Min kattunge SKRIKER när hon ska få mat!!!
Hej!
Jag sitter här och GRÅTER på fullaste allvar och vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag skaffade nyligen en kattkompis till mina äldre katt som är 1 år. Kattungen är 5 månader idag.
Vid VARJE utfodring så SKRIKER Lycka (som kattungen heter) sin hals av sig. Det är MÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ i typ 2-5 sekunder HELA TIDEN ända från att jag tagit fram maten ur kylen tills hon fått den i sin skål framför sig.
Jag har testat att hyssha, att prata lungt och sätta ner henne på backen, jag har testat att höja rösten, jag har testat att skvätta vatten, jag har testat att bita henne i nacken (inte stenhårt såklart!).
Hon skiter i ALLT!
Jag har för mig att dom var 9 i kullen och att hon var den minsta. Detta lär ha påverkat hennes matgalenhet. MEN jag tappar snart förståndet.
VAD SKA JAG TA MIG TILL!?
är det bara i matsituationer så ha maten framme hela tiden
Men ungen är ju glad! Så gör alla mina när det serveras ngt lite extra gott. Torrfoder och vatten står alltid framme så det är inte så spännande.Men blötmat,kött och kyckling besjungs i alla tonarter.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#1 Torrfoder ger jag inte mina katter. Kan ju inte mata dom med bajs lixom. Dom äter Vom og hundemat Exklusiv + grönläppad mussla på tablett som jag krossar och strör över.
Så att låta mat stå framme kommer inte på fråga!
#2 Hon låter mer besatt än glad. Jag ska filma ikväll och lägga upp så ska ni få se. Det är inte ett normalt beteende.
Det ser ut som att hon mer gör det per automatik än att hon gör det för att hon är glad i mat. Lite som att hon har fått sitta och skrika för att komma åt en spene :|
En katt vill äta *14 ggr/dygn* Inte undra på att ungen skriker. den är ju i värsta tillväxtperioden och blir stressad och olycklig(min egen åsikt) när den inte får äta när den vill. Hundmat? är den lämplig för katt ens?
Ger du den hundmat? Det ska man absolut inte göra, katter har inte samma näringsbehov.
Sen tycker jag det är hemskt att straffa en katt för den vill ha mat! Köpt hem Mjau eller Bozita blötmat och låt den alltid ha tillgång till detta.
Hahaha mina katter har fri tillgång till KATTfoder och är inte ett dugg feta någon utav dom så snick snack att hon blir fet ;)
Skulle hon kunna få mindre portioner och oftare? Då kanske hon inte känner sig lika hungrig när det är dags för mat. Slänger hon i sig maten eller äter hon den lugnt? Får hon och äldre katten mat samtidigt kanske hon känner sig stressad.
#7 Du känner min katt ser jag. Suck.
#8 TACK! Äntligen en som koncentrerar sig på kärnfrågan i ämnet :)
Jag utfodrar nu 3 gånger per dygn. 25-30g per gång (det är väldigt nätta små honor för alla er som tänkte klaga på mängden eller brist på mängden) beroende på om vi varit ute och studsat runt i skogen eller inte (allt beror på väder och vind). Hon slafsar i sig maten så snabbt hon kan. Men det gör även min andra katt. Dock så är den äldre lugn i övrigt som sagt när det vankas mat.
Bra tänkt där med att dom får samtidigt. Jag ska testa att ge i olika rum och se vad som händer. Dock så känns det som att det är mer stressigt för henne?
Man kan ju även hoppas på att det lägger sig med tiden då hon blir äldre.
Fast en kattunge under 1 år ska ha mer mat än en vuxen.Det är inte snällt mot den lilla katten . Du frågade vad du skulle göra åt att hon skriker. Ge henne mat oftare.En katt på BARF blir inte tjock.
Fast när man matar en katt så ska man räkna på dess förmodade vuxna vikt. Vilket jag har gjort. Och ge ca 2% av den vikten i mat.
Och hon får lite mer än den äldre varje måltid med baktanken att hon är liten och växer.
Alltså jag har haft djur i 30 år. Detta som jag tar upp nu har jag aldrig stött på, skriket alltså. Därav att jag söker mig till ett kattforum.
Du tror alltså att skriket slutar upp om hon får mat fler gånger per dag?
Hon går ju inte runt och skriker. Hon skriker ENDAST när maten tas fram. Alltså går hon inte runt och verkar hungrig. Mer besatt som sagt.
