Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1403 ggr
Ellenfyrkant
0

Fodervärdsavtal

Har läst exempel på fodervärdsavtal men funderar på -vem står vanligen för kattens liv- och veterinärvårdsförsäkring? -Vem bekostar kastrering av katten? -Kastreras katten i princip alltid före överlåtelse?

Mvh Ellenfyrkant

Silvestris
2

Beror helt på uppfödare. När jag sätter ut en katt på foder står jag för hela försäkringen, kastreringen och katten kastreras alltid innan den övergår i fodervärdens ägo. Det är möjligt att jag skulle kunna göra ett undantag med kastrering om fodervärden har för avsikt att bli uppfödare och vill använda katten i avel.

Ellenfyrkant
0

#1 Kastrerar man inte för att vara ensam om avelstten? Eller är det för att säkert ha koll på linjerna?

Mvh Ellenfyrkant

Silvestris
3

Jag kastrerar alla sällskapskatter, kattungar som f.d. foderkatter. Sällskapskatter mår i min mening bäst av att vara kastrerade och då ser jag till att ombesörja det. Men visst är det även ett sätt att se till att katterna inte går vidare i oönskad avel. Jag skulle dock aldrig våga släppa iväg en foderkatt till en person jag misstänker kan vara intresserad av sådan avel.

annzoo
0

Det är väl beroende på vad som står i kontraktet. oftast betalar uppfödaren då avtalet är uppfyllt för att katten övergår till fodervärden som sällskapskatt

MonicaLagerquist
3

#2 Man kastrerar för att katten har gjort sitt i aveln.

Inte för att skydda sina linjer utan för att katter inte mår så bra av att gå fertila år ut och år in.

Den ena av mina fd foderkatter överlät jag på fodervärden fertil då hon hade stamnamn och ville avla vidare. Den honan fick en kull i mitt stamnamn.

Stolt ägare till tre La permer

Holtan
0

Jag har en hankatt på foder och i mitt avtal står det att uppfödaren står för försäkringen, kastrering och han kommer kastreras så fort han fått sin kull. Men gällade kastreringen så är det mycket beroende på att jag är allergisk. Annars hade hon velat ha en kull till. Men vi får se lite hur de går ;)

Men de är såklart lite upp till var och en hur avtalet är upplagt :)

Thaeri
0

#2, i tillägg till de de andra säger, så ja man kan kastrera för att man vill vara ensam om att använda just den katten i avel, men det är så gott som alltid för att skydda avelsbasen i rasen, så att för stor andel av katterna i den inte blir släkt med varandra med inavel som följd.

Eine
0

#7 eller för att skydda den egna plånboken. Om enbart x föder upp katter med vissa linjer,så vill kanske x vara ensam om det

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LinaLj
0

Det finns nästan lika många utformningar på fodervärds avtal som det finns uppfödare som använder fodervärdar 😉.

Jag har lite löst tittat på det här att eventuellt bli fodervärd, det är lite för tidigt att skaffa en ny katt än men i framtiden. Jag skulle säga att om man har de funderingarna så tror jag det är bra att man själv på vad man vill ha ut av foderväderskapet och vad man själv tycker är rimliga ansvar för båda parter. 

Sedan får man helt enkelt diskutera de önskemålen med en ev uppfödare. Har man allt för skilda tankar så är det nog bara att leta efter en annan uppfödare som har mer liknande filosofi, även om man naturligtvis måste kunna kompromissa lite.