jag har två innekatter, och de trivs bra i vår lägenhet! När vi är på landet och hälsar på min far får de gå ute i sele och löplina. De trivs bra med det också. Den dagen jag inte bor i lägenhet så kommer jag bygga en kattgård som de får vara i. Kommer alltså aldrig låta dem gå lösa utan min uppsikt. Jag är alldeles för orolig att någon tjuv skulle få för sig att stjäla mina älsklingar.

När jag var ute med den ena katten i sele en dag kom en väldigt mystisk kvinna fram och frågade en massa konstiga saker. Hon undrade till slut vad de kostar, och sedan sa hon "Är du inte rädd att någon kommer fram och stjäl den?". Då fick jag mig en tankeställare, tog jag min katt och gick! Usch! Tänk att det kan finnas sådana idioter som stjäl katter när matte är med (jag menar inte att kvinnan hade tänkt stjäla min katt)! Vad kan då inte hända om man inte är med??

Jag hade två huskatter tidigare, och de trivdes också bra med att vara innekatter!  

Jag tycker absolut inte att det är fel att ha sina katter ute om man bor på en plats där det fungerar bra! Om jag flyttar till landet och skaffar huskatt igen, så kanske… Men nu är jag så fäst vid mina älsklingar, så det är inte troligt att det blir nåt annat än Cornish i framtiden! Dessutom är min sambo allergisk mot de flesta raser…Glad

skrollan
0

#19 Kan du citera mig vad jag läste fel såna fall?

#20 Ja, det är så mina katter bor hemma hos pappa :)

Ja, man får ju anpassa om katten kan vara en utekatt för hur man bor såklart. Men jag känner mig som en plågare för att jag hade schess inne förut. Jag vet inte varför, kändes som hon inte hade friheten som mina andra katter har hos pappa :(

Hennum
0

mina katter är helt och hållet utekatter. det är väldigt långt till närmaste stora väg och här finns det bara grusvägar och har aldrig sett en överkörd katt på en grusväg. de vet precis hur de ska klara sig och det finns inga sjuka människor här inom mils avstånd. mina katter har levt ute hela livet och de har mått bra hela tiden hittils. 

men skulle jag flytta in till stan så skulle de definitivt vara innekatter, de vet inte ett dugg och hur det är att leva inne i stan och de skulle bli överkörda första dan om de fick vara ute. problemet är att de inte är rumsrena så vi får allt stanna här ute på landet. :)

tycker inte det verkar bra för katter att vara inne hela tiden. de får inte så mycket motion och frihet. och många katter är riktigt feta vilket jag tycker är hemskt elakt mot katten. jag tror inte att mina yngre katter skulle vara så lyckliga om de inte fick ta sina långa promenader och jaga och sånt.

/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

skrollan
0

#27 tycker det var bra skrivet, håller med dig :D

modellflickan
0

#26 Läs inlägg 19 noga snälla du. Står det att jag tycker det är fel att släppa ut katten på landet långt ifrån bilar och trafik?

Min katt Sigge smet ut vid ett obevakat tillfälle. Jag hittade honom några timmar senare med en blodig halv svans. Vi bor i stan där det finns bilar och annat otrevligt för en katt. En av många anledningar till att jag inte har mina katter ute.

Signe-Jonna
0

Självklart får var och en bestämma själv. Men hur många katter ska ni behöva förlora för att förstå varför vi håller våra inomhus? Jag vet en uppfödare som envisades med att ha sina katter utomhus, inte förrän efter att ha förlorat fyra stycken på ett halvår förstod hon det hela!

skrollan
0

#29 Har jag sagt något annat eller ? Nej, just det !

skrollan
0

#29 förstår inte vad du ska bråka om ?!

anna.
0

Min katt är numera innekatt bla pga att jag bor inne i stan och han är rädd för bilar mm. Annars hade han gärna fått vara utekatt.

skrollan
0

#33 förstår det. Då är det inte kul att ha katten ute =/

Veduran
0

Mina katter är innekatter, bor nära vägen och flera av mina grannar har fått sina katter påkörda. Sen kan dom bli stulna, plågade, springa vilse m.m. Hade tidigare ett lantställe i många år och då var dom utekatter halva året. Gick hur bra som helst sen på hösten när man tog hem dom.

skrollan
0

#35 vad skönt att det gick att ha dom inne och ute beroende på vart dom var. Jag var rädd att schess inte skulle klara det. Min Zimba klarar iaf inte av att vara inne nu efter alla år som ute. Usch vad hemskt med överkörd katter, jag har aldrig sett det, tur är väl det ! :)

modellflickan
0

#32 Vem är det som bråkar gumman? Flört Du hugger ju efter allt och alla. Och det var även du som började. Ropar man så får man räkna med svar. Och varför så många utropstecken? Kan du inte avsluta en mening utan så många utropstecken?

Hur gammal är du egentligen? Med tanke på ditt sätt att formulera dej så kan du inte vara så gammal..

Nåväl, jag tänker inte sitta och tjafsa med dej på ett kattforum då jag redan sagt vad jag tycker om detta ämne. Rätt patetiskt egentligen. Vill du mej något så kontaktar du mej privat. Skicka ett PM. 

Adjö!

skrollan
0

#37 nu har jag gjort det!

modellflickan
0

#38 Det var ju duktigt av dej. Flört

skrollan
0

Jag vet, får jag något svar? :)

modellflickan
0

#40 Visst ska du få ett svar gumman. :) Så fort jag fått ditt lilla PM. Jag gör så här jag skickar dej ett PM med min privata mail adress så du säkert kan kontakta mej. Och sen behöver du inte skriva mer till mej på denna tråd. Vi tar allt privat istället. Låt mej inte skriva det en tredje gång. Ok?

skrollan
0

Konstigt att det inte kommit fram då. Gör så, får vi se om ditt lilla pm kommer fram också.