Jisses människa. Katter är individer,det är heller inte säkert de läser dina tabeller och förstår varför den inte får mat när den uppenbart får för lite. Nå, du har frågat oss och fått flera svar.Verkar som att du bestämt dig för att det är fel på kattungen och inte på det du gör eller inte gör.Jag har haft djur i +40 år och respekterar djuren och deras behov.Ingen har blivit fet(som du verkar tycka vara det värsta som kan hända en levande varelse)men alla har blivit nöjda och lugna. Lyssna på din kattunge!
Är det sant? Jag som trodde att alla djur var stöpa i en form i en fabrik i Polen :O
Mina tabeller?
Hur kan du säga att hon får för lite? Har du klappat min katt så du kan känna revbenen och ryggraden på den eller?
*redigerat/medarbetare*
Mina katter skriker också när de får mat. Mina får ren BARF och ibland VoH. De får 2-3 gånger om dagen, varav ena kattungen är 10 veckor. Han växer så det knakar.
Jag skulle aldrig ge mina katter torrfoder, aldrig någonsin. De ska få mat anpassad för sin kropp.
14 gånger om dagen? Tror ni själva att en vild katt fångar mat 14 gånger om dagen? Näää.. Skulle inte tro det. Att katter äter så ofta är forskat på katter som har torrfoder ståendes framme hela dagen… Klart som fan att katten äter 14 gånger om dygnet då. Men att den behöver det? Nej.
Och till TS - du får helt enkelt stå ut med ljudet.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Tänk lite på tonen tack, det blir trevligare då :)
Kattungar ska helst ha fri tillgång på mat. Har du provat att mata oftare? Gör det annars i några dagar så kanske hon förstår att hon snart kommer få mat igen.
Sen kan jag berätta att min ena katt är likadan som du beskriver. Hon skriker verkligen rakt ut allt hon kan så man tror hon ska spricka, hon är döv så förstår ju inte hur hon låter :) Tycker det är charmigt men förstår om inte alla tycker det…
Mina katter har fri tillgång på mat och är inte överviktiga… Får dom bra mat så brukar de hålla vikten av sig själva.
Men om du inte är öppen för tips förstår jag inte varför du skriver här?
Och ja, självklart har katten andra behov än hundar.
Om du ger VoH Eksklusiv och tillsätter ett rått kycklinghjärta/100g så tillgodoser du alla kattens behov.
En rå kycklingvinge eller klubba någon gång ibland, eller benmjöl/äggskalsmjöl är också ett stort plus, men inget behövligt.
MVH Viktoria S
#15 Jag är jätteöppen för tips och förslag men har väldiga problem med folk som ska veta tycka kunna bäst.
Dömer ut mitt val av foder istället för att komma med förslag på hur man kan få katten att sluta låta så väldigt.
Den som anser att torrfoder skulle vara bättre än färskfoder måste ju börja fundera på hur det står till uppe i skallen och sen söka hjälp.
Man kan INTE ge fri tillgång på färskfoder. Det är kött utan massa tillsatt vatten eller andra ämnen. Om ni som klagar läste på lite om näringslära istället för att sitta och tro massa saker så skulle ni snabbt inse att det är ett mycket energirikt foder som man inte behöver mycket av.
Mina katter bajsar doftfritt. Dom har ALDRIG varit lösa i magen. Deras urin luktar inget. Som exempel på hur bra maten är.
Min förra katt fick torrfoder. Jag var tvungen att gå ut när hon varit på toa.
Så sluta tyck massa saker innan ni vet vad ni pratar om!
Hur mkt taurin innehåller VoH?
Katter måste få i sig Taurin de kan inte tillverka det själv. Mina katter äter av hundarnas foder men de äter även sin kattmat. Kattungen får även rått kött, hjärta, lever, kycklingkött, kalkonkött..
Jag måste ha torrfoder för de andra 3 katterna vägrar äta rått kött..
Jag har haft katter i över 30 år i alla år kört på torrfoder.. Kan ej säga de mått dåligt av det men jag märker på kattungen att hon mår bättre av rått kött etc. Katterna snular även åt sig av hundarnas färskfoder från Bravo. Hundarna ges även de rått kött, råa ben..
Katter är småätare jag har alltid mat framme och speciellt då jag har en kattunge.
