Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1498 ggr
Kakdeg
0

Ny kattunge, akut hjälp!

Hej! Jag hämtade en kattunge idag. Hemma har jag redan två gubbar på 7-8 år. När jag kom innanför dörren sprang den ena iväg lite surt och gömde sig och den andra låg och sov. Någon timme senare vaknade den andra (han är den yngsta av de två och dessutom den lugnaste. Ungen har under tiden gått runt lite försiktigt och undersökt badrum och vardagsrum och till och med hunnit sova en stund på min mage. De hamnade mittemot varandra varpå den lilla genast reser ragg och morrar och min yngsta intresserat går fram och nosar men sätter sig ner en bit bort och tittar, inte minsta agg. Kattungen står och morrar i vad känns som en evighet och då hör jag ett konstigt bubblande ljud från den. Det visar sig att den fått diarré. Beror det på stressen eller att den på nått sätt spänt sig så mycket? Eller är det farligt? Vad ska jag göra? Känner mig lite hjälplös just nu.. :(

kattig
0

det är ju vanligt iaf att dom blir lösa pga av stressen, ombyte av miljö och allt nytt.

jag vet inte vad mer man kan göra än att vänta tills den känner sej mer hemma och vänjer sej vid allt nytt.

OberonsMatte
1

Hur gammal är kattungen och hur såg dess uppväxtmiljö ut? Finns det tecken på att kattungen kan ha haft problem med magen sedan tidigare, som t.ex. undervikt? 

Som tidigare skrivits så är det vanligt att kattungemagar hamnar i obalans p.g.a. den stress som en flytt innebär. Katter utan magproblem kan även bajsa på sig i form av diarré om de blir väldigt rädda eller skrämda.

Sajtvärd Katter iFokus

Kakdeg
0

#1 #2 tack för snabba svar! Han är 12 veckor och har växt upp ute på landet med massa utomhuslek och så. Tycker inte att han verkar undernärd eller liknande. Så jag antar att det är för att han blev rädd när den andra katten kom, trots att den inte var hotfull överhuvudtaget. Man blir bara så orolig att man ska göra nåt fel eller nåt!

cBrodin
0

Är han avmaskad? Annars gör det direkt, har har garanterat mask om han är uppväxt ute och det kan ge dålig mage också.

Kakdeg
0

#4 han är avmaskad :)

cBrodin
1

#5 Då hade jag inte varit orolig, många katter blir lite dåliga vid flytt eftersom det är stor omställning. Så ge det någon dag och se om det blir bättre :)

liindaahh
1

Om du har annat foder till den, än vad uppfödaren hade kan det vara en anledning till diarren.

Kakdeg
0

#7 jag har fått övergångsfoder, så det är ingen skillnad där. Uppdatering av läget: Största delen av gårdagen barrikaderade han sig under soffan där han satt och jamade i stort sett konstant. Detta fortsatte under natten men då skrek han mer än jamade. Jag fick ungefär tre timmars sömn. Inget jag gör får honom att sluta, och han vill varken leka eller mysa. Dessutom darrar han något så fruktansvärt ibland.. Vad ska jag ta mig till? :(

[Elinors]
2

Sitter han under soffan nu med? Isf, ställ fram en låda vid ena änden av soffan och en matskål vid den andra. Putta gärna under lite godisbitar under soffan och framför den. Stäng ute de andra katterna ur rummet och sätt dig och kolla på tv och betee dig som vanligt. Försök inte tvinga fram kissen utan vänta på att han går ut av sig själv. Kanske tar tid, men han kan inte vara där hur länge som helst ;) Om han tittar ut, ignorera honom, går du fram kanske han bara blir rädd och springer under igen. Låt honom utforska rummet i lugn och ro. Om det funkar kan du göra samma sak med alla andra rum i huset/lägenheten (med någon dags mellanrum, hellst inte för mycket på en och samma dag). Låt han vara där själv och utforska, var med honom i rummen så det känns tryggt men låt honom själv bestämma om han vill gå fram till dig eller inte.

Hoopas det går bra! Uppdatera gärna :)

Kakdeg
0

#9 Nu under morgonen har han faktiskt varit framme och utforskat lite, men fortsätter skrika konstant. Dock hann han med en timmes tupplur på min mage.. :) Han myser rätt mycket nu men slutar inte skrika fast han ligger hos mig. För en stund sen sprang han in under soffan igen och där är han fortfarande!

[Elinors]
0

Vad roligt att höra :) Han skriker nog bra efter sin mamma och sina syskon, det går över snart! Lycka till! :)

[LoveUnite]
2

Jag hämtade hem en kattunge för 2-3 veckor sedan nu. De första 2 dagarna var han lös i magen men gick sedan över. Var pga stress tror jag. Han är avmaskad.

Men han blir lite mjukare i magen av burkmat än vid torrfoder, så maten kan också spela in.

Jag har även hund och katten morrade, fräste, slogs och gömde sig mycket i början men nu är katten och hunden som magneter haha. :)

Ge det tid.