Mangis
0

Jag hade utekatter så länge jag bodde på landet (utom Häxa som inte vågade gå ut), och Traza fick fortsätta vara ute när jag flyttade ner hit till Flen. Han klarade sig ungefär 8 månader innan han blev överkörd, men å andra sidan hade jag förlorat två katter till bilarna redan på landet. Bilar är hårda och katter är mjuka…

Min grundinställning är att djur ska hållas så naturligt som möjligt. Jag vet att många här inte håller med mig om det, men jag anser att kattens naturliga miljö är ute i det fria, med träd att klättra i och sorkar att jaga. Allra helst då på natten. Så levde Traza, och han kunde vara borta i veckor. När jag inte sett honom på ett tag ropade jag in honom för att se att han levde. Då sov han några dygn innan han gick ut för nästa äventur.

Kanske gör man djuren en otjänst när man håller dem i en lägenhet, för sitt eget nöjes skull? För vissa räcker det kanske med koppel, och för några (som Häxa) räcker det med ett fönster, men jag vet katter som inget hellre vill än få gå ut från sin lägenhet och springa fritt.

Signe-Jonna
0

Skulle det inte handla om att ha katter ute eller inne här?

Idun
0

#43: men de flesta som har innekatter ser till att den får stimulans och aktivitet så den mår bra. Och flera har ju även byggt kattgårdar (stängslat in trädgården) så dom har möjlighet att vara ute under lite mer kontrollerade former. men visst, det finns katter som skulle må dåligt om dom hölls inne, men det finns även katter som inte trivs eller är för rädda för att vara ute.

Prizma_o_Kristall
0

#43 Jag håller med dig!

Mina katter är utekatter och jag skulle aldrig drömma om att ha dem som innekatter. Precis som ni med innekatter, att ni inte kan drömma om att släppa ut era innekatter.

Bor man i stan så OK, då skulle mina katter också vara innekatter. Men om man bor på landet så tkr jag att det enbart är egoistiskt att stänga in dem för att man älskar dem för mkt. Jag älskar mina katter över allt annat, trots att mina katter är utekatter OCH att familjen bor vid en stor väg.

Kärleken sitter inte i hur man har sina katter, utan hur man behandlar dem i övrigt!

Så tkr iaf jag….

Kramar//Carro

Mangis
0

#45 Alla är individer, både katter och vi. Mycket ligger nog i hur de har haft det som kattungar också. Men jag är inte övertygad om att "de flesta som har innekatter" lägger ner mkt tid på dem. Och jag tror heller inte att det är nödvändigt. Däremot tycker jag att katten ska få möjlighet att välja.

Idun
0

#47: det var lite vad jag menade, katter är individer. nej, man behöver inte ägna jättemånga timmar åt katten, leka en stund med den brukar räcka. Men om man bor i stan då, då kan man ju inte gärna släppa lös katten? Visst, bor man på landet och en bit från trafikerad väg håller jag med om att katten ska ha möjlighet att gå ut. men bara för att man har innekatt behöver man inte nödvändigtvis ha en katt som mår dåligt. det var det jag försökte få fram. =)

alabama
0

Vi har vår katt inne för att vi från början tänkt ha en innekatt, bor i stan och lägenhet, inte alltid lätt att släppa ut honom då.  Dessutom är trivs han bra som innekatt och att gå i sele. Flyttar man till ett 'kattvänligare' ställe är det möjligt att han får vara utekatt, om han själv vill.

Men kan man ha en katt ute tycker jag att man ska ha det.

Mina föräldrars katt har varit utekatt hela sitt liv och fyller 22 år i höst..

Mangis
0

Jag tycker att det verkar som om de flesta är överrens ändå - att om det finns möjlighet ska katten gå ut. Det är vi ägare som har ansvar för våra djur och att de har det bra. Häxa är ju som sagt inne, främst pga att hon inte vågar annat. Men det var skönt att ha en inne när jag flyttade in till lilla Flen, som ju ändå är betydligt större än Sätuna och Björklinge.

Hawknestgrove
0

Trafik, folk kör på vår lilla väg so om de hade stulit bilarna, kanibalkater i skogen(lo) och elaka människor. Därför är Arne inne. Flickorna har aldrig varit ute

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Pia
0

För mig är det självklart att ha innekatt - nu har vi inhängnad trädgård där det får rejsa runt på sommaren, men det gick alldeles utmärkt med innätad balkong också - och anledningarna är naturligtvis de som #5, 7 och 8 skriver.

skrollan
0

jag tycker det är bra skrivet av alla som har sina katter som innekatter när dom bor i stan. Men skulle kunna ha dom utomhus om man flyttar ut till landet eller har sommarstuga. SJälv skulle jag vara rädd att katten inte skulle kunna vara innkatt igen efter ha vart ute en sommar eller några veckor. Skönt för er som kan ha det så. Själv så har Schess precis fått ett fint halsband nu, och går som hon vill från balkongen :)

Kimbi
0

Min syster valde att hennes katter skulle vara innekatter eftersom faran är så stor ifall de är utekatter.. Man vet aldrig vad som händer elr var dem är under tiden dem kan va ute…sen så får de inte sjukdomar som innekatter,,ialla fall inte lika lätt som om de skulle varit utekatter.Flört