På bilden äter min kattunge rå strutshjärta..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Taurin finns väl inte i hundfoder så det är helt galet men jag tror TS driver med oss.
#3 jag har inte gett dig rådet att ge din katt torrmat(som i dina ögon är bajs). det finns kylplattor att lägga under maten så håller de längre alt fylla på ditt BARF på tallriken oftare. Om du har hart djur i 30 och ber om råd så ta till dig råden för att få ordning på din katts beteende i matsituation. Du har fått massa råd så testa dessa .
#19 Jo det finns det.
"Taurin är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som djur själva bildar i kroppen. Namnet kommer från latinets taurus för tjur, då ämnet först upptäcktes i gallan på en oxe (Bos taurus) av de tyska kemisterna Friedrich Tiedemann och Leopold Gmelin år 1827.
Taurin är en svavelinnehållande aminosyra (aminosulfonsyra) som människan själv bildar i kroppen.[1] I nervsystemet verkar det som en signalsubstans, genom att interagera med glycinerga systemet, glutamat och GABA. Taurin verkar också spela roll ifråga om regleringen av hjärnvolymen.[2][3][4] Den utgör ett skydd mot glutamatinducerad excitotoxicitet, påverkar osmos, och deltar i kalciumomsättningen.[5]
Ämnet förekommer i alla animaliska livsmedel."
Har TS haft katter i 30 ? #20
Mina katter har en skål med torrfoder IAMS igår fick de på ett annat fat rå struts hjärta
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#17 Du verkar ju också tycka att du "kan bäst"? :)
Jag kan inte se att någon skrivit att torrfoder är bättre är färskfoder?
Jag vet inte vad det du ger innehåller så det säger jag inte heller något om.. Bara att vissa katter vill äta ofta.
Det låter ju trevlig att det inte luktar något av dina katters kiss och bajs, vet inte hur normalt det är dock?
Jag kan bara skriva utifrån mina egna erfarenheter och mina katter är fullt friska, har heller aldrig varit lösa i magen, det luktar lite när de precis bajsat om man står nära lådan, de är helt normalviktiga och har fin, mjuk och glansig päls.
Jag tycker det är jättebra att du ger dom färskföda och att dom äter det, vilket mina vägrar! Hoppas bara du har koll på vad en katt behöver, jag är inte påläst när det gäller BARF :)
#18 Hur mycket av det som finns i vet jag inte. Jag vet bara att den mat jag ger innehåller oxhjärta, lunga och lever bland annat. Och hjärtat innehåller mest taurin.
Jag ger kycklignhjärtan ibland som snask :)
#22 i inlägg #11 skriver ts "Alltså jag har haft djur i 30 år. Detta som jag tar upp nu har jag aldrig stött på, skriket alltså. Därav att jag söker mig till ett kattforum."
#11 nyf har du hört talas om Pavlovs hundar?😃
Du har fått tips.
1. Byt foder. Uppebarligen är rå föda bäst i test.
2. Prova att utfodra mer.
Kanske om du provade detta innan diskussionen om vem som vet bäst fortsätter?
Har nu provat att mata henne 9 gånger sedan jag startade tråden.
Samma skrik hela tiden.
Hon har även spytt upp det mesta. Gissar på att det blev lite för mycket mat för henne.
Sista gången så gav jag ett halvkilo. Hon åt tills hon somnade.
Det du gör är INTE naturligt, en råtta väger 350-500 gram, en katt kan ta ca 2-3 såna/dag! Så du ger dina katter ynka 90 gram, det är inte ens en normal portion för en katt i det vilda…? men det visst du såklart redan då du vet hur en katt i det vilda äter
Och personligen föredrar jag att ge små portioner ofta om man ska ge mjukmat/barf, bättre för kattens mag/tarm system, med ca 3-4 timmar mellanrum utom på natten.
Wut?
Mina katter är i hur fin form som helst. Vad pratar du om?
En katt är ett rovdjur. Såklart att den äter om det finns tillgång. (tänker på ditt råttexempel) Därav att man portionerar ut för att hålla vikten på den.
Har du sett en fet vild katt någon gång? [skogsvild/savannvild, inte stadsvild].
Så du tycker att mina katter som väger 3,5 kilo ska äta mellan 1050-1500 gram kött om dagen?
Min rottweiler som vägde 42kg [ja han var en liten smidig sak] åt 700-1000 gram om dagen.
Det är som att en människa som väger 60 kilo skulle äta 20 kilo kött.
