Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 673 ggr
mizzm
0

Fråga om foder

Har en fråga om foder och hoppas nån har ett bra svar.

Vi har två hankatter. Den ena är 9 år, den andra 11 månader. Båda är kastrerade. Vi blev rekommenderade att köpa Iams (sterelised/light in fat) då dom som sagt är kasterade. Den äldre katten åt Iams innan vi skaffade den lille, men efter att vi kastrerade den lille så sa veterinären att vi kunde fortsätta med det fodret eftersom ämnesomsättningen minskar med upp till 30%.

Båda älskar det torrfodret och äter utan problem.

Dom har fri tillgång på torrfoder och får sedan ''middag'' i form av blötmat på eftermiddagen, en portion var.

''Problemet'' eller vad man ska säga, är att den yngsta katten äter upp sin blötmat på direkten, sen vill han även äta upp den andra kattens blötmat. Känns som att han skulle kunna äta hur mycket som helst. Den äldre katten äter långsammare och äter sällan upp allt på en gång. Vi vet att den lille växer fortfarande och behöver energi, men frågan är hur mycket blötmat han ska äta under en dag? Behöver han kanske rent utav äta mer än en portion?

Hoppas nån har ett bra svar!

Mvh Matilda

Beafer
0

Det är många som använder just blötmat till sina kastrerade katter. Det innehåller ju knappt kolhydrater vilket gör att katten inte blir tjock. Jag hade gett katterna fri tillgång till blötfoder :) Det innehåller dessutom rätt mängd fett och protein för en kattunge. De flesta sorterna iaf.

mizzm
0

Har inga problem med att hålla vikten på katterna. Dom äter ju specialanpassat torrfoder just för att dom inte ska bli överviktiga. Jag är tacksam för tipset, men att ha fri tillgång på blötmat som står framme hela dagen känns inte så bra, det blir torrt fort och drar till sig blomflugor. Dessutom äter ju den lilla upp den äldre kattens mat, så han skulle inte få mycket att äta då..

cBrodin
0

Vi har en katt som måste äta torrfoder (haft allvarlig urinsten 2 gånger). Nu gillar denna katten sitt foder väldigt mycket tur nog. Sen har vi en kattunge som vägrar torrfoder, äter bara blötmat. Sen har vi 3 katter till som gärna äter båda. Så vi har löst det så att vi har fri tillgång till både torrfoder och blötmat. Blötmaten torkar visserligen, men alla tycker det är lika gott trotts allt. Inga problem med flugor har vi heller. Byter skålar med blötmat två gånger om dagen (Morgon/Kväll).

sagan
3

#3 En katt med urinsten bör äta foder med mycket vätska! Torrfoder är inte att föredra även om de är specialfoder. Kattens blåsa bör spolas ur många fler gånger när dem har urinrelaterade besvär och det gör det inte med torrfoder. Ingen katt som äter torrfoder dricker tillräckligt. Även om du tror det och tycker kissen dricker mycket. 0,4-0,6 dl per kilo kroppsvikt om dagen ska dem få i sig. Det är dryga 2,5 dl om katten väger 4kg. 

När dem äter torrfoder och blåsan inte spolas ut ligger saltrester kvar och bildar till slut kristaller. Äter den bra blötfoder får den i sig vätska den ska ha och blåsan spolas ur ordentligt. Vägrar kissen blötfoder, prova att blöta upp torrfodret istället. Bara katten får i sig ordenligt med vätska.

cBrodin
1

#4 Detta är ett specialfoder från vet just för att förebygga den sortens sten han haft. Vi prova ge han bara blötmat och då kom stenen tillbaka. Så nu vågar vi inte chansa, han kommer dö om han får det en gång till. Jag är väl påläst och gav honom därför blötmat då det var bra, men det visa sig inte funka. Och denna katt dricker massor, då det fodret ska göra honom törstig. Jag kan min sak så du behöver inte vara orolig för denna katten.