14-åring med öroninflammation?
Jag har en 14 årig liten dam hemma som börjar bli lite gammal nu. Och hon har nu fått öroninflammation tror jag. Det luktar förfärligt illa, hon har ont, och kliar gärna tills det gör för ont. Sedan om man tittar i öronen ser det nästan svart ut.
Hon verkar också ha problem med hjärtat, så jag vill inte stressa henne med veterinärbesök då hon ogillar främlingar. Så snälla, vad är det jag kan göra för att få bukt med detta?😭
Veronica
Om det är öroninflammation måste du iväg med henne.Hon behöver förmodligen antibiotika av något slag. Prova att rengöra försiktigt så gott du kan,så att det blir luftigt.Att ha ont stressar henne mer än ett veterinärbesök om du är med. Lillkatta. Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
När min Oberon hade öroninflammation fick jag rådet att rengöra med Otoclean (som man kan köpa receptfritt hos veterinär). Otoclean rengör och är även antiseptiskt. De rekommenderade även att jag skulle köpa Otodinedroppar, men de var slut där jag var (vilket var Regiondjursjukhuset i Bagarmossen).
Jag rengjorde med endast Otoclean i några dagar och det blev betydligt bättre med örat, men eftersom det inte ville ge med sig helt fick jag även receptbelagda örondroppar utskrivet då.
Sajtvärd Katter iFokus

Är öroninflammationen så ilsken att det stinker ur öronen så behöver hon antagligen ha starkare grejer än det man kan köpa receptfritt. Hon måste få hjälp omgående!!
#4 Ja, det skulle man ju kunna tro, men min Oberons öra luktade jättehemskt, var fullt med gojs och det hade även runnit var ur det när veterinären rekommenderade de receptfria sakerna jag nämnde i mitt inlägg ovan.
Sajtvärd Katter iFokus
Bäst är ju att ta katten till en veterinär, för mellan öronen sitter ju hjärnan, så inge vidare kul om inflammationen skulle sprida sig.
Ring till en veterinär och be om råd. Behöver katten åka till veterinären är det bara att göra det. Bedömer veterinären att det går att prova att behandla med receptfritt är det bara att göra det. Har du tur hittar du en veterinär som skriver ut örondroppar och så får katten snabb och effektiv behandling utan veterinärbesök.
Jag har med hjälp av mamma gett henne örondrengöring nu, och det börjar se bättre ut. Då jag får tag på veterinär ska jag höra vad hon tycker också.
Veronica