Hur tänker du?
Ps. katter är ett nattdjur. Det är DÅ dom äter. Bara en notis.
Min lilla kille har torrfoder framme hela tiden men skriker varje gång jag börjar fixa med hans mjukmat. Han vet precis vad som ska ske!
Själv tycker jag det är gulligt att han är så ivrig och upplever det inte alls jobbigt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag vet inte om jag ids svara egentligen när du är så otrevlig nästan rakt igenom i tråden. Men är det inte så att katten är ivrig bara av att få mat?
När jag öppnar kylskåpet en viss tid på dygnet har min katt lärt sig att det kommer fram skinka, vilket är bland det bästa hon vet, och då skriker hon konstant för att hon också vill ha. Hon får sin skinka och först då hon fått det tystnar hon. Jag får ge skinka först åt henne och sen göra smörgås åt mig själv.
Jag vet inte om det finns så mycket att göra åt, katten - min katt iallafall - är ivrig att få sin favvomat och kan helt enkelt inte vänta. Tålamod är inte min katts starkaste gren, och kanske är det samma med din.
Har du tur så ser Silvestris din tråd och svarar dig. Hen är beteenderådgivare.
#30 ja katter är nattaktiva en inte nattdjur = dem är vakna till och från hela dygnet men jagar främst på natten för då är smådjuren framme.
#28 gav du henne 9ggr på 5timmar!? är inte de liiite överdrift? (mellan inlägg 1 och 28 är det 5 timmar). + att sista gången gav du henne 0.5kg.
#32 Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som otrevlig. Jag är bara så förbannat less på forum-folk som ska svara på allt utom det man frågar efter. Och även ska tillrättavisa en om att man gör fel med det och det istället för att svara på det man frågar om. Det är samma vart man än kommer. Bilforum, kattforum, snickeriforum.
Tack för att du tog dig tid och svara!
#35 Allt för att ställa till det lite i skallen på alla dom propagerade att utfodra mer. Jag har matat henne som vanligt :P
#34 Skulle vara asnajs om du kunde svara på frågor istället för att märka ord :)
Tycker det är bra att du ger färskfoder, skulle också vilja det (men min mamma säger nej, så jag får nöjda mig att ge blötmat). Men har inte katter större taurin-behov än hundar…?
Om det är så att din katt var minst i kullen och fått kämpa för maten, så kanske hon inte har lärt sig att hon kommer få mat varje dag än. Hur länge har du haft henne?
Kan du tänka dig att ge någon form av godis/mat i aktivitetsleksak, så att hon kan leka med det när det inte finns mat framme? (Torkat kött exempelvis är väl inte så hemskt?)
Vi har en hankatt härhemma som skriker samt springer omkring och klöser så fort man tar fram mat (eller han tror man gör det). Vi började vänta tills han lugnar ner sig innan vi ger. Han är lite lugnare nu (min syster och mamma tappar dock tålamodet för fort)
//Jessie
#38 jag bara informerar om kattens natur då det är det du är ute efter.
Har redan gett mitt tips (vilket många andra också sagt) men du vill ju inte lyssnar på det så då har jag tyvärr inte fler tips att ge då det är det jag tror är problemet.
Tips: Ge ca 1 matsked mat med 3-4 timmar mellanrum.
Hm svårt att ge tips osv. utan att ha hört/sett katten. Kan ju kanske ha att göra med att de var många i kullen och den var minst. Jag hade nog väntat med att ge maten tills hon lugnat sig och gjort så varje gång.
#37 alltså har du inte ens testat ge den mer? dvs ett av råden har du redan ratat innan du ens har testat.. varför vill du ha hjälp om inget ändå duger?
Ts. bevisade ju nyss att det inte är lönt att fortsätta kommentera i tråden. Väldigt dålig stil.
TS !!! Du skrev i kommentar #6 i stil med "….feta äckliga människor och feta djur……" Om jag är fet….då är jag och alla här som är feta(välbyggda) äckliga då ???? Skärp dej och sluta med personliga kommentarer om att den och den typ av människa är äcklig !!!!!!!! I mitt fall är det medicin och sjukdom …Har inte kommenterat tidigare……Men hoppas din stackars kattunge skriker så du inte får sova på hela natten , sen skriver du en ursäkt i morgon..så ska du se folk här inne hjälper er på bästa möjliga sätt..Förlåt om jag angriper dej , men skriva att feta människor är äckliga det var att gå över gränsen . vi som har det som sjukdom eller på grund av sjukdom får höra detta dagligen …….
Önskar dej lycka till med lilla kissen och hoppas du får rätt på henne
Att skvätta vatten på en katt och bita den är att bestraffa, och du bör inte bestraffa en katt för att den är glad över att den ska få mat. Har själv haft flera katter som VRÅLAT så fort det vankats mat. Jag gillade läget, det är inget problem egentligen. Det är över på en gång när de får mat.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Våra katter blir likadana. De springer fram och tillbaka och skriker när det kommer mjukmat eller kött. Nu har jag även torrfoder framme men trots det så blir de så glada =).
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Benägenheten att kommunicera och uttrycka sig med rösten är en del av din katts medfödda personlighet, precis som vissa raser är mer högljudda än andra.
Det man kan göra är (anser jag) två saker:
1. Minska upphetsningen inför måltider genom att servera maten oftare eller erbjuda fri tillgång på mat.
2. Inte ge någon respons alls på skrikandet, varken verbalt eller fysiskt.
Uppmärksammar man kattens skrikande lär sig katten att det är ett bra sätt att få uppmärksamhet. Om uppmärksamheten är negativ eller positiv spelar ur den aspekten ingen roll för katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, var alldeles för många otrevliga kommentarer och sandkastning.
Men jag vill börja med att tipsa om http://barf.ifokus.se/ om du inte redan är med där. Väldigt många kunniga människor finns det där.
Både min hund och min ena katt skriker/låter när det vankas mat och jag ser det inte som något konstigt. Vill du att katten ska lugna sig lite så ställ inte ner maten fören den är lugnare så kanske det hjälper i längden. Men att den kommer bli helt tyst är kanske inte säkert utan du får nog stå ut med det. Tänk att den blir glad istället så kanske det känns bättre?
Min ena katt slänger också i sig maten och spyr upp det om han får för mycket. Jag löser det genom att antingen ge stora bitar kött (han barfades ett tag, ska börja snart igen) eller att ge mindre mängd och mata en gång extra. Nu är han visserligen vuxen.
En kattunge ska väl ändå ha 5% av sin kroppsvikt? 2% är mer för vuxna katter som inte rör på sig så mycket. 2% passar heller inte alla individer så ibland får man ge mer.
Färskfoder innehåller inte tillräckligt med taurin för katter då hundar kan tillverka detta ämne själva(färskfodret är ju gjort för hundar), så om du ger hjärta som godis någon gång i veckan är det väldigt bra. Tänk också på att taurinet förstörs när man fryser köttet och försvinner mer och mer ju längre det är fruset. Men detta vet du säkert redan! :)
Lycka till! :)
Mvh Linn
Mina reflektioner:
1) Vom og Hundemat är inte lämpligt kattfoder då det är sammansatt för att passa hundens näringsbehov. Det må innehålla hjärta men jag tvivlar på att proportionerna är rätt. Jag kan heller inte hitta VoH Exklusiv på deras hemsida
2) Kattungar bör ha "fri" tillgång på mat under tillväxtperioden, ger man färskfoder bör man utfodra dem oftare än vuxna katter, ca var 4 timme
2-3% av kroppsvikten är för lite när man växer
3) Katten skriker med största sannolikhet för att den hinner bli väldigt hungrig mellan måltiderna. Det kan avhjälpas med att den får äta ofta och totalt sett mer mat per dygn. Det kommer dock ta ett tag innan den slutar med ett invant beteende
4) Vill du satsa på att ge din katt rå mat så lär dig grunderna för BARF till KATT(!). Den skiljer sig nämligen mot hur man barfar hundar.
Vi som barfar katter vet att det inte finns färdigt färskfoder man kan ge katt däremot finns det flera produkter man kan använda i sin barf.
Så mina konkreta tips är följande:
Lär dig barfa, ge din katt mer mat i små portioner fördelat över dygnet så ska du se att hon nog kommer att vara mindre hysterisk vid matning.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tänk på tonen!
Jag vill komma med tipset att stänga dörren till köket (om du har någon dvs) när du lägger upp maten och sen släppa in katten när maten finns att tillgå på golvet/bänken… 😉
Andra förslaget jag har är att ta maten och sätta sig på golvet när du serverar, så h*n helt enkelt får vara med i processen, då kanske den blir kortare?
Annars får du nog helt enkelt stå ut med att hon skriker, mina katter kan bli helt till sig och ställa sig med hela kroppen i vägen när jag ska lägga upp maten 😃 Dock aldrig vart med om att de skriker högt, något jamande har det vart ibland om jag gett dom någon ny smak (Bozita)…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Vom og Hundemat är ett jätte bra tillskotts foder för katt, det är endast 100% nedmalt kött.
tex 100% kyckling. Dock innehåller det inte taurin men det kan man tillföra med kycklinghjärtan. dem två delarna kombinerat fungerar utmärkt som ett helfoder för katt 😉
Jag tänker hur katten äter i naturen, där fångar den väl en mus då och då, inte äter den väl små torra kulor 10 gånger om dagen.
Nu till TS fråga, jag tror din katt är exalterad över maten. Mitt tips är att förbereda maten så att katten inte ser (personligen tycker jag inte det är något bekymmer att en katt jamar av lycka men kanske du har grannar som klagat). Kanske du har dörr till köket eller så kan du bara stänga dörren om katten vid beredning av maten, ställa ned maten på golvet och sedan släppa ut katten?
Sajtvärd på Perser iFokus
#52 Tack! Du borde få en ros! :) Äntligen en som förstår och ser bortom ordet HUND i maten jag ger :)
Jag bor så pass att det inte går att förbereda. Enda sättet är att stoppa in henne på toa. Och det är inte lite jamande. Det är som att ett spädbarn gallskriker mig i örat konstant i 3 minuter :|
Men det är ju ett sätt att prova iaf. Ska testa detta i afton vid kvällsmaten.
Och åter igen till er som propagerar mer föda. Hon kommer att bli TJOCK om jag ger mer mat. Hon är i en mycket fin muskulös och smidig form. Hon kan inte vara i bättre form än hon är. Tro mig!
Vi är som sagt ute och kutar i skogen och har oss. Det är innekatter som jag har som hundar ungefär (nej det är inte därför jag ger hundmat). Så om jag ska ge mer mat så måste vi aktivera oss mer än vad vi gör. Vilket vi inte kan för det är det vi gör hela dagarna.
Och till er som tror att jag är elak mot mina djur vet jag inte ens vad jag ska säga. Finns inga djur som har det så bra som mina! Jag lägger hela min tid och inkomst på dom.
Och till er som tycker att era katters ljud är okej och att man borde stå ut med det, det är era katter, inte min. Min låter som jag aldrig hört något djur låta någonsin!
Jag må låta sur och tvär men det är jag inte.
Har du testat ignorera henne helt när hon gör så?
Jag har två katter och båda har fri tillgång till mat. Den ena är som din och skriker som en stucken gris varje gång jag ska fylla på. Och då har hon nästan alltid mat kvar. Jag har provat det mesta här i tråden förutom mer mat då. Inget hjälper på min matglada lilla rackare. Tråkigt svar, men vissa är nog obotliga matfantaster. Och dom lär ju sig rutiner och ljud på diverse skåpluckor osv.
Öronproppar då????
Sajtvärd på Perser iFokus
Ignorera och vänta ut tills hon slutar skrika och ge maten då. Ger du maten när katten skriker betingar du sånt beteende. Det fick jag göra med min gaphals och nu skriker hon inte när det vankas mat men det tog ett bra tag för henne att fatta vinkeln. Varför bestraffa istället för att visa vad som är rätt och önskvärt beteende?
Ser inte hur man kan bli gråtfärdig för att katten skriker när det vankas mat.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag vill se video på skrikande katten:3
#53 Jag har väldigt svårt att se hur en växande kattunge på 5 månader skulle bli tjock på ökad tillgång på rå mat
Det är ju inte kolhydrater du matar den med och det är inte hur lätt som helst att spara energi från protein och fett
Jag tycker absolut att du ska prova att ge henne mer mat under en månads tid och ha noga koll på hullet, skit i vikten utan gå på hur hon känns
Jag matar alla mina kattungar med fri tillgång på både BARF, blötmat och torrfoder och jag har ännu inte upplevt en överviktig kattunge/ungkatt
54# Jag har testat ALLT! :|
55# Jag befarar att så är fallet. Hon är helt galen i mat bara. Kan ju ha att gör med vad hon växt upp med också. Att gå från tråkigt torrfoder till det lyxigaste som djuraffären har att erbjuda är väl som att en uteliggare som äter sopor helt plötsligt fick tillgång till en Michelin-restaurang :)
#59 Alla varelser på jorden blir stora av att äta mycket. Överskott på protein = fett på kroppen + dålig lever. Jag ser inte något positivt alls med det.
Hur ger man fri tillgång på barf? Lägger du fram 20 döda möss i en skål?
#61 Eller så kanske det är sådana uttryck som gör det?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Nu var du bara löjlig. Finns väl ingen som lägger 20 döda möss i en skål?
Alla vet ju att det ska vara 15 möss och 3 kycklingar..
MVH Viktoria S
#61 var vänlig och läs sajtens regler.
#64 Vart i reglerna står det att man inte får kritisera feta varelser?
#60 hur kan du testat allt då du ratar råden du får?🤔
#60 Ja klart att alla varelser blir stora av att äta för mycket, men katter är rätt bra på att själva avgöra vad som är lagom för dom så länge de får bra mat. De är inte som hundar och människor som i princip kan äta tills de spricker :)
Jag har faktiskt aldrig sett en frisk och välmående katt glufsa i sig en full matskål i ett nafs, mina äter bara några få tuggor då och då… Men du har rätt i att jag inte känner dina katter och att alla är olika :)
#67 Katter kan också äta för mycket, framförallt kastrerade katter som mest ligger och sover hela dagarna. Men det låter verkligen inte som att TS katter är några soffliggare direkt så jag är väldigt tveksam mot att dom skulle bli feta av det.
Min katt tex äter tills han spyr, han slänger i sig maten på några få minuter. När han fick torrfoder tuggade han inte alls bitarna utan slängde i sig allt direkt. Nu har han inte ätit torrfoder på över 1,5 år men han snor någon kula av hunden och dom är väldigt stora så dom tuggar han sönder lite. Men att säga att en frisk välmående katt inte slänger i sig maten så som hundar kan göra är helt fel. Finns många såna katter som är väldigt matglada.
Till TS vill jag säga att det är så otroligt tråkigt att du har en sån tråkig ton mot alla i tråden som faktiskt vill hjälpa dig. Jag har inte sagt att rå föda är dålig utan det är det bästa man kan ge, OM den är rätt sammansatt för en katt. Den maten du ger är gjord för hundar och de har INTE samma behov som en katt även om du gärna vill tro det. Men som jag skrev längre upp att så länge du ger extra hjärta (gärna från olika sorters djur för att variera) varje vecka så bör det inte vara några problem. Oftast säger man att katten ska ha 15% hjärta men eftersom taurinet i hjärta förstörs när man fryser det är det bra om det är upp mot 20% hjärta istället.
Du kan faktiskt testa att ge kanske 3-4% av kroppsvikten någon månad istället och ge ett mål mat till om dagen. På så sätt blir inte portionerna så mycket större så katten inte äter tills den spyr. Testar du det en månad så hinner inte kattungen bli tjock eftersom du inte ökar med så mycket mat. Katter har enklast att bli tjocka av spannmål och eftersom du inte ger sånt skit så behöver du inte oroa dig så mycket som du verkar göra :) Märker du att katten lägger på sig för mycket så är det bara att minska givan lite, svårare än så är det inte. Hjälper det inte att ge lite mer mat så kan du ju minska lite igen om du är orolig sen får du testa något annat.
Jag hade iaf inte gett maten när katten skriker utan väntat tills den är tyst och kanske satt sig ner. Då lär sig katten att man ska vara lugn innan man får mat :)
Mvh Linn
Det där med att katter inte skulle överäta gäller nog de flesta. Dock inte på min matglada. Då tänker jag främst att hon skulle kunna äta tills hon spyr eller mår dåligt. Inte att hon blir fet. Man får nog prova och se så att dom slutar äta när dom blir mätt och inte bara anta att dom gör det.
#68 Jag skrev bara att jag inte sett någon frisk och välmående katt göra så, jag påstår inte att det gäller alla katter.
Katter kan säkert bli slöare när de kastreras men mina katter håller fortfarande en rätt hög aktivitetsnivå, trots det.
Och jag tar tillbaka det jag skrev om att "katter inte är som hundar och människor som i princip kan äta tills de spricker", det kan de säkert men jag har inte upplevt det, vilket tydligen andra har så det var fel av mig att skriva så :)
Jag skriver också att alla är olika, vilket är sant :)
#70 ja visst är alla olika! :) Min lilla hona kan ha mat framme och äta lite ibland medans min hane inte kan det, han äter tills han spyr. Deras uppväxt är dock väldigt olika och jag tror att det har lite med saken att göra också. Honan hade bara 2 syskon och dom flyttade ifrån sin mamma när dom bara var 6 veckor gamla så dom har aldrig behövs slåss om maten. Min hane hade många syskon, tror det var runt 8 kattungar i kullen och alla fick mat på ett litet kaffefat så det var först till kvarn som fick mat. Jag misstänker att mycket av hans matgladhet beror på att det var sån konkurans om maten när han växte upp.
Så kan det säkert vara i TS fall också, att kattungen fått lära sig att slänga i sig maten för att överhuvudtaget få någon mat. Jag upplever att dom är mer stressade runt mat när dom slänger i sig maten så och då tycker jag det verkar logiskt att endel skriker och springer omkring när det vankas mat.
Sen att katter blir slöare när dom kastreras stämmer i många fall, men då är ägarna inte särskillt intresserade av att aktivera katterna heller. Mina katter är kastrerade båda två och när jag är hemma är det full fart på hanen, honan är lugnare men hon är också några år äldre och dom leker inte ihop.
Mvh Linn
#71 Ja det är säkert deras uppväxt och tidigare erfarenheter som spelar in en hel del, det gäller nog för de flesta levande ting :) Min tanke var lite att om man låter den ha fri tillgång/matar oftare kanske det här med att få mat avdramatiseras lite, men jag har ingen egen erfarenhet av det så det var bara ett förslag från min sida för att försöka hjälpa…
Jo precis jag menar det, jag aktiverar mina kastrater så gott jag kan. Gör man inte det så blir dom nog uttråkade och slöa, de har inte längre samma hormonproduktion som stressar dom så de har säkert lättare att slappna av då :) Men de tycker nog för det mesta om att aktiveras oavsett.
Men jag har förstått att mina förslag inte fungerar för TS så jag ska lämna den här tråden nu för att inte hamna mer OT :)
Får kattungen äta upp sin egen mat?
Jag har ett till förslag. Låt katten äta ute i skogen, har du koppel o sele kan det ju bli både roligt och katten får motion. Gömma mat är inte svårt och att leta är nog jättekul sysselsättning för den lilla tjejen.
Katter är även smarta så du kan lägga mat i små skålar med lock på "som inte är allt för hårt ditsatta". Att jobba lite för mat eller godis får dem att avleda fixeringen av mat, tror jag iaf.
Kunde inte undgå och reagera på det du skrev. Att du biter din katt i nacken är ju bara en ren dumhet! man ska absolut inte ge sig på en katt fysiskt överhuvudtaget oavsett vad den gör! Det löser ingenting. Snarare tvärtom, katten förlorar allt sitt förtroende för dig på nolltid. Det du behöver göra är att komma underfund med VARFÖR katten gör som den gör. T.e.x vi har två katter, den ena, som vi köpte som kattunge, jamade konstant i början så fort det var matdags, glufsade i sig sin portion med blötmat på några minuter bara. Men var ingenting vi började grina över utan vi tänkte att förmodligen har han väl kanske varit yngst i kullen och kanske fått minst mat. Jag menar, de flesta beteenden beror ju på nånting. Så småningom lärde han ju sig att hos oss får han blötmat precis som våran andra katt ungefär vid samma tid varje dag. Och med tiden slutade han att jama konstant vid matdags. Sen har dom alltid fri tillgång på torrfoder och det tycker vi fungerar utmärkt. Båda hanarna är kastrerade och äter torrfoder som är anpassat just för kastrerade katter så att dom inte går upp i vikt.
Det finns ingen anledning att bestraffa katten som de flesta andra också skriver, genom att stänka vatten på den eller bita den i nacken. Då har du defenitivt inte de rätta kunskaperna om hur man uppfostrar en kattunge.
Fri tillgång är att servera katten så mycket mat den önskar, först när jag ser att den får mer hull än önskvärt begränsar jag intaget
Att en 5-mån gammal aktiv kattunge skulle äta så att den blir överviktig av rå föda betvivlar jag starkt. Och eftersom du inte provat kan du heller inte veta att så är fallet
Och som jag skrev, jag har fri tillgång på torrfoder, blötmat och BARF till mina katter och INGEN är överviktig